Osloby

Elektriske båter kan bli den nye trikken

Hurum og Nesodden skal teste en el-båt til Aker Brygge, kanskje allerede fra sommeren 2017. Fungerer det, kan det bli fremtiden på Oslofjorden.

Slik ser båten ut: Urban Water Shuttle blir bygget med et skrog av aluminium. NCE Maritime CleanTech

  • Kjersti Flugstad Eriksen

Det startet med at Hurum kommune i Buskerud, med under 10 000 innbyggere, ønsket seg båtforbindelse for pendlere til Oslo.

Monika Vee Bratlie (H) er ordfører i Hurum kommune. Hun forteller at kommunen har jobbet hardt og lenge for å få det til.

— Vi fikk vite at båt er kostbart og lite miljøvennlig, sier Bratlie.

Men så fikk de høre om båtprosjektet Urban Water Shuttle, utviklet av industriklyngen NCE Maritime CleanTech.

Nå er det bare finansieringen som gjenstår for at tre el-båter skal gå fra Hurum til Nesodden og inn til Oslo. Både Akershus og Buskerud fylkeskommune er med, sammen med de tre kommunene Hurum, Nesodden og Oslo.

Oslo setter i gang nå

Stian Berger Røsland (H) er svært positiv til elbåt, men Oslo kommune er fortsatt tidlig i prosessen.

Fra venstre Monika Vee Bratlie (H) er ordfører i Hurum kommune, byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) og Nina Sandberg (Ap), ordfører i Nesodden kommune ønsker seg el-båt.-Det blir flere og flere biler på veiene, og sjøen ligger jo der, sier Bratlie. NCE Maritime CleanTech

— Vi har ikke vært ordentlig inne i dette, derfor er det prisverdig at nabokommunene tar initiativ. Det vi gjør nå, er å se hva vi kan bidra med. Vi har kompetanse både i Ruter og i fagetatene, sier Røsland.Etter hvert som teknologien utvikler seg, ønsker han seg et nettverk av hurtiggående, elektriske båter som går på kryss og tvers i Oslofjorden.

— Det er mange som pendler inn til Oslo, og dette gir mer miljøvennlig pendling, sier Røsland.

Båtkaien er flyttbar

En rapport TØI laget i mai i år, viste at en båt som går en runde fra sentrum til Huk og Ingierstrand hverken vil lønne seg økonomisk eller miljømessig. Buss er langt billigere.

Men ifølge prosjektleder Nils Aadland i NCE Maritime CleanTech reduseres drivstoffutgiftene med 85 prosent, og utslippene med hundre prosent er, med el-båt. Han lover også at aluminiumsbåten kan bygges slik at den kan kjøre når det er is på fjorden.

Men investeringskostnadene ved et pilotprosjekt er på 100 millioner kroner.

— En pilot vil alltid ha noen ekstra kostnader, sier Aadland.

Finansieringen er langt fra på plass ennå, menn NCE Maritime CleanTech forventer at en hurtigbåt som går Sætre-Fagerstrand-Oslo vil ha nasjonal betydning og få internasjonal oppmerksomhet.

- Vi synes det vil passe godt å legge pilotprosjektet til Oslofjorden som er et stort tstillingsvindu, sier Aadland.

Kaianleggene næringsklyngen utvikler skal ligge og duppe på fjorden, så de ikke tar plass på land. Flyttbare skal de også være.

Ruter skal kjøre el-båtene

Når båtene er på vannet, blir det trolig Ruter, som eies av Oslo og Akershus, som skal ha ansvar for driften.

I dag går det rutebåt til øyene, samt Bygdøynes, Nesodden, Drøbak og Son i sommerhalvåret. Det går også rutebåt til Nesodden, Slemmestad og Vollen fra Rådhusbryggen i Oslo.

- Ruter jobber for at alle driftsarter skal gå på fossilfritt drivstoff innen 2020, el-drift er ett av virkemidlene vi vurdere. Vi følger utviklingen med spenning. Dette vil trolig først være aktuelt for båtene til øyene i Indre Oslofjord. De går i et farvann som har lavere hastighet, da er teknologien lettere å bruke, sier pressekontakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

I løpet av høsten vil Ruter invitere båtoperatører til en dialog slik at Ruter kjenner teknologien når selskapet skal stille krav til nye anbud.

PS

Elektriske båter er ikke helt nytt i våre farvann. Den aller første het Glimt, var eid av Havnevesenet og kjørte på dampkraft fra det kullfyrte kraftverket i Rosenkrantz' gate på 1890-tallet.

  1. Les også

    Ap vil bygge blokker langs Holmenkollbanen - og får støtte fra Ruter

  2. Les også

    Disse fem holdeplassene forsvant mandag

  3. Les også

    Flere togtunneler, ny T-banetunnel, flere trikkelinjer

  4. Les også

    Anbefaler trikk til Helsfyr og tog til Bislett

  5. Les også

    Derfor får du ikke kjøpe årskort på mobiltelefonen

Relevante artikler

  1. NORGE

    Delfinflokken i Oslofjorden. – Kan bli her i flere måneder, men kan være borte i morgen.

  2. DIGITAL

    Nå kommer de elektriske utleiesparkesyklene

  3. NORGE

    Skal rive 87 hus og bruke 9 milliarder kroner - vil ikke utrede alternativ

  4. A-MAGASINET

    Blir elevene friskere av å gå på denne skolen? Nå vil forskerne finne svar.

  5. DEBATT

    Dagens kortinnlegg | tirsdag 23.mai

  6. VERDEN

    Lakselus, sykdom og høye kostnader tvinger produksjonen av fisk ut av havet og opp på land