Osloby

– Byen kommer til å se kulere ut med denne

Mye sykkel for pengene, mener våre testere.

Kulere ut med disse2.jpg

  • Charlotte Karlsen

Kulere ut med disse.jpg

De nye bysyklene veier mindre enn de gamle, har større dekk og er enklere å stige på. Disse har piggdekk, noe Axel Bentsen i UIP ikke kan love at blir vanlig på de 3000 syklene som snart ruller rundt i hovedstadens gater. Rolf Øhman

– Den er veldig clean og har detaljer man ikke forventer med en bysykkel, synes Ruben Soon og Gabriel Bjørsvik, som aktivt har brukt bysykkel i flere år, og som mener den gamle har fungert akkurat godt nok til daglig bruk. Torgeir Strandberg

Trine Wiggen sykler fordi det er desidert raskeste reisemåte, og er opptatt av at sykkelen ikke skal være så stiv og hard. Torgeir Standberg

De nye bysyklene har stativ for smarttelefon, slik at du enkelt kan følge med på GPSen og hvor det finnes ledige stativer når du er ute på tur. Rolf Øhman

Om en drøy måned er det klart for ny bysykkelsesong. Den 4. april er det meste nytt; stativer, sykler, mobilapplikasjon og abonnement. Torgeir Strandberg

– Smooth med strikk til å ha mobilen i!

Ruben Soon (17) måler den nye bysykkelen med øynene. Griper om styret, gynger opp og ned for å teste dempingen.

– Man har mer grep med denne enn den gamle. Setet er ikke så glatt, sier Soon til kameraten Gabriel Bjørsvik (18).

Mulig å hoppe med

De to skaterne har fått utlevert ett stykk gammel bysykkel og én ny – for å sjekke forskjellen. Men før de så mye som kaster blikket på den gamle, har de konkludert med en rekke ting:

– Man slipper å løfte beinet så mye for å komme seg på sykkelen, og det er centimetermål på setet. Da kan vite hvilket tall man har neste gang man skal sykle, resonnerer Bjørsvik seg frem til.

De rutinerte bysyklistene tar en runde på asfalten. Sykkelen veier 16 kilo, men akrobatene greier å få den til å lette fra bakken.

– Du, det gikk faktisk an å hoppe med den! Ikke at det er meningen, altså, men da er det en god sykkel. Jeg sitter godt og kommer meg enkelt frem, sier Bjørsvik og testkjører ned en liten trapp.

Men hvor skal bysyklene stå?

Les også

Det kan du være med på å bestemme!

Snart sesongstart

Om en drøy måned er det klart for ny bysykkelsesong. Den 4. april er det meste nytt; stativer, sykler, mobilapplikasjon og abonnement. Tidligere år har det kostet 99 kroner pr. sesong å være abonnent, i år er prisen 299.

Hva skjedde med de gamle bysyklene?

Les også

Her har du svaret

Det mener ikke vårt tilfeldig valgte testpanel at gjør noe.

– Byen kommer til å se kulere ut med denne. Den er «chill» å sykle på, bremsene er friske, fine og smidige. Dette er mer sykkel enn man forventer med tanke på prisen, synes Soon og Bjørsvik.

Skuespiller Trine Wiggen (48) har sin egen sykkel av praktiske grunner, men tester gjerne byens nye arbeidshest på forespørsel fra Aftenposten. Hun er noe usikker på hvilke krav hun setter til en god sykkel.

Nye sykler, nytt abonnement:

Les også

Oslos nye bysykler blir tre ganger dyrere

– Den må i alle fall være lett, og det må være greit å justere setet, synes Wiggen.

Hun sykler fordi det er desidert raskeste reisemåte, og er opptatt av at sykkelen ikke skal være så stiv og hard.

– Det er noe med fjæringen som er veldig annerledes. Jeg liker den, sier hun etter en liten svingom på den nye blå.

Flere sykler, låser og stativer

Wiggen har bysykkelabonnement i tilfelle noe skjer med hennes egen tohjuling.

– Hovedproblemet er at jeg drar steder hvor det ikke er stativer, eller at de er fulle. Konseptet er genialt, og det blir stadig mer populært å sykle i byen, mener hun.

Nettopp det er noe utviklerne er opptatt av at skal bli bedre gjennom 2016-sesongen, hvor både antallet sykler og stativer skal dobles i forhold til tidligere.

– Dessuten har sykkelen større dekk, et lettere, har innebygde ledninger, lavere innsteg med mer, forteller Axel Bentsen i UIP, som drifter ordningen Oslo Bysykkel.

Du kan være med på å bestemme hvor stativene skal stå:

Les også

Nå kan du påvirke hvor de nye bysykkelstativene skal stå

De to skategutta setter ut på et aldri så lite race – ny mot gammel bysykkel. Utfallet er som ventet.

– Den nye er lett, enkel og deilig, konkluderer Gabriel Bjørsvik og Ruben Soon.

  1. Les også

    Bysyklene får nytt liv på Cuba

  2. Les også

    Slik blir Oslos nye bysykler

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    1000 osloborgere skal teste ut bysykler med piggdekk i vinter

  2. OSLOBY

    Bysykler stanset uten lys - koster deg 900 kroner

  3. OSLOBY

    For hver som sykler opp, er det ni som sykler ned

  4. OSLOBY

    Det er blitt flere bysykler, men færre bruker dem

  5. VERDEN

    Full frihet med bysykkel i Beijing: Parker hvor du vil

  6. OSLOBY

    Bysykler står klare og solen skinner. Likevel kan du ikke bysykle før om en uke.