Osloby

Ny forskning: Mettet fett er ikke så farlig likevel

Men Helsedirektoratet vil ikke endre rådene om hva folk bør spise.

Mettet fett finnes i helmelk, smør, fete oster, fløte, rømme, kefir, yoghurt laget av helmelk og kjøttvarer med mye fett. Colourbox.

  • Silje Dyregrov

Er du glad i fete oster, helmelk, smør, pølser og andre fete kjøttprodukter? Nå viser ny forskning fra Universitetet i Bergen at mettet fett kanskje ikke er så farlig som tidligere antatt.

— Ikke høyere risiko for hjertedød

— Studien viser at et høyt inntak av mettet fett ikke fører til høyere risiko for hverken hjertedød, hjerteinfarkt eller dødelighet blant pasienter som allerede har hjerte-/karsykdom og mottar medisiner for sin sykdom. Dette til tross for at kjente risikomarkører som kolesterol er høyere hos dem med et høyt inntak av mettet fett, sier Elin Strand.

Hun er forsker ved Universitetet i Bergen og medveileder på forskningsstudien som denne uken ble publisert i det anerkjente tidsskriftet The Journal of Nutrition. Nathalie Puaschitz er førsteforfatter på studien.

— Mettet fett er ofte blitt fremstilt som det farlige og dårlige fettet av mange. Men nå kan det se ut som mettet fett ikke er så farlig som man har trodd, sier Strand.

Rådet fra Helsedirektorateter at mettet fett ikke bør utgjøre mer enn ti prosent av energiinntaket ditt. Det er begrunnet i forskning som viser at mettede fettsyrer øker det dårlige LDL-kolesterolet, som igjen øker risikoen for hjertesykdom.

Kan ikke anbefale mer mettet fett på dietten

De 2412 pasientene i studien rapporterte hva de spiste av ulike matvarer, og ut fra det beregnet forskerne hvilket inntak de hadde av mettet fett.

— Det viste seg at bare 27 prosent av pasientene holdt seg under den anbefalte grensen om å spise mindre enn 10 prosent av mettet fett. Flesteparten spiste altså mer enn anbefalt, og det så ut til å gå greit, sier Strand.

Resultatene er også i tråd med nyere forskning på fagfeltet. Blant annet viser en stor oversiktsstudie som så nærmere på 21 undersøkelser med totalt 347.747 deltagere, ingen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom.

— Kan man ut fra dette si at vanlige folk kan spise mer mettet fett?

— Jeg kan ikke uten videre gå ut og anbefale det. Det beste er om man ikke har et ekstremkosthold verken i den ene eller den andre retningen. Men jeg synes dette viser at man har hatt for høyt fokus på å sette lave grenser for inntak av mettet fett, i alle fall med tanke på pasienter med hjerte- og karsykdom, sier Strand.

— Dette fokuset kan i tillegg ha medført at noen har fått et lavere inntak av andre typer av fett, noe som muligens kan være uheldig for flere livsstilssykdommer. Våre data viser at hjertepasienter ikke trenger å være redde for å spise mettet fett, noe som er helt i tråd med et såkalt middelhavskosthold, sier hun.

Vil ikke endre retningslinjene

Helsedirektoratet har ingen planer om å endre sine retningslinjer for inntak av mettet fett.

— Disse internasjonale anbefalingene står støtt. De er basert på resultater fra mange studier som er samlet og sett i sammenheng. Anbefalinger kan ikke baseres på enkeltstudier. Ulike enkeltstudier gir ulike resultater, og slike studier må samles og sees under ett for at man skal kunne konkludere på et område, skriver avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Henriette Øien, til BT i en e-post.

Hun utdyper:

— Både observasjonsstudier av friske mennesker som er fulgt over lang tid og kontrollerte studier av pasienter med hjerte- og karsykdom har tydelig vist at et kosthold basert på fullkornsprodukter, frukt, bær, grønnsaker, fisk og magre meieriprodukter forebygger både hjerte- og karsykdom, kreft, diabetes og overvekt. Det er god dokumentasjon for at et slikt kosthold, som typisk har et lavt innhold av mettet fett, under 10%, reduserer risikoen for hjertesykdom, fortsetter avdelingsdirektøren.

— Hva tenker dere om utsagnet "Mettet fett er ofte blitt fremstilt som det farlige og dårlige fettet av mange. Men nå kan det se ut som mettet fett ikke er så farlig som man har trodd"?

— Det er helheten i kosten som er avgjørende, og i et variert kosthold er det også plass til litt mettet fett. Det er forskjell på mettede fettsyrer, og noen av dem er mindre skadelige for hjertet enn andre. I Norge har vi i de siste tiår hatt en gledelig reduksjon i hjerte- og karsykdom, parallelt med en nedgang i inntaket av mettet fett. De siste få årene har det imidlertid vært en økning igjen i inntak av mettet fett, og vi ser en samtidig en bekymringsfull utvikling i hjerte- og karsykdom blant yngre voksne, sier Øien.

Les også:

  1. Les også

    «Synd at man kan bløffe seg til tusenlapper så lett»

  2. Les også

    I 2009 mistet hun mannen i en ulykke. Løping ble hennes terapi.

  3. Les også

    - Vil du krysse Grønland med meg om fem dager?

Relevante artikler

  1. SPREK

    Da nettstedet «frikjente mettet fett», reagerte ekspertene

  2. SPREK

    Nå blir det mindre mettet fett i kjøtt- og meieriproduktene

  3. SPREK

    Vil ikke lenger advare mot kolesterolrik mat

  4. SPREK

    Eksperter etter overraskende studie: Så mye egg bør du spise

  5. SPREK

    Ost er sunnere enn du tror

  6. SPREK

    Ønsker du å spise sunnere i 2017? Her er seks enkle råd.