Osloby

App-gründere vil løse Oslos parkeringsproblem

Gründerbedriften Space vil hjelpe desperate bileiere å leie private parkeringsplasser i Oslo.

Parkeringen på Ekeberg under Norway cup blir vanligvis fylt til randen. Stian Lysberg Solum, NTB Scanpix

  • Stein Erik Kirkebøen

Har du noen gang forsøkt å parkere i Ekeberg-området under Norway Cup? Det er ikke lett. Men det er masser av ledige plasser på private eiendommer i området.

— Vi gjorde et forsøk i fjor, forteller Sigurd Høystad, daglig leder i Space, til Osloby.

— Vi banket på hos 40 huseiere på Ekeberg under Norway Cup og spurte om de kunne tenke seg å leie ut parkeringsplass til en eller flere biler på tomten. I løpet av én kveld fikk vi tilsagn om 80 plasser, sier Høystad.

  • Delingsøkonomi er i skuddet - snart kan du til og med selge middagsrestene dine til andre. Men mattilsynet er bekymret

Mange plasser, men hvor?

Dermed ble han styrket i sin tro på at det er finnes et marked for å «megle» parkeringsplasser.

Det er en haug med plasser som til enhver tid står ledige. I tillegg er det veldig mange områder som ikke er parkeringsplasser, men hvor det er fullt mulig å sette fra seg en bil. Hvis du får lov.

Derfor lanserer grunderbedriften snart appen som skal koble bileiere på jakt etter plass sammen med grunneiere som har en plass til overs. Space-appen kom på andreplass i kåringen av beste oppstartsbedrift under Oslo Innovation Week i høst.

Kort tid - eller lang

Kort fortalt kan Space-appen betegnes som en «p-plass-variant» av boligtjenesten Airbnb.

— Tanken er rett og slett at de som har en disponibel plass, for eksempel folk som har med seg bilen på jobben og har en parkeringsplass som står tom hele dagen, kan legge den ut gratis på appen. De bestemmer selv hvor lenge de vil leie den ut - noen timer én dag, eller i noen måneder. Så kan folk som er på jakt etter et sted å sette fra seg bilen, søke og finne og slippe å kjøre rundt og lete.

Det er ikke alltid lett å finne parkeringsplass i Oslo... Rolf Øhman

Og det er ser Høystad på som vinn-vinn. For den stadige kjøringen på jakt etter en p-plass er ikke bra for byluften.— Donald Shoup, en amerikansk professor som sannsynligvis er den som har tenkt mest på problematikk rundt parkering i hele verden, har anslått at 30 prosent av all kjøring i bykjerner utgjøres av folk på leting etter parkeringsplass. Får vi redusert den andelen, vil det være en fordel for alle.

- Og dere vil tjene penger?

— Det håper vi selvfølgelig, sier Høystad.

Markedet bestemmer prisen

Når bileierne betaler for plassen, tar Space tar en andel av hver parkering - resten går til utleieren.

- Hva vil det koste?

— Vi vil gå ut med et forslag til utleiere, men de kan ta hva de vil. Så er det opp til bilistene om de vil betale eller finne et billigere sted. Markedet bestemmer prisen. Det er vel naturlig å tro at det vil være mye dyrere å betale på en tomt nær Ullevaal stadion en onsdag med landskamp enn på en helt vanlig torsdag, sier Høystad.

- Hva med parkeringshus og betalingsplasser, de har også ofte ledig kapasitet?

— Vi har en stor operatør i markedet, Indigo Invest, inne som investor, og har tanker om også å legge ut slike plasser, sier Høystad.

Planen er å lansere appen i Oslo i første halvdel av mars. 500 plasser vil da ligge inne, og i løpet av året håper han å øke til 3500.

  1. Les også

    Trafikketaten bader i P-bøter

  2. Les også

    Kraftig reaksjon på nye parkeringsbestemmelser i Oslo

  3. Les også

    Neste gang det skal snø blir det parkering forbudt i denne gaten

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Parkering sentralt i Oslo er fortsatt for billig | Andreas Slettholm

  2. OSLOBY

    Betalte 3000 kr for beboerparkering – må likevel kjempe om plass

  3. OSLOBY

    Vil revolusjonere bildeling i Oslo med nytt forslag

  4. OSLOBY

    På Frogner er én million kroner i ferd med å bli standardpris for fast parkeringsplass

  5. BIL

    Denne parkeringsplassen selges for nesten 1 million. Her kan parkeringsplass være en gullgruve.

  6. OSLOBY

    Snart forsvinner 20.000 gratis P-plasser