Osloby

Oslo baner vei for el-sykkelpendlerne

Sykkelmyndighetene vil ha flere el-syklister. Thomas Borge er en av prøvekaninene.

Man ser knapt forskjell på el-sykkel og vanlig sykkel. Batteriet er en integrert del av rammen. Thomas Borge har testet el-sykkel som transportmiddel til og fra jobben i 14 dager. Rolf Øhman

  • Astrid Løken
    journalist

- Jo da, dette er ganske behagelig, sier Borge, som durer opp motbakken som normalt koster mye svette.

Thomas Borge har testet doningen til og fra jobben i et par uker. Foreløpig er han stor sett alene på veien som el-syklist.

Nå utredes hvordan det kan bli langt, langt flere som tar i bruk el-sykkel. To ulike forskningsprosjekter er i gang:

  • «Gi sykkelen et dytt», et samarbeidsprosjekt mellom Transportøkonomisk institutt (TØI), Norsk El-bilforening og Syklistenes Landsforening.
  • «Fra bil til sykkel i hovedstadsregionen» er et samarbeidsprosjekt mellom TØI, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
    Formålet er å få flere til å bruke el-sykkelen som transportmiddel. Men først skal forskerne finne ut hvilke transportmidler man kan hente kommende el-syklister fra. Dernest: Hvordan få dem over på el-sykkel?
Les også

Skuffet over sykkelkutt

- Vi vil finne ut hvordan vi kan få flere til å sykle. Poenget er å rekruttere fra bil til el-sykkel. Vi har en topografi som inviterer til elsykler, sier Aslak Fyhri, seniorforsker ved TØI, som er med i begge prosjektene. Han får følge av Hulda Tronstad, informasjonssjef i SLF.- El-sykkelen kan få flere til å sykle selv om det er mange motbakker, påpeker hun.

Vi har en topografi som ligner på Østerrike og Sveits, land hvor det selges mange el-sykler.

- Her i Norge tenker man litt slik at el-sykkel er juks og latskap. Sykling oppfattes som en treningsform; det skal svettes og gråtes. Snørr skal være involvert i syklingen, sier Fyhri.

Fyhri har testet el-sykkelen selv også. Han tilbyr gjerne en prøvetur når han treffer folk.

- Skepsisen er som regel stor før de har prøvd, men de fleste kommer tilbake med et salig smil om munnen, sier Fyhri.

1800 ønsket å teste elsykkel

Filosofien er slik: Jo flere som får testet sykkelen, jo flere vil gå til anskaffelse av den. 100 personer i Oslo og Akershus er plukket ut til å teste i to til fire uker i forbindelse med de to forskningsprosjektene.

Les også

Tilbake på to hjul etter 23 år

Men interessen var langt større: 1800 NAF-medlemmer svarte at de ønsket å teste el-sykkelen i forbindelse med forskningsprosjektet «Fra bil til sykkel i hovedstadsregionen».Syklene lånes ut via el-sykkelforretningen EV-O på Storo.

Thomas Borge har testet sykkelen i 14 dager. I hovedsak mellom hjemmet i Lørenskog og jobben på Storo i Oslo.

- Da jeg hadde el-sykkelen var det lettere å dra av gårde om morgenen. Hvis jeg hadde eid en el-sykkel, hadde jeg syklet til jobb hver dag, sier Borge.

- Jeg kommer like raskt til jobb på el-sykkel som med bil i morgenrushet, forteller han.

- Jeg får ikke så god trening som på ordinær sykkel, men har i stedet overskudd til en tur på rulleski etter jobb, sier Borge.

Ifølge Norsk El-bilforening ble i fjor det solgt 3000 el-sykler i Norge. Målet er 10.000 neste år og 60 000 de neste fem årene.

Tall fra TØI viser at halvparten av alle reiser i Norge er kortere enn fem kilometer. Og syv av ti reiser er under 10 kilometer.

- Jeg tror vi kan få mange av disse reisene over på sykkel. Det handler om å spre det glade budskap.

Folk trenger informasjon og kunnskap om nye transportmidler, sier forsker Aslak Fyhri.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Så fort sykler folk i Oslo

  2. OSLOBY

    Vil ha en femmer pr. kilometer for å sykle mellom jobb-møter

  3. VITEN

    Slutt å klage på el-syklistene | Nina Kristiansen

  4. OSLOBY

    Ruter tester ny app med bonuspoeng og gratisbilletter

  5. OSLOBY

    11 syklister bøtelagt på 30 min. Nå blir det flere kontroller.

  6. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre