Osloby

Slik gikk det da småbarnsfamilien droppet bilen

Biltrafikken i Oslo skal reduseres med 20 prosent innen 2020. Da må flere la bilen stå. Familien bor på Nordstrand og har et barn i barnehage på St. Hanshaugen. Aftenposten ba dem droppe bilen.

  • Olav Eggesvik
    Journalist

– Alle barnefamilier tenker mye på hvordan de skal få hverdagen til å gå opp, sier familien på fire.

Drøyt tre timers reisevei tur/retur uten bil gjør det vanskelig.

06.35. Barna er lys våkne.

Theodor sier han gleder seg til å ta tog. Det gjør ikke mamma Silje Fjeld. Hun og pappa Christian Lunow, Theodor (5 1/2) og Ida (2 1/2) sto opp klokken 06.20. Vanligvis ringer vekkerklokken 06.30, men de sover til 07.00.

  • Kraftige reaksjoner på nye parkeringsregler i Oslo: - Dette er en slags mobbing av bileiere.

Ida har fått barnehageplass 150 meter fra familiens bolig på Nordstrand. Theodor har stått på venteliste en god stund, men må gå i barnehage på St. Hanshaugen, der familien flyttet fra for over ett og et halvt år siden. Far jobber i Ski. Mor jobber i sentrum og har ikke lappen.

06.43. Frokost.

Aleksander Andersen

Ida vil ha servelat. Theodor krever brunost, men ombestemmer seg og vil ha leverpostei. De voksne drikker kaffe.

– Vi har ikke et brennende ønske om å kjøre bil i byen hver dag, sier Lunow.

– Mye ville vært løst om vi fikk barnehageplass til Theodor her hvor vi bor. Da ville vi reist kollektivt. Men de har lagt ned flere barnehager i bydelen i det siste, sier Fjeld. De kjenner til andre foreldre i samme situasjon.

Ida erklærer at hun er mett, later som hun sover og sier at pappa snorker mest i familien. Familien fikk ny bil torsdag denne uken. Den dieseldrevne BMW-en med Euro 6-teknologi ble bestilt før de ble kjent med at dieselforbud ble vurdert enkelte dager.

De undersøkte elbilene på markedet, men ingen hadde god nok plass eller rekkevidde for familiens behov.

– Men teknologien blir stadig bedre. Neste bil blir en hybrid eller en elbil, alt ettersom hva anbefalingene er da.

07.08. Barna leker.

Ida og Theodor triller tennisball med Aftenpostens journalist. Familien har beregnet litt for god tid i dag fordi Aftenposten er på besøk. Vanligvis er det mer travelt.

Mor og far har diskutert sykkel, både elektrisk og vanlig, og tror de vil sykle når Theodor ikke må fraktes til St. Hanshaugen hver dag. Mor kan sykle til sentrum, far tror han kan sykle de to milene til Ski.

– Men det er ingen av oss som har lyst til å sykle ned Ekebergskrenten til sentrum med Theodor bakpå, sier Lunow.

Begge er positive til at byrådet har satt ambisiøse klimamål. Men de lurer på om folk vil henge med i svingene når det skal skje så store ting raskt.

– Jeg tror for eksempel ingen er imot røykeloven i dag. Men jeg føler nesten vi har fått stempel som skurker fordi vi må kjøre bil i byen. Jeg ser på meg selv som miljøbevisst, men nå er jeg plutselig den som ødelegger, sier Fjeld.

07.25-07.30. Tannpuss. Barna begynner å kle på seg.

Aleksander Andersen

Hvor er skoene til Ida? Barna vil ha eple. Det ble banan, men de virker fornøyde. Skoene til Ida er funnet. Smokken er borte.

– Den lå ikke på sengen! sier Ida fortvilt til Aftenposten. Far rykker inn for å lete.

07.40. Smokk funnet. 07.41. Ut av døren.

Aleksander Andersen

Krisen er avverget.

Et bedre kollektivtilbud ville hjulpet flere med å parkere bilen, mener de to. Togene er fulle og ofte forsinket, trikken bruker lang tid og er stappfull.

– Tenk så deilig om det gikk ferge til sentrum herfra, sier Fjeld.

– Hvor er bilen? spør Theodor.

– Vi skal ta toget i dag, svarer Fjeld.

07.44. Ida er fremme i barnehagen.

Aleksander Andersen

Det klemmes og vinkes. Far skal ta toget til Ski, og sparer mye tid når han ikke kjører til sentrum først.

07.50. Skolen til Theodor.

Aleksander Andersen

– Når det er så kaldt tar vi bilen. Theodor blir stresset av alle menneskene, ventingen og han forsvinner lett i mengden. Det er en tøff start på dagen å drasse en femåring rundt i halve byen, sier Fjeld.

Til høsten begynner Theodor på skolen, som er rett ved huset deres. Foreldrene slipper å følge ham til St. Hanshaugen hver dag.

– Det blir som å bo i paradis, ikke sant, Theodor? Slippe å kjøre så mye bil, buss, tog og trikk, spør Fjeld.

– Mm, svarer Theodor. Han er litt sliten. De småløper ned den glatte bakken for å rekke toget.

Aleksander Andersen

08.05. Toget er presist.

Aleksander Andersen

Det neste er forsinket. Flaks. Det ser fullt ut, men er ikke så ille som vanlig, ifølge Fjeld.

Aleksander Andersen

– I dag er det ikke fullt, det er nesten god plass. Vanligvis kommer man seg nesten ikke inn, sier Fjeld.

08.12. Fremme på Oslo S.

Aleksander Andersen

Togføreren gir beskjed om at det er bedre plass bak i toget og ber folk gå på der neste gang.

– Toget er et kjempetilbud jeg er glad i. Men det må være plass og det kan ofte være forsinket, sier Fjeld.

Aleksander Andersen

Det vrimler av folk på Oslo S. 37-bussen kommer. Vi venter på grønt lys. Vi løper. Vi rekker det. Det er fullt. Vi presser oss inn.

08.34. Fremme i barnehagen.

Aleksander Andersen

Fjeld sukker i det hun åpner porten for Theodor.

– Jeg synes ikke det var så langt jeg, det var gøy, sier Theodor, som vil leke med mamma.

– Mamma skal være på jobb om 20 minutter, sier Fjeld.

Aleksander Andersen

Vi presser oss på 37-bussen igjen, skviser oss av.

– Vi flyttet til Nordstrand for å gi barna en hageflekk å leke på. Men hadde vi visst hvor kaotisk det ble, ville vi nok ventet, sier Fjeld.

Aleksander Andersen

Siste etappe er å gå til jobb.

09.03. Fremme.

Aleksander Andersen

I dag har det gått ganske smertefritt, bedre enn vanlig.

– Kunne dere klart dere uten bil?

– Ja, det tror jeg. Men da måtte vi flyttet. Vi kunne ikke bodd på Nordstrand og hatt barnehageplass på St. Hanshaugen.

Fjeld hentet Theodor 16.30. De var hjemme litt over klokken 18.

Derfor ba vi familien om å droppe bilen

Torsdag vedtok byrådet, med Arbeiderpartiet, SV og MDG, klima- og energistrategien. Den setter veldig hårete klimamål frem mot 2030: 60 prosent av klimagassutslippene fra dagens nivå skal være borte innen 2020. Biltrafikken skal reduseres med 20 prosent.

Da må veldig mange droppe bilen. En forsker ved Transportøkonomisk Institutt sier han tviler på at byrådet vil nå målet om reduksjon i biltrafikken på så kort tid.

Opposisjonen sier de er for bedre miljø, men mener målene er helt urealistiske. De tror også man ikke vil få folk med seg, når tiltakene oppleves som så drastiske.

Men dette er ikke noe nytt. Allerede på 60-tallet var det parkeringsproblemer i Oslo by. Se hvordan de ville løse det den gangen i videoen under.

  1. Les også

    Slik klarer småbarnspappaen seg fint uten bil

  2. Les også

    Opposisjonen vil ha bedre miljø, flere gulrøtter og mindre pisk

  3. Les også

    Byrådet vil fjerne én av fem biler fra Oslos veier innen 2020

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Mener opposisjonen overdriver bruken av pisk i klimastrategien

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Byrådet satser for mye på tvang

  3. POLITIKK

    Meningsmåling: Den største taperen er Miljøpartiet De Grønne

  4. OSLOBY

    Vil bruke åtte milliarder på superveier for syklister

  5. OSLOBY

    22 biler på innfartsparkeringen på Tusenfryd

  6. OSLOBY

    Slik klarer småbarnspappaen seg fint uten bil