Osloby

- Talte 800 elbiler på en time på E18

Hvor lenge bør elbilene få beholde sine særfordeler? Nå skaper de køtrøbbel i kollektivfeltet på E18, ifølge busselskap. Ruter vil ha tellehjelp fra Fjellinjen.

I vinter dokumenterte Aftenposten elbiltrafikken på E18 ved Blommenholm. Noen få hundre meter lenger vest mot Oslo, på Høvik, ble det talt 800 elbiler i bussfeltet på en time i april. Øhman Rolf

  • Bjørn Egil Halvorsen
    Journalist

Et stort smilefjes preger oversikten over elbilens særegne fordeler på hjemmesiden til Norsk Elbilforening.

En av disse fordelene er rett til å kjøre i kollektivfeltet. På innfartsårene til Oslo suser de også forbi de til tider kilometerlange køene. Men bak elbilene er ikke alltid stemningen like god. Der stamper bussjåførene.

For ifølge Ruter har bussoperatørene begynt å rapportere at det hoper seg opp i kollektivfeltene inn mot Oslo. Særlig på E18 fra vest.

Verst i morgenrushet

En telling som ble gjort på Høvik i april, avdekket at det passerte 800 elbiler i verstingtimene i morgenrushet. Adm.dir. Atle Rønning i Norgesbuss bekrefter at karavaner av elektriske biler nå skaper utfordringer.

Norgesbuss kjører på kontrakt for Ruter på linjer mellom Oslo og Akershus.

— Det er særlig et problem på vestsiden av byen. Til tider skaper det kø og forsinkelser i rushtiden, sier Rønning.

Les også

Sjekk hvor mye tid du sparer med elbil

Ifølge strategidirektør i Ruter, Hanne B. Norli, har selskapet fått lignende tilbakemeldinger fra andre operatører.

— Det rapporteres om en vekst i antall elbiler i kollektivfeltet, sier hun.

Og nettopp derfor vil Ruter kartlegge situasjonen grundigere. I et brev til Fjellinjen ber Ruter bompengeselskapet om hjelp til å «registrere» elbiltrafikken inn mot Oslo i en egen kategori.

Problem på sikt

Bertnes Norli toner imidlertid ned eksisterende køproblemer overfor Aftenposten.

— I noen sammenhenger er det et problem, men det er ikke betydelig. På sikt kan det imidlertid få større konsekvenser for bussens fremkommelighet, sier hun, og legger til:

Les også

Nær dobling i salg av el-bil

— Det er nettopp derfor vi nå ønsker å skaffe oss bedre kunnskap om utviklingen gjennom henvendelsen til Fjellinjen, sier hun. - Hvor lenge er det riktig at elbilene beholder sin særrett?

— Den dagen det blir et stort problem for bussene, mener vi at ordningen bør vurderes. Det åpnes det også opp for i Nasjonal Transportplan, sier hun.

Støtter kartlegging

Petter Haugneland i Norsk Elbilforening er helt enig i at elbiltrafikken må kartlegges.

— Vi forstår at det på enkelte strekninger kan by på problemer. Og det er klart - bussen må ha forrett, sier han.

Men Haugneland understreker at det fortsatt bare er drøyt 13 000 elbiler registrert i Norge. Han mener også det er flere andre tiltak som kan og bør vurderes, før elbilene eventuelt strippes for særretten. For eksempel skilting og justering av fartsgrenser.

— Forutsigbarhet er viktig for dem som kjøper elbil i dag. Å kutte fordelen fra en dag til en annen er derfor ingen god idé. Flere tiltak må vurderes. Stortinget og Regjeringen har da også signalisert at de ønsker at elbilene skal beholde fordelene så lenge som mulig, sier han.

Det har foreløpig ikke lyktes Aftenposten å få en kommentar fra bompengeselskapet Fjellinjen.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Høy elbil-andel gir tap av bominntekter: – Inntektene vil dale frem mot 2023

  2. OSLOBY

    Ni av ti som blir stoppet her, kjørte elbil

  3. OSLOBY

    «Alle de tingene som har lokket deg til å kjøpe elbil, blir bare borte»

  4. OSLOBY

    Varsler to bomøkninger for elbiler

  5. OSLOBY

    De første elbussene kommer til Oslo i november - sjekk om din linje får elbuss

  6. POLITIKK

    Bussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet