Osloby

Nå begynner kampen om å levere Oslos neste trikker

«Prekvalifisering til anbudsrunde» høres kjedelig ut. Men det betyr at nye trikker til Oslo er i rute.

Dette bildet viser hvordan fremtidens trikketilbud kan bli, dersom det blir fjernet ett bilfelt på Ring 2 som erstattes med trikk. Ingen vet ennå hvordan Oslos nye trikker vil se ut. Placebo Effect for Ruter/Illustrasjonsbilde

  • Olav Eggesvik
    Journalist

Torsdag utlyste Sporveien anbudskonkurransen for å levere Oslos nye trikker. Hvorfor skal man bry seg om det?

  • Det betyr at vi er helt eksakt i rute. Nå går vi ut i markedet og er i gang med prosessen med å kjøpe nye trikker til Oslo, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien til Aftenposten.

Første trikk på plass i 2019

Det er fortsatt en stund til de første trikkene vil være på plass. Først skal to trikker leveres for vintertesting.

  • Vi er i rute nå, så får vi håpe at det holder seg fremover. Sent høsten 2019 skal vi være klare for vintertesting av to trikker og deretter leveres trikkene i 2020, sier Hellesjø.

På nåværende tidspunkt ser man for seg at alle trikkene er levert og i drift i 2024.

I første omgang skal de interesserte leverandørene levere dokumentasjon på at de er kvalifisert til å delta i anbudsrunden.

Krangel forsinket innkjøpet med ett år

Det er Sporveien som har ansvaret for å kjøpe de nye trikkene. Det ble klart etter en lang prosess hvor Oslos tre kollektivselskaper, Ruter, Sporveien og Oslo vognselskap, ikke klarte å bli enige om hvem som skulle bestemme over innkjøpet.

Det hele toppet seg da Ruters styreleder sa at trikkekjøpet var forsinket med minst ett år fordi kollektivselskapene kranglet seg imellom.

Til slutt måtte daværende samferdselsbyråd Guri Melby (V) skjære gjennom og gi Sporveien ansvaret. Men selve anskaffelsen er et samarbeid mellom de tre selskapene og Bymiljøetaten.

Stor interesse for milliardleveransen

De strenge anbudsreglene gjør at Sporveien ikke kan ha direkte kontakt med leverandørene, men de mener interessen er stor.

  • Vi vet at det er stor interesse. Vi må håndtere alle leverandører likt, noe som gjør at vi ikke kan ha kontakt med dem, men vi vet at de følger dette med argusøyne og at det er mange interessenter i hele verden for dette, sier Hellesjø.

Det skal leveres 87 nye trikker med mulighet for Sporveien til å kjøpe 60 trikker i tillegg. I anbudet anslår selskapet at kontrakten vil ha en verdi på mellom 2 og 4,1 milliarder kroner uten MVA.

Oslos trikkepark består av SL-79 og SL-95. SL-79 er de eldste trikkene som ble levert fra 1981 til 1989. De nærmer seg forventet levetid.

SL-95, også kalt Italia-trikkene, har vært plaget av mange feil og har flere ganger blitt tatt ut av trafikk for reperasjoner.

Slik kan fremtidens trikk bli: Vil fjerne ett bilfelt fra Ring 2 og erstatte det med trikk

Les mer om

  1. Sporveien
  2. Kollektivtransport
  3. Trikk
  4. Trikkeprogrammet

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo skal kjøpe 87 Spania-trikker til mer enn fire milliarder

  2. OSLOBY

    Disse skal kjempe om å levere nye trikker til Oslo

  3. OSLOBY

    Her er de første bildene av den nye Oslo-trikken

  4. OSLOBY

    Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år

  5. OSLOBY

    Avtalen om å levere Oslos nye trikker skulle vært underskrevet i juni – nå må saken i retten før prosessen kan fortsette

  6. OSLOBY

    Kommunalt selskap leier PR-hjelp for å snakke med kommunen