Osloby

«Vinyldyret i meg har våknet»

Paal Ritter Schjerven startet med å realisere Popsenteret i Oslo for ti år siden. På veien frem er det blitt mange kaffekopper.

Paal Ritter Schjerven er den eneste i Popsenteret som har vært med hele veien. Øyvind Nordli

  • Øyvind Nordli

-  Når jeg møter folk blir det ofte at vi tar praten over en kaffe.

- Har du fått noen overraskelser underveis med dagens utstilling på Popsenteret: «Arrestert — innhentet av fortiden» der fem artister forteller hvem de er inspirert av?

- Linjen fra den tidlige Stones-perioden på 1960-tallet og frem til punken på slutten av 1970-tallet er kommet enda tydeligere frem. Petter Baarli sier mye om viktigheten av ikke å være som de andre. «Oss mot resten» er en holdning du kan kjenne igjen blant de tidlige rocke- og punkbandene.

- Har utstillingen gjort Popsenteret mer synlig for folk flest?

- Ja, alle temautstillingene skiller seg ut fra den store faste utstillingen: Vi kan mene litt mer, sparke litt hardere og ikke være like skoleflinke.

- Hvordan er det egentlig å drive museumsvirksomhet i Oslo med all konkurransen om oppmerksomhet?

- Fordi vi ligger litt gjemt i en bakgård på Grünerløkka (i Schous-kvartalet) i et område som har vært et ikke-sted, så har vi behøvd litt tid. Jungeltelegrafen har hjulpet oss. At folk snakker fint om oss er sterk markedsføring. Vi jobber med eier om å utbedre området. Utstillinger og arrangementer gjør at stadig nye folk oppdager et veldig spennende sted.

- Popsenteret ble åpnet i 2011, og du har vært med helt siden ideen ble født for ti år siden. Hvordan ble du med?

- I 1998 ble det bestemt at populærmusikk skulle samles som en kulturarv. Til da var det få som hadde tatt vare på dette materialet. I et utvalg som ble kalt Institutt for Norsk Populærmusikk (INP), satt blant andre Svein Bjørge. Vi hadde jobbet sammen i Bylarm-styret og Alarmprisen (musikkonferanse og prisutdeling). Da Trondheim i 2006 fikk den nasjonale statusen, henvendte byrådsleder Erling Lae og kulturetatdirektør Gro Balas seg til oss og lurte på om vi kunne jobbe med et regionalt senter for Oslo og østlandsområdet. I januar 2007 ble jeg ansatt for å utvikle innhold og form av Popsenteret.

-  Og siden har det blitt lite tid til kaffe ...

-  Haha. Jo da, Popsenteret ble også til over en kopp kaffe. Dette prosjektet, samt Bylarm og Alarm (hhv. musikkonferanser og festivaler), var ubetalt de første tre, fire årene. Så vi møttes «over en kaffe» innimellom all annen jobb.

- Men du får tid til å høre på musikk?

- Å, ja! Av nyere musikk hører jeg mye norsk, og en favoritt nå er HighasaKite. Men jeg gikk til innkjøp av en ny platespiller, og da våknet vinyldyret i kroppen. Nå har jeg hørt igjennom de gamle Devo-skivene mine og tidlig David Bowie. Hunky Dory (1971) er min Bowie-favoritt. Talking Heads 77 er veldig rar og veldig kul. Radiohead, Jokke, Raga Rockers, The Aller Værste og New Order er også favoritter på spilleren. Kunne ha nevnt mange flere her, men disse hører jeg mye på akkurat nå.

Jungeltelegrafen er den beste markedsfører av Popsenteret.

Enkelt og greit: En kaffe, takk! Øyvind Nordli, begge

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Å fjerne alt det gamle i Oslo har ikke vært spesielt vellykket

  2. OSLOBY

    Popsenteret sliter med økonomien

  3. MENINGER

    Norsk musikk er inne i en ny jappetid, mener artist Sondre Lerche. Mye takket være Bylarm, som nå feirer 20 år.

  4. BYLIV

    10 tips: Sommeren har senket seg over Oslo, men byens konsertscener tar ikke ferie

  5. KOMMENTAR

    Robert Hoftun Gjestad: Enkelte ganger er det på plass med en hyllest til et sted

  6. BYLIV

    10 tips for helgen 19.–22. oktober