Osloby

Fra neste uke blir det dyrere å parkere i sentrum

Målet er at flere skal la bilen stå når de skal til byen.

Fra mandag blir det 50 prosent dyrere å parkere i sentrum. Det varslede tiltaket vil få flere til å la bilen stå, håper samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Stein J. Bjørge/Arkivfoto

  • Olav Eggesvik
    Journalist

Det har lenge vært kjent at det nye byrådet vil øke parkeringssatsene med opptil 50 prosent.

Mandag 11. januar er startskuddet for det rødgrønne parkeringsregimet i hovedstaden. Det varsler Bymiljøetaten i en pressemelding.

  • Her har de parkeringstrøbbel: Les om ambassaden som har fem ansatte og 100.000 kroner i ubetalte parkeringsbøter

Her er de nye satsene

Byen er delt opp i tre soner. Rød sone er sentrum, gul sone de sentrumsnære bydelene, blå sone alt utenfor det og grønn sone er Bygdøy.

Rød sone

30 minutter: 27 kroner

1 time: 56 kroner

1,5 timer: 90 kroner

2 timer: 134 kroner

Gul sone

1 time: 24 kroner

2 timer: 50 kroner

Blå og grønn sone

Pr. time: 13 kroner

Pr. dag: 58 kroner

Pr. uke: 152 kroner

Pr. måned: 544 kroner

Oslo er delt opp i fire soner: Rød, gul, blå og grønn. Illustrasjon/Oslo kommune

Mindre tid å stå gratis på

Tidligere måtte man betale på offentlige parkeringsplasser frem til klokken 17. Nå utvides betalingstiden til klokken 20 mandag til lørdag.

I rød sone, det vil si sentrum, øker parkeringsavgiften med 50 prosent, mens den øker med 20 prosent i resten av byen.

Fra mandag vil de nye takstene gjelde i rød sone. Parkeringsplassene i resten av byen vil få nye skilt og takster i løpet av januar.

— Vil få ned biltrafikken i sentrum

I en pressemelding, sendt klokken 15.30 fredag ettermiddag, skriver samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) at hensikten er å få ned biltrafikken.

— Vi vet at økonomiske insentiver påvirker valgene vi tar i hverdagen, og med de nye takstene vil noen flere velge å la bilen stå. Mange er opptatt av å bedre luftkvaliteten i Oslo, og selv om ikke det er hovedintensjonen med disse tiltakene, vil de kunne spille positivt inn på sikt, skriver Berg.

Det var parkeringstrøbbel også på 60-tallet. Se filmen Oslo kommune lagde for å løse floken.

  1. Les også

    Fem ansatte - 100.000 i ubetalte parkeringsbøter

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Vil gi Oslo-innbyggere mulighet til å sommerstenge egen gate

  2. OSLOBY

    Byrådet vil ha el-bilen ut av sentrum - Høyre mener ladestasjonene er «bortkastede penger»

  3. OSLOBY

    Folk sto opp tidligere for å spare en tier i bomringen

  4. OSLOBY

    Tre av ti mener Oslo er en god sykkelby

  5. OSLOBY

    Britisk storavis boltrer seg i historien om Oslo-byrådets kamp mot biler

  6. NORGE

    Her er grepene Norges største byer må ta for å bekjempe køene. De må være langt mer offensive enn planlagt.