Osloby

Stenger P-plasser i disse gatene – rød løper rulles ut til byens syklister

1300 P-plasser ryker når byrutene for syklister skal etableres.
De første 390 forsvinner allerede i år. Her er oversikten over hvilke gater som blir berørt.

Kristine Johansen (56) synes det er fint at hun snart slipper å kjempe om plassen med bilene i Gyldenløves gate på Frogner. Jan Tomas Espedal

  • Astrid Løken
  • Olav Eggesvik

Parkerte biler står på rekke og rad nedover Gyldenløves gate på Frogner. 173 plasser avgiftsfrie plasser i denne gaten skal forvandles til sykkelfelt.

– Det blir kjempefint med sykkelrute her. Her er det mange som sykler. Og man må kjempe om plassen med bilene. Bilister som hiver seg ut fra parkeringsplassene langs siden gjør at man må være ekstra observant, sier Kristine Johansen (56).

Kristine Johansen har ikke bil. Sykkel er fremkomstmiddel i hverdagen.

– Jeg har alltid syklet. Og jeg klarer meg helt fint uten bil, sier Johansen, som bor bak Frognerparken og jobber i sentrum.

Arbeidene med å rulle ut byrutene er i gang

Gyldenløves gate inngår i én av åtte byruter for syklister. Det planlegges tiltak på 45,2 av de 53,1 kilometerne med byruter innen utgangen av 2019.

For å få plass til byrutene må omtrent 1300 parkeringspasser fjernes. Samtidig skal 500 plasser bort for at de som velger trikk og buss, skal komme raskere frem.

Sverre Balteskard (45) fra Røa sykler gjennom Gyldenløves gate daglig til og fra jobb i sentrum. - Jeg har aldri opplevd det som et problem å sykle her, men på sikt blir det sikkert fint med sykkelfelt her, Balteskard. Han har bil, men kjører aldri til byen. - Det går faktisk raskere å sykle, sier han. Jan Tomas Espedal

– For dyrt og unødvendig

Hans Bendiksby (75) bor i Gyldenløves gate på Frogner. Han er kjent med planene, og er ikke begeistret.

– Byrutene er helt unødvendige og blir forferdelig dyre, sier Bendiksby.

Hans Bendiksby (75) bor på Frogner i Oslo. – Byrutene er helt unødvendige og blir forferdelig dyre, sier Bendiksby. Jan Tomas Espedal

Han pleier å parkere i Gyldenløves gate eller en av gatene rundt.

– Jeg er både syklist og bilist. Jeg har ikke garasje. Og jeg har opplevd å kjøre rundt i tre kvarter for å finne en plass til bilen når jeg kommer fra hytta søndag kveld, medgir Bendiksby.

Bendiksby er styremedlem i Bygdøy-Frogner Ap.

– Sett heller fartsgrensen ned til 30-sone. Og legg inn flere fartshumper, sier Bendiksby. Forslaget er ifølge ham sendt til byrådet.

Flest biler på Frogner

Frogner bydel er den mest bilrike sentrumsnære bydelen i Oslo. 38 prosent av husholdningene i Frogner bydel disponerer bil. Av husholdningene med barn i Frogner bydel er det 63 prosent som har bil, ifølge SSB.

Byrutene er bakt inn i Sykkelstrategien, som er politisk vedtatt. Målet er å få flere til å sykle. For å få til det folk som kjører bil over på sykkel.

Magne Lein (79) bor i Gyldenløves gate. Han har egen parkeringsplass inne i gårdsrommet, men synes likevel det er dumt å ta bort parkeringsplasser for å lage sykkelfelt. - Det er ikke så mange som sykler her, sier Lein. Jan Tomas Espedal

Også langs byrute 7 må mange parkeringsplasser fjernes.
Alt i alt må 209 plasser fjernes for å få på plass denne ruten.
Hardest går det uover Jutulveien og John Collets alle, som mister henholdsvis 86 og 47 plasser.

Arbeidene starter i Sarpsborggata, som vil miste 20 plasser, i august.

– Vi starter nå gjennomføringen av byrutene med oppstart av arbeid og fjerning av parkeringsplasser i Sarpsborggata i august, sier
Rasmus Reinvang (MDG).

Han er byrådssekretær for byutviklingsbyråd Hanne Marcussen (MDG). Ifølge Reinvang skal det nå sendes ut informasjon til naboene.

Les også

Ny sykkelvei tok 6 år og kostet 43.000 kr/meter

Jobber med beboerparkering

– Vi har i alt planlagt å fjerne 390 parkeringsplasser langs de åtte
byrutene i høst, noe som vil bidra betydelig til å få et sammenhengende
sykkelveinett innenfor Ring 3. Oslos syklister vil merke en positiv forskjell. Vi er stolte av å ha god fremdrift for gjennomføringen av Oslos
sykkelstrategi, noe som har manglet tidligere, sier Reinvang.

– Men hvor skal beboerne parkere da?

– Byrådet er opptatt av at sykkeltilretteleggingen skal foregå så smidig som mulig for byens befolkning. Vi jobber derfor også løpende for å ivareta lokale hensyn best mulig og få på plass beboerparkering, sier Reinvang.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen
  2. Oslo
  3. Byutvikling
  4. Samferdsel
  5. Kollektivtransport
  6. Politikk

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Hundrevis av p-plasser skal fjernes i Oslo – unge vil ha sykkelvei, eldre vil ha parkering

  2. OSLOBY

    Beboeropprør på Frogner mot fjerning av parkeringsplasser

  3. OSLOBY

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  4. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre

  5. OSLOBY

    Sykkelbyråden forberedt på bråk når hun fjerner parkeringsplasser

  6. OSLOBY

    «Alle de tingene som har lokket deg til å kjøpe elbil, blir bare borte»