Osloby

Tjener tusenvis på «vennekjøring»

Flere tusen ungdommer i Oslo, Asker og Bærum er med i grupper som avtaler kjøring mot betaling. Et stort, men usynlig problem, mener politiet.

Norges Taxiforbund mener politiet må gjøre en innsats for å få bukt med det de mener er en stadig voksende pirattaxivirksomhet blant ungdom. Mannen på bildet tjente om lag 150.000 kroner på å kjøre helgetaxi for venner og bekjente. Ingar Storfjell

  • Henrik Arneberg

I to år kjørte «Petter» (22) venner og bekjente til og fra byen.

— Jeg hadde akkurat fått lappen, og trengte penger til russetiden. Jeg hadde ingen planer om å kjøre så mye som jeg endte med å gjøre, men så jo raskt at det var mulig å dra inn mye penger. På det meste hadde jeg 40.000 kroner i kontanter hjemme, sier 22-åringen, som anslår at han tjente totalt 150.000 på kjøringen i løpet av en toårsperiode.

Det er et par år siden han la opp. Nå studerer han til daglig i Oslo.

Energidrikk og høy fart

«Petter» forteller at han på det meste kjørte fra klokken 18 om kvelden til 08 om morgenen. I ettertid ser han at situasjonen tidvis var uforsvarlig.

— Jeg hadde rundt 80 venner og bekjente som konstant ringte meg i helgene, og ville bli kjørt ulike steder. Ofte var trykket så stort at folk ble stående å vente. Løsningen ble å kjøre raskest mulig, slik at jeg kunne tjene mest mulig penger. Jeg fylte kroppen med Red Bull og ga bokstavelig talt gass. Det var jo ikke forsvarlig, og enkelte sluttet å bruke meg fordi det gikk for fort, sier han.

22-åringen brukte opp alle pengene, mens de ble tjent. Blant annet fordi han ikke kunne sette store beløp i banken.

— Jeg bodde jo hjemme og fikk gratis kost og losji. Pengene gikk til russetiden, i tillegg til at jeg kjøpte gamle biler som jeg mekket på. Det er ganske sykt å tenke på hvor mye jeg egentlig tjente. Det føltes ikke slik da jeg holdt på. Alt er jo blitt sløst bort, sier han.

- Angrer du på kjøringen?

— Nja, jeg brukte jo så å si alle helgene i denne perioden på å kjøre venner og bekjente, i stedet for å dra på fest med dem. I dag sitter jeg jo heller ikke igjen med noe av det jeg har tjent. Men jeg tenker ikke så mye over det. Det skjedde heldigvis aldri noen ulykker, sier «Petter».

På spørsmål om hva han tenker om organiseringen av betalt kjøring på Facebook, sier den 22 år gamle studenten at han tror at markedet vil flate ut og forsvinne.

— Jeg ser jo av at det har kommet apper og sider på Facebook som organiserer kjøring. Jeg tror ikke dette kommer til å ta helt av. Det er jo ulovlig og man kan ikke lage synlig business ut av det. Politiet vil nok på et tidspunkt slå ned på dette, sier han.

Transport-grupper på Facebook

Flere tusen ungdommer i Oslo, Asker og Bærum er med i grupper som avtaler kjøring mot betaling. På sosiale medier, hovedsakelig Facebook, har det de siste årene dukket opp flere grupper for personer som ønsker transport - uten å benytte eller betale for ordinær taxi.

Enkelte av gruppene er lukket, mens andre er åpne og tilgjengelige for allmennheten. Felles for dem alle er at unge mennesker fra 18 år og oppover tilbyr, eller etterspør kjøring.

«Noen som kjører fra Øraker til Østerås nå?» skriver en bærumsmann. «Er det noen som kan kjøre fra Smestad?» spør en annen ung Oslo-kvinne.

Svarene er ulike: Ja, men jeg er dyr, 1000 kr.

Eller: Taksameteret ruller i kveld også! Hyggelige priser!

De to største gruppene har mer enn 2500 medlemmer. I løpet av en helg tilbyr rundt 20 personer kjøring. Prisen varierer som regel fra 50-150 kroner pr. hode. Turene blir dyrere dersom bomringer må passeres.

Tjener tusenvis

Osloby har vært i kontakt med flere medlemmer. Mange forteller at de enten kjører, eller bestiller kjøring i helgene.

— Jeg har kjørt pirattaxi, men som oftest betaler jeg for kjøring hjem fra fest eller byen, sier en 18 år gammel mann fra Oslo.

Han bruker utelukkende Facebook for å få tak i sjåfører.

- Jeg ringer etter kjøring når jeg er langt hjemmefra, da det ville blitt veldig dyrt med vanlig taxi, eller om det er altfor langt å gå. Jeg kjenner ikke alltid de som kjører, men når jeg velger pirattaxi fra Facebook, pleier jeg å ringe folk med mange felles venner, eller de som ser anstendige ut, sier 18-åringen.

Flere sjåfører sier det er normalt å tjene mellom 2000-3000 kroner på en kveld.

— Det er gode penger, samtidig som det er hyggelig gest mot venner og bekjente. Jeg har aldri opplevd å bli stoppet av politiet, sier en 19 år gammel mann.

En annen forteller at han ofte bruker tilbudet i helgene, fordi han er under 18 år og ikke kan kjøre selv.

Politiet: Et stort, men usynlig problem

Politistasjonssjef Bjørn Åge Hansen på Sentrum politistasjon forteller at politiet er kjent med at pirattaxivirksomhet er et økende problem. «Vennekjøringen» derimot, har de lite ressurser til å avsløre. Likevel er ikke Hansen i tvil om at den er ulovlig.

- Dette er ikke som «vanlige» piratdrosjer som plukker opp ukjente etter stengetid i sentrum. Mange kjenner hverandre og bytter på å kjøre. Det er vanskelig å avsløre, sier stasjonssjefen.

- Det er snakk om en rekke personer som åpenlyst annonser på Facebook at de kjører svart for penger. Er det ulovlig?

— Ja, dersom du tar vederlag for kjøringen, regnes dette som å kjøre piratdrosje. Dersom man annonserer, og tjener mye penger på å kjøre personer til og fra steder, er dette utvilsomt ulovlig. Jeg ser at dette er et stort problem for drosjenæringen, men vi kan ikke bruke ressurser på å jakte disse ungdommene på Facebook, sier Hansen, og legger til at han aldri har hørt om kriminelle tilfeller knyttet opp mot den organiserte «vennekjøringen».

— Uansett vil vi fraråde dette. Sjåførene er ofte uerfarne, man vet lite om bilene som kjøres, om sjåføren har lappen eller er edru. Ved en ulykke er det ikke sikkert forsikringsselskapene vil være forståelsesfulle, dersom de får vite at det er kjørt piratdrosje, advarer han.

- Stjeler næringsgrunnlag

Kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund mener politiet må ta grep for å få slutt på det han betegner som organisert piratvirksomhet på Facebook.

- Det er et problem i hele landet. Omfanget begynner å bli så stort at det truer hele næringen. Det er ikke lenger snakk om vennekjøring når man annonserer kjøring mot betaling til tusenvis av personer, sier han.

Norges Taxiforbund sendte i februar et brev til både Politidirektoratet og Skattedirektoratet, der det uttrykkes stor bekymring for den stadig voksende virksomheten. I brevet står det at stadig mer omseggripende pirattaxi-kjøring har nådd nye dimensjoner som følge av annonsering på sosiale medier.

Hagtun mener sakene må møtes på en felles måte over hele landet, og ikke avgjøres ulikt gjennom tilfeldigheter hos lokalt politi og lokal skattemyndighet.

— Vi er ikke ute etter ressurskrevende strafferettslige reaksjoner, men ber om en samordnet og tydelig forebyggende innsats. Vi opplever politiet i Oslo som litt passive og er forbauset over at de ikke kontakter sjåførene som annonserer med navn og nummer, og forteller at dette er ulovlig, sier han, og legger til at Norges Taxiforbund mener Facebook-sidene bør stenges.

— Dette er det i ferd med å utvikle seg til en stor, svart sektor som stjeler deler av næringsgrunnlaget fra en hel bransje, og får en uheldig aksept av store ungdomsgrupper, mener Hagtun.

  1. Les også

    Politiet advarer mot «sigarett-taxier»

  2. Les også

    Leverer sprit rett på døren til ungdommer

  3. Les også

    Oslo-politiet ber foreldre anmelde spritsalg

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    - Taxiforbundet jakter på Ubers partnersjåfører

  2. ØKONOMI

    Finsk politi varsler kjempebøter for Uber-sjåfører

  3. DEBATT

    Støtte til lovbrudd? | Øystein Trevland

  4. OSLOBY

    Denne «passasjeren» ble ikke godkjent. Sjåføren fikk 5500 i bot.

  5. OSLOBY

    Ni av ti som blir stoppet her, kjørte elbil

  6. OSLOBY

    Politiet fortviler: – Denne russebussen burde aldri vært på veien