Osloby

Politikere protesterer mot trikkesatsing i Prinsens gate

En halv milliard kroner skal brukes på å gjøre 750 meter av gaten til en ren trikkegate. - Meningsløst, mener Carl I. Hagen.

Slik er det tenkt at Prinsens gate kan se ut når trikken får herske alene. Bymiljøtetaten (illustrasjon)

  • Osloby

Prinsens gate, som i dag er enveiskjørt, skal bygges om til toveis trikkegate, mens parallellgaten Tollbugata skal få busstrasé i begge retninger. Det er i hvert fall planen til Oslo kommune, som mener at dagens løsning skaper kø i begge gatene.

I dag kjører både trikk, buss og bil sammen i begge gatene — vestover i Prinsens gate, og østover i Tollbugata. Ved å fjene trikkeskinnene i Tollbugata og legge nye i Prinsens gate håper kommunen både å løse opp kollektivkork og gjøre gatene sikrere for myke trafikanter.

Nå ber byrådet om at bystyret godkjenner kostnadsrammen på 496 millioner kroner, skriver NRK. Men den stive prisen får flere oslopolitikere til å protestere.

– Det er helt meningsløst å bruke en halv milliard kroner på noe som ikke strengt er helt nødvendig, i en by som ellers kutter i sosiale tiltak på grunn av dårlig råd, sier Fremskrittspartiets gruppeleder Carl I. Hagen til Østlandssendingen. Han varsler at Fremskrittspartiet vil gå inn for å skrinlegge hele prosjektet, og heller beholde dagens løsning.

SVs gruppeleder Marianne Borgen sier til NRK at SV kommer til å støtte prosjektet, men hun har sendt skriftlig spørsmål til byrådet om det kan gjøres billigere.

— Vi vil at trikken skal få bedre fremkommelighetsmuligheter i byen, men vi har spurt om prosjektet kan slankes, sier Borgen.

Prisen inkluderer utskifting av en rekke gamle vann- og avløpsrør - en jobb man vil gjøre siden man likevel skal grave i gaten. Prosjektet dekkes delvis av statlige midler, og delvis av bompenger.

Samferdselsbyråd Guri Melby sier til Østlandssendingen at hun ikke vil uttale seg om saken før bystyret er orientert.

  1. Les også

    Store endringer for bussene som kjører gjennom Kvadraturen

  2. Les også

    Forbered deg på tunnelkaos

  3. Les også

    Ruter får ikke bestemme nye trikker alene

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Trikketunnel skulle løse veiproblemene. Så droppet byrådet den.

  2. OSLOBY

    To års arbeid og 500 millioner kroner er lagt ned i Prinsens gate.

  3. OSLOBY

    Høyre sier nei til tunnel – vil heller ha sykkelvei på søyler

  4. OSLOBY

    Isak og Even ble tema da Oslo-politikerne stemte over 67 milliarder kroner

  5. OSLOBY

    Oslo-politikerne skal ikke lenger få parkere i kjelleren

  6. OSLOBY

    Kan spare 200 mill. ved å stenge veien for biler