Osloby

Her er de heteste treningstrendene for 2013

Det blir mindre fancy utstyr, mer muskler og personlig oppfølging.

I 2013 går vi back-to-basic på treningsfronten. Getty Images

  • Annema Refsnes

Treningstrendene for 2013 er tøffe — og effektive, skriver Stella.

Yoga i tau eller badstu, kolombianske rytmer med zumba, pole dancing, olympiske løft på tid og tren-til-du-spyr intervalltrening var hete treningstrender i 2012, og alt tyder på at de er kommet for å bli i hvert fall et år til. Hvert år legger nemlig American College of Sports Medicine (ACSM) frem de viktigste trendene for det kommende året. Så la oss se litt på hva ACSM spår blir de seks viktigste trendene for treningsåret vårt.


1. Du er utstyret

Glem alt det fancy treningsutstyret som støver ned i kjelleren. Treningsskoene begynte vi å legge på hylla allerede i fjor da barfot-trenden kom joggende. For fremtidens treningsøkter trenger du kun din egen smekre kropp.

155380434-FmotKoysn4.jpg Stacey Newman/Getty Images

Kroppsvekttrening er ingen revolusjonerende nyhet, men i 2013 går vi back-to-basic med push-ups, planke, utfall, chin-ups og andre klassikere som beviselig gjør deg sterkere og sprekere. Gjør du allerede disse øvelsene, kan du fremover kalle deg selv en trendsetter!Les også: Treningsprogram: fettforbrenning

Dette blir første året kroppsvekttrening er med på listene, kanskje fordi treningssentrene nå tilbyr dette som en del av sine programmer for nyåret. Med denne typen trening vil du både bli og forbli fit, og du er alltid klar for en økt.

2. Fokus på barna

Også barna kan begynne å trene i egne gruppetimer. Getty Images

Min bonus-sønn fortalte meg her om dagen at han aldri blir svett i gymtimen. Hvor ble det av sirkeltreningene med tauklatring, hopp og løping på tjukkas?Personlig trener / PT-grupper for barn kommer til å bli et viktig verktøy i kampen mot fedme hos de yngste. Et problem vi dessverre ser stadig mer her i landet. Enkelte crossfit-studioer tilbyr nå spesialiserte crossfit-gruppetreninger for barn, og de store kjedene har gruppe­timer fra fem år og oppover.

3. Personlige trenere

For sjette året på rad troner personlig trener på toppen av listene over fitnesstrendene. Bruk av PT blir stadig mer vanlig.

Bruk av personlig trener blir stadig mer vanlig. Getty Images

Det er ikke lenger forbeholdt kjendiser og rike hjemmefruer. Elixia solgte PT-timer for 92 millioner kroner i 2011 og tallet ligger an til å øke med 35-40 prosent for 2012. Sats jobber hele tiden med å rekrutterer nye personlige trenere for å fylle etterspørselen.Det kommer til å bli et økende behov for flere velutdannede, kunnskapsrike og entusiastiske trenere. I årene fremover kommer vi nok til å se flere trenere videreutdanne seg innenfor for eksempel fysioterapi, siden opptrening kan dekkes av forsikring.

Stadig flere bedrifter ser fordelene ved å tilby trening til sine ansatte og PT-trening i lunsjen er en økende trend. For de prisbevisste finnes det små PT-grupper, og vi kommer til å se flere trenere som spesialiserer seg på trening for barn og seniorer.

4. Girls gone strong

I det nye året er det lov å bygge muskler, jenter! På andre plass ligger styrketrening. Særlig crossfit-bølgen har dratt i gang jenter som ikke er redde for å løfte tungt. Feminine jenter med muskler er hot, og du har kanskje sett mottoet: Strong is the new skinny?

Du har kanskje sett mottoet: Strong is the new skinn. Getty Images

For selv om du er tynn, betyr det absolutt ikke at du er sprek. Dersom du trener et effektivt styrkeprogram ukentlig, vil du kunne forme kroppen raskere enn om du bare bruker energien på endeløse kondisjonsøkter. Ansvarlig for personlig trening hos Sats, Peder Cederholm, sier de ser en betydelig økning i etterspørselen etter god, gammeldags styrketrening, og at jentene heller ikke lenger virker redde for å bygge muskler.Styrketrening generelt kommer til å utmerke seg som en sterk trend for 2013 for begge kjønn og alle aldre.

5. Funksjonell trening

Funksjonell trening er langt fra noe nytt, men det er en av de mest populære trendene for 2013.

I 2013 går vi back-to-basic på treningsfronten. Getty Images

Folk flest er ikke så opptatt av å bli toppatleter, men de vil bli spreke nok til ikke å pådra seg prolaps i ryggen når de skal knyte skolissene. Hos Sats er særlig crossfit, funksjonell styrketrening og skadeforebyggende trening viktig i det nye året, forteller Peder Cederholm. Tidligere har funksjonell trening vært en viktig treningsform for eldre som har behov for bedre balanse, koordinasjon, styrke, kraft og utholdenhet for å mestre daglige gjøremål.Men når du tenker på hvor mange timer du sitter hver dag, kan det være en god idé for deg også? Treningsstudioene tilbyr stadig flere timer med funksjonell trening som kettlebells, bootcamps, X Fit, Synergy 360 og TRX. Enkelte studioer har nesten ingen styrkemaskiner, men mer funksjonelt utsyr, og dette vil vi se mer av fremover.

6. Kort og brutalt

HIIT — high intensity interval training eller høyintensiv trening blir stadig mer populært. Dette gir fantastiske resultater på kort tid sammenliknet med tradisjonell kondisjonstrening på moderat intensitet.

Nå skal treningen være tøft og effektiv. Getty Images

Tabata-protokollen har vel mange hørt om, det er blitt den mest populære og mest brutale formen for HIIT. I en tabata-økt jobber du på maks intensitet i 20 sekunder og «hviler» i 10 sekunder.Det sier seg selv at treningstiden dermed må kortes ned betraktelig. Sats tilbyr for eksempel GRIT-timer som visstnok skal være de 30 mest intense minuttene din kropp noen gang vil oppleve, mens du kan forbrenne 500 kcal på 30 intense minutter hos Elixia. Trenden er klar: Vi vil ha det tøft og effektivt!

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPREK

    Idrettslektor mener nye trender ekskluderer mosjonister

  2. ØKONOMI

    Nå skal du svette mye på kort tid

  3. SPREK

    Treningsformen hylles av eksperter: Disse øktene holder Julie (21) i superform

  4. OSLOBY

    Dette er høstens treningsnyheter

  5. SPREK

    Dette er kåret til neste års store treningstrend. Studie hevder tre minutter i uken kan være nok.

  6. SPREK

    Trening som forbrenner og samtidig gir deg mer muskler? Fullt mulig, mener forskere.