Osloby

Nye løsninger brer om seg i utelivet. Nå kan du gå på restaurant nesten uten å ta på ting.

Stadig flere steder lar gjestene bestille og betale via kontaktløse løsninger. Kaja Skovborg-Hansen ved Vippa sier tjenesten Ordr har gjort det mulig for dem å åpne nå.

Gard Veiset får dagens lunsj på bordet. Han har betalt og bestilt på mobilen. Restaurantene får åpne igjen, men de må følge strenge regler. Mobilen gjør lunsjen litt enklere. Dan P. Neegaard

  • Maria T. Pettrém
    Journalist
  • Anders Veberg
    Kulturjournalist

Onsdag jublet utelivet og gjestene i vårsolen. Det var lov å servere alkohol igjen etter seks hvite uker.

Men gjenåpningen kom ikke uten restriksjoner. Større avstand mellom bordene og ingen bestilling i baren er to av de nye kriteriene utestedene må forholde seg til.

Derfor kaster flere utesteder seg over digitale løsninger som gjør at mat og drikke både kan bestilles og betales via mobiltelefonen, uten noe behov for fysisk kontakt.

– Jeg har bestilt mac & cheese på Vipps, forteller Gard Veiset. Han sitter under en parasoll på uteserveringen til Grådi på Tøyen.

Han er fornøyd. Det var enkelt å finne ut hva han ville ha. Brått står maten på bordet. Han kan spise og dra igjen uten å ta i hverken meny, kortterminal eller servitør. Et glass hylleblomst-saft fukter strupen.

– Jeg går nok over til cocktails i helgen, sier Veiset.

På restauranten Grådi er menyen lagt inn på Vipps slik at gjestene kan bestille og betale derfra. Erica Djunawar lærer opp Danial Haynes i det nye systemet. Dan P. Neegaard

Les også

Onsdag gjenåpnet alkoholserveringen i Oslo: – Jeg må si at de to halvliterne jeg har drukket, smakte veldig godt

Mer effektivt

Grådi bruker Vipps for å redusere kontakten mellom gjester og ansatte. Ved å søke opp Grådi under fanen «Betal» kan gjestene bestille og betale det de vil spise og drikke. Bestillingen går direkte inn til kjøkken og bar. På bordene ligger det ark med instruksjoner, slik at gjestene forstår opplegget.

Servicen ville blitt dårligere og mindre effektiv uten, mener restaurantsjef Erica Djunawar.

– Vi er færre ansatte på jobb enn til vanlig. Det ville tatt lang tid for gjestene å få bestille, betale og få servert mat og drikke, sier restaurantsjefen.

Spesielt de yngre gjestene setter pris på mobilbetaling, opplever Djunawar. De tar fortsatt imot manuelle bestillinger fra dem som ikke vil bruke mobilen.

På Grådi går en bestilling fra Vipps rett inn på kjøkkenet. Så kan daglig leder Jonas Hagman kaste seg over grytene. Dan P. Neegaard

130 nye bedrifter daglig

Siden 12. mars har omtrent 130 nye bedrifter tatt i bruk Vipps hver dag innen mange ulike bransjer.

– Spesielt innen servering har det vært stor pågang fra bedrifter som tar i bruk nye kreative løsninger for hjemlevering og lignende. I tillegg har mange gjort seg klare for å åpne igjen, sier kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes.

Vipps har 3,8 millioner brukere og er klart størst innen mobilbetaling. De har gått fra å være en tjeneste for venner som skylder hverandre penger, til å bli et sted hvor man kan betale faktura, restaurantregninger og så videre.

Men de er ikke alene om mobile løsninger. Apple og Google har egne betalingsløsninger for mobil, som flere av de største bankene støtter.

Den nye tjenesten Ordr lar gjestene bestille og betale mat uten å bruke kortautomater eller laste ned en app. Selve betalingen foregår ved å registrere bankkortet eller ved å bruke Vipps.

– Drømmen var å lage en helt ny metode for bestilling og servering av øl, vin og mat på puber, kafeer og restauranter, sier Edwin Fjeldtvedt, gründeren bak Ordr.

– Vi hadde truffet en nerve hos bransjen

– Vi forsto at vi hadde truffet en nerve hos bransjen, sier Edwin Fjeldtvedt, som startet Ordr. Privat

Nå er det ett år siden den tidligere håndballspilleren etablerte Ordr. Gjestene bruker mobilkameraet til å skanne en QR-kode hos restauranten. Gjestene får opp en meny og betalingsløsninger – for eksempel Vipps.

De første testene med Ordr startet i høst. Nå bruker flere restauranter i Oslo og andre byer tjenesten.

– Interessen var stor. Vi forsto at vi hadde truffet en nerve hos bransjen, sier Fjeldtvedt.

Gjestene slapp å vente på servitørene, og servitørene kunne konsentrere seg om å hjelpe gjestene. Det fungerte. Fremtiden så lys ut.

Så kom krisen

Men så ble restaurantene stengt. Det skjedde midt i lanseringsfasen for gründerselskapet:

– Da så vi rimelig mørkt på det, sier Fjeldtvedt.

Men de så raskt muligheter i smitteverntiltakene. De siste to ukene har mer enn 100 barer og restauranter tatt kontakt for å komme i gang, og over 75 steder bruker allerede Ordr.

Unngår kø

Kaja Skovborg-Hansen, som driver Vippa på Vippetangen, sier det er en løsning som Ordr som har gjort det mulig å åpne nå. Onsdag gikk det bra. Selv med godt besøk var det ingen kø, ifølge Skovborg-Hansen. Hun er positiv til mobilbetaling, også uavhengig av smitteverntiltakene.

– Det er for tidlig si om dette blir varig. Vi har brukt den i noen få dager. For vår del tror jeg det er smart med løsninger som gjør at kunder slipper å stå i kø. Så kan de heller bruke mer tid ved bordet, sier hun.

Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Koronaviruset
  3. Teknologi
  4. Mat og drikke
  5. Utelivsbransjen
  6. Restaurant

Koronaviruset

  1. KRONIKK

    Slik bremset norsksomalierne i Oslo koronaspredningen

  2. NORGE

    Helseminister: Svært bekymret for situasjonen i Oslo

  3. NORGE

    Vil starte forsøk med blodplasmabehandling mot covid-19 i Norge

  4. OSLOBY

    Raymond Johansen er skuffet over Oslo-folk i kollektivtrafikken. – Jeg kan ikke begripe at de ikke bruker munnbind

  5. NORGE

    Klarer Oslo det Europas storbyer ikke makter? Nå flater smitteveksten ut også i Oslo.

  6. NORGE

    Regjeringen vraket ekspertenes råd. Hytteeiere fortviler: – Provoserende.