Søndag 17. januar er det klart for «Åpen bakke» i en rekke av landets alpinalnlegg. Mange var tidlig ute med å sikre seg gratis dagspass. Heiskortene ble sluppet 7. januar klokken 09.00. I løpet av den første timen ble 41.500 dagspass revet vekk.
— Dette er rene Justin Bieber, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening.
— Det er hyggelig å få bekreftet at folk er glade i å komme seg ut, legger hun til.
Deler ut 100.000 heiskort
Til sammen blir det delt ut rundt 100.000 dagspass fordelt på rundt 100 alpinanlegg i landet. I Oslo er Oslo Vinterpark og Sloreåsen Ljan Alpin med på arrangementet, og for begge anleggene var det rift om heiskortene. Hos førstnevnte forsvant de 2700 gratis dagspassene på bare 11 minutter. Sloreåsen Ljan Alpin delte ut 500 heiskort på 43 minutter.
- Vi må bare beklage at ikke alle får billett til det anlegget de ønsker, men det er fortsatt ledige plasser i andre alpinanlegg, sier Clausen.
Hun anbefaler derfor folk å prøve ut et skisted de ikke har besøkt før. «Åpen bakke» arrangeres nå for fjerde gang, og arrangementet har økt både i antall anlegg og heiskort.
Vil vise mangfoldet
— Alpinanleggene er både lekegrind og fritidsklubb mange steder. Vi ønsker at flere skal komme seg ut til uhøytidelig lek ute, på tvers av aldre, forteller Sylling.
I tillegg vil de vise det store mangfoldet av alpinanlegg. Alpinanleggenes Landsforening har 210 medlemmer, og 112 av de største er å finne på fnugg.no. Der kan man blant annet se kart med oversikt over alpinanleggene i området man ønsker å besøke.
Arrangementet er et spleiselag mellom alpinanleggene, som gir bort gratis dagspass, og DNB som står for markedsføringen. I tillegg til gratis skipass for dem som var raskt ute, vil det være ulike aktiviteter i anleggene under «Åpen bakke».
Per påmelding kan man få heiskort til to voksne og tre barn.
— Vi er stolt sponsor av alpint, snowboard og twintip. For å sikre god rekruttering og interesse for disse idrettene inviterer vi nok en gang til Åpen bakke, som er en gratis skidag for hele Norge. For oss i DNB er det viktig å drive aktivitet i sponsoratene våre slik at vi gir noe tilbake til det norske folk. Vi gleder oss til å se mange nybegynnere, unge og gamle ute i bakken 17. januar, skriver merkevaresjef i DNB Camilla Forberg i en pressemelding.