Osloby

- Stappfulle busser i kø vanvittig ressurssløsing

Oslo kan spare hundrevis av millioner på å få trikk og buss raskere frem. Men politikerne krangler om hva som skal gjøres.

Oslo kan spare hundrevis av millioner på å få buss og trikk fortere frem. Torunn Brånå

  • Mathias Vedeler
  • Bjørn Egil Halvorsen

-Stappfulle busser i kø gjennom sentrum er vanvittig ressurssløsing, sier forsker Bård Norheim i Urbanet Analyse om trafikkaoset i Oslo.

I går dokumenterte Aften og osloby.no de siruptrege forholdene for buss og trikk i rushtiden.

Les også

Er dette byens tregeste buss?

Kollektivselskapet Ruter mener fremkommeligheten er så dårlig at de vil sette i verk en rekke tiltak for å komme fortere frem. Det betyr at biltrafikken må vike. Norheim er enig.

Kan spare millioner

-Det er ikke bare riktig å øke fremkommeligheten, det er helt avgjørende, sier han.

Tidligere studier har vist at 10 prosent bedre fremkommelighet i de ni største byområdene i Norge, vil spare samfunnet for 1,2 milliarder kroner.

For Oslos del, vil det være snakk om flere hundre millioner kroner, ifølge Norheim.

-Det går altså an å få en effekt uten å pøse enda mer penger inn, sier analysesjefen, som mener tiltakene Ruter vil sette i verk virker fornuftige. Selskapet vil blant annet

  • Stenge sentrale bygater helt eller delvis for biltrafikk
  • Fjerne gateparkeringsplasser ved trikketraseer
  • Gjøre om bilfelt til kollektivfelt

Færre linjer

Samtidig mener Norheim Ruter bør vurdere å prioritere sterkere hvilke linjer de vil satse på. Kanskje bør de kutte ut noen mindre trafikkerte linjer, og styrke innsatsen langs hovedtraseene.

-Kundene vil da få litt lenger til holdeplassene. Samtidig vet de da at det ofte kommer en buss, sier han.

Onsdag kveld ble saken tatt opp i bystyret. Politikerne skulle behandle en sak som gikk rett i kjernen på problemstillingen: Et forslag om å gjøre sentrum bilfritt innenfor Ring 1. Initiativet ble fremme av Ungdommens bystyremøte for en tid siden.

Ampert i bystyret

SV og Ap mener at tiltak må settes i verk umiddelbart.

Marianne Borgen (SV) Audestad Paal/Aftenposten

-Å etablere en bilfri sentrumskjerne er miljøvennlig og klokt, og også helt nødvendig. Med dette forslaget betyr at vi kan få mer effektiv kollektivtransport her i byen, sa Marianne Borgen (SV) fra talerstolen.

-Noe skal prioriteres opp, og da må også noe prioriteres ned, og i dette tilfellet er det privatbilene det må settes begrensninger for, fortsatte hun.

Men de møtte, som ventet, motbør fra byrådskameratene. De borgerlige partiene frykter at et bilfritt sentrum vil ramme blant annet handelsnæringen og barnefamilier.

De vektla at de allerede har vedtatt en plan som prioriterer myke trafikanter og kollektivtrafikken, og mente derfor at venstresidens forslag ikke er nødvendig.

-Vi må tilrettelegge for gående, syklister og kollektivtrafikken, så må bilen finne sin plass i forhold til det, sa miljø— og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Det ble til tider en hissig debatt. Fremskrittspartiet var også sterkt i mot forslaget.

-- Et bilfritt sentrum er utopi. Folk flest handler, og folk flest vil handle også med bil. Resultatet vil bare være at handelen forsvinner ut av sentrum. Det kommer heller til å bli en harry Oslo-handel alla svenskehandelen, sa Aina Stenersen (Frp).

Dermed ble opposisjonens forslag stemt ned.

Og bussen fortsatt stampende i kø.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Her kjører du gratis trikk og buss

  2. OSLOBY

    Hver fjerde bil må bort innen 2030

  3. OSLOBY

    Forsker: Elbil-køer får folk til å droppe bussen

  4. OSLOBY

    Trikk og buss skal raskere gjennom sentrum

  5. OSLOBY

    Nordens første trikkelinje kan bli nedlagt

  6. OSLOBY

    Bilene skal vekk fra Oslo-gatene