Osloby

Lokker med shopping-kaos på amerikansk-importert dag

Fredag er det «Black Friday», en amerikansk shopping-dag. Flere av de større aktørene forsøker å innføre den i Norge.

  • Olav Eggesvik
    Journalist

Amerikanske tradisjoner som inntar Norge er ofte god butikk for handelsstanden. En egen amerikansk tradisjon som handler om shopping, tilbud og lave priser må fortone seg som en drøm.

Fredag er det «Black Friday». Norwegian Outlet, som selv hevder at de brakte tradisjonen for første gang til Norge i 2010, beskriver det slik i en pressemelding:

I USA kjennetegnes dagen avsensasjonelt lave priser, trafikkork og kaos i butikkene. Når millioner avkjøpekåte amerikanere strømmer til butikkene klokken 05 på morgenen, går detofte på helsa løs. I 2009 mistet en Wal Mart-medarbeider livet, etter at hanble tråkket i hjel av tilbudsjegere som stormet inn i butikken da dørene åpnet.

The New York Times dekket hendelsen der den 34 år gamle arbeideren ble trampet i hjel, som for øvrig skjedde i 2008. Videre lokkes det med fyrverkeri— og lasershow.

Kaos i USA

På internett florerer det av videoer (se øverst) som viser amerikanere som stormer inn i butikkene når de åpner grytidlig om morgenen, folk som tramper over hverandre på jakt etter de mest ettertraktede varene og politi som må ta seg av de verste tilfellene. Vil vi egentlig ha denne tradisjonen til Norge?

Flere butikker bruker Black Friday i markedsføringen. Olav Eggesvik

— Jeg vil ikke ha den til Norge. Det er en helt tullete tradisjon å skulle ha her. Vi har allerede nyttårssalg etter julehandelen. Jeg tror ikke vi har et behov for flere påminnelser om å kjøpe julegaver, og oppfatter det som et halvdesperat forsøk på å få opp omsetningen, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.Flere av de store kjedene annonserer i avisene med Black friday-tilbud. Elkjøp, Telenor, Expert og Europris er blant dem som har kastet seg på bølgen. Men er det en tradisjon som er i ferd med å ta av i Norge?

— Vårt inntrykk er at dette ikke er blitt et stort fenomen i Norge. Det er i utgangspunktet Vestby-senteret som kjører på med dette, og de har vel ikke fått så stor tilslutning, sier Hermstad.

- Vi har ikke merket noe slikt, men vi har heller ikke gjort en systematisk undersøkelse på det, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i Oslo Handelsstands forening.

Les også

Nedgang i omsetningen på kjøpesentre

Få «Outlet»-butikker

Store «outlet»-butikker er det ikke mange av i Norge. I Oslo-området er det kun Vestby Storsenter som har klart å gjøre noe litt større ut av det, ifølge Larssen.

— Konkurransen er tøff i markedet. Det gjør at mange er kreative for å gjøre seg lekker for forbrukerne. Da blir det gjerne gode tilbud ut av det, både på utvalg og pris.

- Trenger vi en slik tradisjon i Norge?

— Vi trenger å være nytenkende, også på dette området. Internetthandelen tar mye av den etablerte handelen, og det betyr at etablerte butikker ofte må konkurrere med egen nettbutikk. Den igjen må konkurrere med øvrige nettbutikker. Da blir det en ny runde på priskarusellen.

— Det er egentlig nok penger blant folk flest. Men mange reiser til utlandet, det er vanlig å ta en weekendtur til storbyer, og da kommer man gjerne hjem med klær og julegaver. Det utfordrer handelen i Norge, selvsagt.

- Ekstremshopping

Einar Sørland i Norwegian Outlet uttrykker seg slik i pressemeldingen, et sitat de gjerne vil at vi skal bruke:

Ifjor var det ny rekord med ytterligere 25% vekst og trafikkaos helt ut til E6og et folkehav på nivå med Karl Johans gate på 17. mai, så dette gleder vi ossvirkelig til. Med ekstreme prisavslag og gavedryss fra taket til de førtimerkebutikkene ble det til tider ville tilstander, men arrangementet forløputen større personskader, kun mindre håndgemeng ble observert.

- Hvorfor bruker dere dette som lokkemat?

Les også

BI-professor: - Typisk norsk å misforstå amerikansk fenomen

— Vi har ingen ambisjoner om å lokke med det. Ytterpunktet på Black Friday har dessverre vært dødsfall på Walmart, men i norsk sammenheng er det betydelig mer sømmelig, sier Sørland til Osloby.I 2010 ble det et blått øye og én brukket nese. I fjor var det kaotiske tilstander, som Sørland betegner som ekstremshopping i sportslige former. I år har flere medarbeidere fått førstehjelpskurs.

— Vi har sendt et 20-talls medarbeidere på førstehjelpskurs og har sikkerhetsvakter. Vi tar høyde for ytterligheten.

- Dere skriver i pressemeldingen at et menneske mistet livet. Er det god markedsføring for en ny tradisjon dere ønsker å innføre?

— Nei, i utgangspunktet er det ikke det. Men med omfanget denne dagen har i USA sammenlignet med Norge, og med de forholdene som er der, kan slike ting skje. Vi har et ønske om at kundene skal ha gjort seg ferdig med julegavene tidlig, for en rimelig pris.

— Men vi gjør det på en litt ekstrem måte, for vi har inntrykk av at mange synes det er moro. Det blir ikke helt A4-shopping, sier Sørland.

Virke er positive

Ingrid Thinn Bjerke, direktør for faghandel i arbeidsgiverorganisasjonen Virke, registrerer for første gang i år at flere har begynt å markedsføre Black Friday.

— I dag er det en del oppmerksomhet i mediene rundt at man har Black Friday med gode tilbud man vil fortelle forbrukerne om. Det er litt over fire uker til jul, og man ønsker å få i gang julehandelen som er viktig for handelsnæringen. Hvis man planlegger å gjøre innkjøp til jul, hvorfor ikke gjøre det nå, sier Bjerke.

Ifølge Bjerke, bruker gjennomsnittsnordmannen 6000 kroner på julegaver. Det er mindre enn for noen år tilbake.

Les også

Oops på Obs

— Av 50 milliarder vi skal bruke før jul, går 40 prosent til mat og drikke. Mange nordmenn koser seg når de gjør juleinnkjøp, men noen starter sent. De tenker at det er lenge til jul. - Tror du tradisjonen vil feste seg?

— Ja, det tror jeg den vil gjøre. Det er viktig for handelsnæringen å få kundene inn i butikken. En tredjedel av årsomsetningen kommer i desember. Julehandelen er helt vesentlig for å kunne drive i Norge.

Hermstad i Framtiden i våre hender, ønsker mer fokus på opplevelser enn materielle gaver.

— Det materielle forbruket er høyt nok. De kan godt legges mer vekt på opplevelser eller kvalitetsvarer, heller enn at det på død og liv skal være mange ting. Vi ser en klar tendens til at folk i større grad vil gi vekk opplevelser og tjenester til jul. Mange har allerede mer enn det de har bruk for, så vi tror at folk ikke ønsker seg så veldig mye mer, sier Hermstad.

  1. Les også

    Dyr moro holder økonomien i gang

  2. Les også

    - Det er ganske frekt

  3. Les også

    - Handler for 40.000 kroner hvert sekund

Nisser på taket skal lokke folk til å handle i folksomme omgivelser. Norwegian Outlet

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Banker ber forbrukerne kjøle seg ned: - Black Friday er blitt den rene handlegalskapen

  2. OSLOBY

    Hundrevis i kø i regnet for å handle på Black Friday

  3. NORGE

    I dag er det Black Friday. Det gir løft for netthandelen

  4. FAMILIE OG OPPVEKST

    Eksperten tror vi sløser mer enn vi sparer på Black Friday

  5. FAMILIE OG OPPVEKST

    Tror du dette er et tilbud? Det er det ikke.

  6. ØKONOMI

    Forbrukertilsynet advarer mot Black Friday-luretilbud