Osloby

Miljøet må fortsatt vente på fartsgrensen

«Det blir vinter før miljøfartsgrensen kommer tilbake. Det kan også bli vår», skrev Aftenposten i oktober i fjor. Vi tok feil.

"Vår ambisjon var å innføre miljøfartsgrenser denne vinteren. Da det er mange syn på denne saken, har det vist seg vanskelig å få til en så rask framdrift som ønskelig. Miljøfartsgrenser blir derfor ikke innført i vinter" fastslår samferdselsdepartementet. Holm, Morten/NTB scanpix

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist
  • John Hultgren
    Utenrikssjef

Et nytt kapitel føyes nå til føljetongen om miljøfartsgrensen.

I oktober skrev vi at det kunne komme til gå enda noen måneder før politi og samferdselsmyndigheter kunne bli enige om hvilke lover og forskrifter som skal gi fartsgrensen ryggdekning.

I november skrev vi at Riksadvokaten nok en gang hadde slaktet et forslag fra Samferdselsdepartementet til hvordan fartsgrensen burde håndheves.

«Det er mange syn på saken»

Nå i januar har vi flere ganger purret på status for fartsgrensen. Her om dagen fikk vi følgende svar fra Samferdselsdepartementet:

« Vår ambisjon var å innføre miljøfartsgrenser denne vinteren. Da det er mange syn på denne saken, har det vist seg vanskelig å få til en så rask framdrift som ønskelig. Miljøfartsgrenser blir derfor ikke innført i vinter. »

Dermed er det klart at det minst vil gå ni år fra fartsgrensen ble innført, i 2004, til et juridisk grunnlag for å håndheve den er på plass.

Les også

Riksadvokaten slakter nytt forslag til miljøfartsgrense

I disse 9 årene er ingen bøtelagt for bare å ha brutt miljøfartsgrensen. Mens Samferdselsdepartementet har gått ut fra at grunnlaget for sesongbetonte fartsgrenser er på plass, frykter Riksadvokaten at det ikke vil holde om en sak skulle nå Høyesterett.

Man risikerer ifølge Riksadvokaten at en masse bilister får bot for å bryte særfartsgrensen, inntil en sak måtte nå Høyesterett. Skulle politiet tape her, har man et problem overfor dem som allerede har godtatt bøtene.

Vil ikke intervjues

— Alt skal være klart for å håndheve miljøfartsgrensen foran årets sesong, lovet daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i februar i fjor.

Nå ønsker ingen i Samferdselsdepartementet å la seg intervjue om saken.

På epost varsles følgende: «Samferdselsdepartementet har vurdert høringsuttalelsene og er nå i ferd med å sluttføre arbeidet med et lovforslag i saken...

Lovforslaget planlegges oversendt til Stortinget før påske i år (etter departementsforeleggelse og lovteknisk gjennomgang).»

Opplysningene er signert politisk rådgiver Sigrid Brattabø Handegard.

Fikk ballen tilbake

Samferdselsdepartementet og flere andre departementer brukte et halvt års tid på å å jobbe frem det nye forslaget til regler. Nå sitter de igjen med ballen i fanget.

  1. Les også

    Feilslått praksis

  2. Les også

    NAF vil ha to fartsgrenser på samme vei

Aftenposten tok feil. I oktober varslet vi at det kunne gå lang tid før miljøfartsgrensen ble gjeninnført. Vi tok bare ikke hardt nok i. Newspilot Autoprint

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Legger bort miljøfartsgrenseskilt - nå skal veiene i stedet vaskes

  2. OSLOBY

    11 har mistet lappen etter at miljøfartsgrensen ble innført

  3. OSLOBY

    Omdiskutert fartsgrense dukker opp igjen fredag

  4. NORGE

    Masteroppgave: Miljøfartsgrense har ingen miljøeffekt

  5. OSLOBY

    Miljøfartsgrensen i Oslo avvikles midlertidig

  6. OSLOBY

    Miljøfartsgrense i Oslo fra 1. november – vurderer å endre ordningen i vinter