Osloby

Her er Oslos nye T-banekart

Så du kan busstidene og T-banenettet utenat? Vel, glem alt du har lært. Om få uker blir så å si alt endret. Samtidig får passasjerer på vestkanten det litt romsligere på banen.

Det nye T-banekartet gjelder fra 9. desember.

  • Bjørn Egil Halvorsen

Noen kaller det en revolusjon. I så fall har den vært av den stille typen.

Men i flere år har Ruter jobbet med å endre strukturen på T-banenettet. Og 9. desember braker det løs. Dette blir kanskje dagen da du må endre morgenrutinene dine.

Alt blir nytt

Så å si alle rutetider på T-bane og buss blir nemlig endret. Samtidig blir det nye linjekombinasjoner for flere baner.

Les mer om endringene her: ruter.no/ruteendring.

Les også

Slik blir Ruters billett-app

Datoen er ikke tilfeldig valgt. Samme dag legger også NSB om store deler av sitt lokaltognett, med hyppigere avganger mellom Asker og Lillestrøm og nye rutetider.— De aller fleste vil oppleve at de får et bedre kollektivtilbud, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

Så hva er det som egentlig skjer? Og hvorfor?

Bedre på Røabanen

Alle vil alltid ha flere avganger og flere vogner. Sånn er vi kollektivpassasjerer skapt.

Les også

Foreslår betaling for innfartsparkering

Et hovedproblem har vært manglende kapasitet gjennom fellestunnelen (Majorstuen-Tøyen), der samtlige seks linjer går. Men ved å plukke fra hverandre linjene, sette dem sammen på nytt og samtidig endre rutetidene, vil kapasitet frigjøres, ifølge Isberg.

Gevinsten er mindre klumping og bedre «takting», som det heter på fagspråket. På norsk betyr det jevnere avganger. Ikke bare i tunnelen, men på samtlige fellesstrekninger.

— I dag kan det komme tre tog etter hverandre, før man må vente ti minutter på neste. Nå blir det bedre flyt og forutsigbarhet, fremholder Isberg.

Nye kombinasjoner

Brukere av Røabanen har lenge gryntet over dårlig rushtidstilbud.

Les også

Oslo sløser bort penger i køkaos

Men 9. desember blir hverdagene muligens litt mindre sild-i-tønne-preget. Avgangene dobles fra fire til åtte i timen mandag til fredag fra 07 til 19. For i stedet for å stanse i sentrum, fortsetter togene østfra gjennom byen og ut til Østerås. Og det er mer nytt å venne seg til. For at kabalen skal gå opp, må linjekombinasjonene endres. Samtlige vestlige grener av nettet skifter linjenummer, bortsett fra linje 1. Det betyr:

Linje 2. I dag: Østerås. På nytt kart: Gjønnes (Kolsåsbanen) .

Linje 3. I dag: Sognsvann. På nytt kart: Storo .

Linje 4/6 (Ringen). I dag: Bekkestua (Kolsåsbanen). På nytt kart: Sognsvann .

Linje 5. I dag: Storo. På nytt kart: Østerås .

Forvirret? Det kommer mer.

Massiv kampanje

Når T-banekartet endres, må også bussrutene justeres for at overgangene skal stemme. I sum får nesten alle T-banelinjer og nesten alle busser nye rutetider. For båt og trikk blir det ingen endringer.

Les også

Har betalt for mye i ett år

Gry Isberg understreker at det ikke er noen grunn til panikk. Fra og med neste uke vil Ruter gå ut og informere tungt i alle kanaler. Da har du en hel måned på å omstille deg.Og når endringene trer i kraft i desember, vil Ruters personale være ute ved kollektivknutepunktene for å veilede.

Men altså: Er du av typen som trives aller best med status quo, går du en tøff vinter i møte.

Penser pendlere over på tog

Når togtilbudet trappes opp, kuttes det i ekspressbusstrafikken.

Les også

Er dette byens tregeste buss?

Også NSB gjør en stor omlegging av rutetilbudet fra 9. desember. Da vil toget gå fem ganger i timen mellom Asker og Lillestrøm med stopp på knutepunktstasjonene (Sandvika, Skøyen, Lysaker, Nationaltheatret og Oslo S). Fra 2014 økes det til seks ganger i timen.I tillegg blir det nye rutetider.

Her finner du mer informasjon om endringene hos NSB

Vinnerne er først og fremst passasjerer som bor nær jernbanelinjen. For samtidig kutter nemlig Ruter enkelte ekspressbusslinjer i Bærum. Det rammer linjene 163 og 164 fra Skui og Tanum i Bærum. I stedet må passasjerene ta lokalbuss til Sandvika stasjon og toget videre mot Oslo.

Såkalte matebusser mot større knutepunkter vil vi trolig se mer av i fremtiden. Ruter ønsker å unngå at busser står og stamper i kø på E18.

— Det er i tråd med våre strategier. Busser skal i større grad frakte passasjerer lokalt, mens toget blir hovedlinje inn og ut av Oslo, sier Gry Isberg i Ruter.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    3. april blir det store endringer på T-banen i Oslo

  2. OSLOBY

    Nye rutetider på søndag

  3. OSLOBY

    Oslos nye reisehverdag

  4. OSLOBY

    - Har ikke merket noe til ruteendringen

  5. OSLOBY

    Full stans og T-banekaos i Oslo

  6. NORGE

    NSB tillater seks ståplasser per kvadratmeter på lokaltog