Osloby

Vil bygge «syklistvennlige» leiligheter i Nydalen

76 arkitektkontorer har lyst til lage noe nytt og spennende av industribygget i Nydalen, som var en del av Christiania Spigerverk.

76 arkitektteam ønsker å komme med forslag til hvordan det gamle industribygget i Nydalsveien 32B i Nydalen kan utvikles. Avantor

  • Astrid Løken
    journalist

Syv av de 76 arkitektteamene blir invitert til å komme med forslag til løsning for bygget, som i tillegg til kontorer, skal inneholde opp til 150 boliger. Denne illustrasjonen er kun til inspirasjon. Cobe/MAD/Luxigon (Illustrasjon)

Christiania Spigerverk har holdt til i Nydalen siden 1876. Her er arbeiderne avbildet utenfor et av byggene på begynnelsen av 1900-tallet. Spikerfabrikken ble bygget ut med en redskapsfabrik etter hvert. Det er også bygget ut senere. Christian Kjelland/Oslo Museum

Christiania Spigerverk har holdt til i Nydalen siden 1876. Her er arbeiderne avbildet utenfor et av byggeme på begynnelsen av 1900-tallet. Jens Bryde/Oslo Museum

Christiania Spigerverk har holdt til i Nydalen siden 1876. Her er arbeiderne avbildet utenfor på begynnelsen av 1900-tallet Foto: Jens Bryde/Oslo Museum

Arkitekter har fått i oppgave å tegne et bygg med tyverisikre sykkelrom, vaske— og mekkesoner for sykkel og leiligheter med tørkeskap til sykkelhabitten i Nydalen.

Da eiendomsutviklingsselskapet Avantor og Norske Arkitekters Landsforening (NAL) inviterte arkitekter til å tegne ut det gamle industribygget til Fiskars, meldte 76 arkitektkontorer seg.

Syv av de 76 arkitektteamene blir invitert til å komme med forslag til løsning for bygget, som i tillegg til kontorer, skal inneholde opp til 150 boliger. Denne illustrasjonen er kun til inspirasjon. Cobe/MAD/Luxigon (Illustrasjon)

— Bygget skal rehabiliteres med høye klima- og miljøambisjoner, og foreløpige planer går i retning av et radikalt grep med boliger som svever over det gamle industribygget, sier Terje Løvold, prosjektdirektør i Avantor, som er overrasket over interessen for prosjektet.Industribygget tilhørte Christiania Spigerverk. Her ble det blant annet produsert spiker og redskaper. De siste årene har Fiskars vært i bygget. Nå planlegger Avantor, som har utviklet store deler av Nydalen, en blanding næring med 150 boliger på toppen av industribygget fra 1876.

Grønne tak og solceller

— Målet er at klimagassutslippet skal være 50 prosent lavere enn fra tilsvarende bygg. Tiltak kan for eksempel være bruk av solceller. Teamene må også velge materialer med lang levetid og lite vedlikeholdsbehov, sier Løvold.

Det skal være grønne tak. Og dagens asfalterte flater skal erstattes med flater som regnvannet kan trenge igjennom. Poenget er å binde regnvannet.

Christiania Spigerverk har holdt til i Nydalen siden 1876. Her er arbeiderne avbildet utenfor på begynnelsen av 1900-tallet Foto: Jens Bryde/Oslo Museum

Bygget ligger nær Gullhaug torg, som er sentrum av Nydalen. En av utfordringene i Nydalen er at det er lite liv når folk har gått hjem fra jobben.

  • Her kan du lese mer om planene for Nydalen.

— I dag gir bygget veldig lite til omgivelsene rundt. Det er lukket og introvert. Første etasje skal åpnes opp slik at folk utenfor kan gå inn eller se hva slags aktiviteter som foregår innenfor, sier Arne Henry Sørra, prosjektleder i Avantor.

Leiligheter med tørkeskap til sykkelklærne

Også boligene skal være syklistvennlige. Arkitektene skal legge inn praktiske løsninger for oppbevaring og tørking av sykkelklær inne i leilighetene.

Christiania Spigerverk har holdt til i Nydalen siden 1876. Her er arbeiderne avbildet utenfor et av byggeme på begynnelsen av 1900-tallet. Jens Bryde/Oslo Museum

— Vi har sagt at Nydalen skal bli Oslos sykkeldestinasjon. Når man sykler har man behov for å henge fra seg våte og skitne klær. Så vi vil legge til rette inne i leilighetene med tørkeskap til sportstøyet, sier Arne Henry Sørra, som selv har solgt bilen og blitt helårssyklist etter at planleggingen begynte. - Vi tror det blir lettere å ta sykkelen til butikken når man kan gå fra leiligheten og rett ned i sykkelboden ved inngangen. Når sykkelen er mer tilgjengelig enn bilen er det kanskje lettere å bruke sykkelen, sier han.

Christiania Spigerverk har holdt til i Nydalen siden 1876. Her er arbeiderne avbildet utenfor et av byggene på begynnelsen av 1900-tallet. Spikerfabrikken ble bygget ut med en redskapsfabrik etter hvert. Det er også bygget ut senere. Christian Kjelland/Oslo Museum

Prosjektet skal bli et av forbildeprosjektene til Future Built (se fakta). Seks til ti arkitektkontorer vil nå bli invitert til å levere forslag. Ifølge Stein Stoknes, prosjektleder i Future Built, vil vinneren av arkitektkonkurransen bli engasjert til å lage en detaljert reguleringsplan for eiendommen. Byggestart kan tidligst bli i 2018.

  1. Les også

    I nye bygg fylles fellesgarasjen med elbiler på deling

  2. Les også

    Statens vegvesen: Bilfrie gater kan være en fordel for butikkene

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. Sykkelpatruljen
  3. Samferdsel

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Hun er blitt frastjålet ni sykler på fire år

  2. OSLOBY

    Nå er det ingen vei tilbake for nytt Munch-museum

  3. OSLOBY

    Her er den nye sykkelveiplanen for Oslo

  4. OSLOBY

    Byrådet vil ha enda flere til å sykle raskere

  5. OSLOBY

    Byrådet i Brüssel for å lære bilfri by

  6. OSLOBY

    Beboere på Ensjø vil ha mer utbygging fortere