Osloby

Kebabsjappegaten blir ny

Nå skal det bli bedre å gå eller sykle gjennom Torggata.

Fortauene i Torggata skal bli fem meter på det bredeste. Ill.: Sweco/Bymiljøetaten

  • Cathrine Solbakken

Den er et yndet stoppested for kebabsultne utelivsmennesker på vei hjem fra byen en sen kveld. På dagtid er den et trekkplaster for dem som vil ha alternativer til Rema og Rimi. Men tidens tann og tagging har satt sitt preg på Torggatas østlige del. Nå skal den litt ruskete gaten rustes opp: Fortauene blir brede og dekkes med granittheller, syklistene får eget kjørefelt og biltrafikken reduseres. Anleggsarbeidene begynner neste uke.

— Vil tiltrekke seg flere

— Jeg ser på dette som noe positivt, sier Farsat Gergis, som er daglig leder for Bari Pizza, en av de mange kjappmat-tilbyderne i Torggata. Han tror at nye Torggata vil tiltrekke seg flere og andre typer folk. Han tror også at de næringsdrivende må oppdatere seg i takt med at gaten blir ny.

Men selv om forventningene er høye, er han også spent på hvordan og hvor lang anleggsperioden faktisk blir - og særlig på om kundene vil fortsette å strømme til.

Amir Armin er daglig leder og medeier i Parthenon pizza og grill. Han kjenner Torggata godt etter å ha drevet virksomhet her i mange år, og han er positiv til planene.

- Dagens forhold er helt forferdelige. Folk vet ikke hvor det er lov å gå, sykle og kjøre bil. Det er helt kaotisk, sier han.

Armin er glad for at Torggata ikke blir helt stengt for biltrafikk. Mange av kundene hans kommer kjørende både på dagtid og kveldstid.

— Vår bransje er avhengig av den biltrafikken, sier han.

- Heller gågate

Gårdeierne, representert ved Glenn Eikebråten i interesseorganisasjonen Byfolk, er imidlertid ikke fornøyd med løsningen kommunen har valgt.

— Det kunne jo ikke bli verre enn det er i Torggata nå. Men det kunne blitt så mye bedre, sier han.

Byfolk mener Torggata burde gjøres om til en ren gågate, og de vil sende syklistene ned Calmeyers gate.

— Torggata er en veldig god gangtrasé. Det går så mange mennesker den veien fra Grünerløkka til sentrum at jeg synes Torggata hadde fortjent å bli en gågate, sier Eikebråten.

- Nå kommer det en sykkeltrasé midt i gaten. Vi er redd den blir en autostrada for transportsyklister i full fart, sier han, og får støtte fra Oslo Handelsstands Forening.

- Syklister like skadelige som biler

Utviklingssjef Lars Fredriksen i OHF mener det hadde vært bedre med såkalt shared space i Torggata, der syklister ikke har en egen kjørebane, men må tilpasse seg de gående. Et slikt shared space-område finnes på Christiania Torv, forteller han.

Les også

- Sykling truer butikkene i Kirkegata

— Det fungerer fordi de gående går bekymringsfritt, og aktsomheten til de kjørende dermed blir bedre. Farten går ned og aktsomheten opp, sier Fredriksen.

— Syklister er vel så skadelig for livet i gaten som biler, dersom man ser bort fra forurensning, hevder Fredriksen, men sier han også ser positive sider av planene:

— Gaten blir penere og kanskje mer trivelig. Torggata har vært en gammel, flott handlegate. Estetisk sett blir forholdene lagt tilrette for mer handel, sier han.

Del av hovedsykkelåren

Gode forhold for gående og syklister er et hovedmål i prosjektet, forteller overingeniør Linn Løvik Francis i Bymiljøetaten.

Oppgraderingen skal også bidra til å skape mer byliv og en levende gate. Etaten har vurdert shared space, men falt ned på at en slik ordning ikke er mulig i Torggata. Og kjørearealet for syklister er bevisst lagt til Torggata, fordi den er en del av hovedsykkelåren i Oslo. Når det gjelder biltrafikk, vil det være åpent for varelevering, men gaten skal ikke innby til å kjøre inn i for andre, sier Løvik.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Ny forskning: Én av fem møter i Torggata-trafikken ender i nestenulykker

  2. OSLOBY

    Her kan ikke syklister og fotgjengere dele trasé

  3. KOMMENTAR

    Oslo sentrum er blitt mer krevende. Det skyldes ikke bare elsparkesyklene.

  4. OSLOBY

    I fjor forsvant P-plassene. Nå blir bilene borte: – Jeg skjønner ikke hva de tenker på.

  5. OSLOBY

    Høyre, Venstre og KrF vil doble antall gågater i sentrum - se forslaget

  6. A-MAGASINET

    «Jeg er syklist. Med livet som innsats.»