Osloby

Alt er klart for trikken - som ikke kommer på flere år

Bjørvikas paradegate blir en blindgate for trikken. Skinnene ligger klare, men trikken kommer ikke før om tre år.

I Dronning Eufemias gate ligger trikkeskinnene klare til bruk, men det blir ingen trikk her de neste tre årene. Rolf Øhman

  • Kjersti Flugstad Eriksen

Trikkesporene som ligger klare i Dronning Eufemias gate skal forbindes med trikkeskinnene i Prinsens gate nå i mars.

Prinsens gate gjennom Kvadraturen skal bli en toveis trikkegate der det skal gå trikk fra 2017. Som en forlengelse av den skal trikkeskinnene gå forbi Tollboden og til Dronning Eufemias gate (se kart).

DronningEufemiasGate.PDF

I de opprinnelige planene skulle trikken gå i Dronning Eufemias gate fra i år, men trikkeskinnene blir ikke noe annet enn humper i veien for syklistene de neste årene.For på østsiden mot Gamlebyen er det ingen påkobling ennå. Der graves det til et helt annet prosjekt, Follobanen. På grunn av forsinkelse av Follobanen forsinkes også byggingen av trikkesporene i Dronning Eufemias gate mot Gamlebyen.

Bygget buttspor til ingen nytte

Derfor har Statens vegvesen bygget et buttspor, en mulighet for at trikken skal kunne snu og kjøre over til den andre siden, og så kjøre samme vei tilbake.

Men det hjelper ikke, for Ruter har sagt at de ikke har trikker nok med førerhus på begge sider, slik at de kan kjøre begge veier. Ruter opplyser nå at de ikke vet når det kommer trikk i Dronning Eufemias gate.

Hanne Bertnes Nordli, strategidirektør i Ruter, sier at det ikke blir trikk i Dronning Eufemias gate de neste tre årene. Hun sier at det er to ting som stikker kjepper i skinnegangen for trikken: Follobanen og mangel på trikker med førerhus på begge sider.

Follobanen skal være ferdig i Bispegaten i 2017, og dermed kan ikke Bjørvikatrikken kobles på Ekeberglinjen før tidligst i 2018 eller 2019.

— Så er problemet at vi ikke har nok trikker i Oslo til å kjøre i butt og da får vi ikke nok kapasitet andre steder, sier Nordli.

Kanskje midlertidig løsning

Bymiljøetaten ser på om det går an å finne en midlertidig løsning, som at det legges midlertidige trikkespor forbi Follobanens anleggsområde i Bispegaten. Prosjektleder for Bispegaten i Bymiljøetaten Siri Solem Walseth kan ikke si så mye om midlertidige løsninger. Bispegaten er gaten der påkoblingen skal skje.

— Det er store utbyggingsprosjekter som skal koordineres i samme område. Om og når det kan være aktuelt å etablere midlertidige trikkeskinner i Bispegata er en diskusjon som ikke er landet ennå, skriver Walseth i en e-post.

Bymiljøetaten må blant annet avveie om midlertidige spor blir for dyre i forhold til den tiden det vil være bruk for sporet.

  1. Les også

    Dronning Eufemias gate skal bli en tryggere sykkelgate

  2. Les også

    Fremtidens Oslo S ett skritt nærmere

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    På tre år skal mange viktige gater oppgraderes for milliarder. Her ser du hvilke.

  2. OSLOBY

    Søndag stenges Storgata for busser. Snart må også trikken ut.

  3. OSLOBY

    Skal grave opp Thereses gate to ganger på tre år

  4. OSLOBY

    Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år

  5. OSLOBY

    I natt stenger øverste del av Bogstadveien for biltrafikk – nesten to år til gravingen er ferdig

  6. OSLOBY

    Fra i dag blir hovedgate på Grünerløkka delvis stengt i to og et halvt år