Osloby

Trikk nummer 108 har kjørt 50 ganger rundt jorden - og fraktet 2,5 millioner passasjerer

Sporveien gjorde tidligere denne uken litt ekstra stas både på trikk 108 og på passasjerene etter at trikken rundet 2 millioner kjørte kilometer.

Trikk 108 fotografert i 2017. Sporveien

  • Håkon Letvik

Trikken var pyntet med flagg, og inne i trikken av typen SL-79 fikk passasjerene på vei fra Kjelsås servert kaffe og boller. Grunnen til feiringen var flere:

  • Trikk 108 har kjørt to millioner kilometer, tilsvarende rundt jorden 50 ganger, eller fem turer til månen.
  • Den har kjørt 50 000 ganger rundt Oslos trikkenett på 40 kilometer.
  • Den har gjort 500 000 stopp på byens trikkeholdeplasser.
  • 2,5 millioner passasjerer - tilsvarende halvparten av Norges befolkning - har kjørt med trikken.
  • Den har vært 12 594 dager i trafikk.

– En milepæl verdt å feire

– For Sporveien er dette en milepæl verdt å feire fordi vi ønsker å hedre en trikk som har holdt ut så lenge. I tillegg gir det oss en anledning til å se fremover og glede oss over den formidable innsatsen som skal gjøres for kollektivtrafikken i Oslo, sier konserndirektør for Trikk, Birte Sjule.

Trikk 108 passerer her i 1985 Nationaltheateret under oppussing, på vei til Jar. Trikken har til nå hatt 2,5 millioner passasjerer ombord. Bjørn Andersen/Oslo byarkiv

At trikk 108 skulle få gjøre mer enn 35 års innsats i Oslos gater, var slett ingen selvfølge. I 1960 fattet bystyret et prinsippvedtak om at trikken skulle nedlegges, og linje etter linje ble i årene etterpå nedlagt.

Det var moderne busser det skulles satses på, mente politikerne. Etter heftig debatt gjennom mange år om trikkens fordeler og ulemper ble vedtaket om nedleggelse formelt opphevet i 1977. En ny tid og nye muligheter for trikken begynte.

Snart 35 år i Oslos gater

Den trofaste leddtrikken av typen SL 79 ble satt inn i trafikk for snart 35 år siden, hentet fra Tyskland som i mange år hadde hatt leddtrikker i tjeneste.

Trikk 108 passerer her Vestbanebygningen på vei forbi Aker brygge til Majorstuen, en gang i år 2000. Rolf Thoresen/Oslo byarkiv.

Den var den åttende leddtrikken som ble satt i trafikk, men er altså den første som rundet to millioner kilometer. Årsaken er trolig at denne trikken har tilbragt mindre tid på verksted enn de øvrige, og dermed kunne legge de mange kilometrene bak seg.

Det er 40 slike trikker i drift, de første ti ble produsert av Düwag i Düsseldorf, de siste 30 på lisens hos Strømmens Værksted i Strømmen. Hver trikk har plass til til 137 passasjerer fordelt på 71 sitteplasser og 66 ståplasser.

Erstattet Høka-trikken

Høka-trikkene ble pensjonert i 1997 etter hvert som leddtrikkene gjorde sitt inntog. Denne Høkatrikken ved Disen i 1983 er merket med E for enmannsbetjent, mens det fortsatt er konduktør på tilhengervognen. Per Lyng/Oslo byarkiv

Sammen med sine moderne tyske kolleger erstattet trikk 108 litt etter litt de velkjente og kantete Høka-trikkene, oppkalt etter Hønefoss karosserifabrikk hvor de ble produsert.

De var i trafikk fra 1952 til 1997, frem til tidlig 80-tall fortsatt med trikkekonduktører som for noen slitne, faste passasjer var som rullende sosialkonsulenter.

Leddtrikkene fikk fra 2000 selskap av de større og tyngre Italia-trikkene av typen SL-95 (Sporvogn ledd bestilt i 1995). Disse trikkene har krevd mye mer vedlikehold enn den lettere typen trikk 108 tilhører.

De såkalte Italia-trikkene har ikke vært noen suksess i Oslo. De er tunge, bråker mye og krever mye vedlikehold. Rolf Øhman

Sterk satsing på trikk i årene som kommer

I årene som kommer vil Oslo-folk få se enda flere og mer moderne trikker i Oslos gater. Ny skinnegang, opprustede gater og 87 nye trikker skal være på plass innen 2024.

– Satsingen på trikk i Oslo er noe alle innbyggerne i byen kan se frem til. Målet er å gi Oslo et atttraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud - for å sikre at byens innbyggere får gode reiseopplevelser og kommer seg raskt fra A til B, sier konserndirektør Sjule.

Les mer om

  1. Trikk
  2. Sporveien
  3. Oslo

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Nå kommer de nye Oslo-trikkene

  2. OSLOBY

    Oslo skal kjøpe 87 Spania-trikker til mer enn fire milliarder

  3. OSLOBY

    Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år

  4. OSLOBY

    Her er de første bildene av den nye Oslo-trikken

  5. OSLOBY

    Den første av Oslos 87 nye trikker har ankommet norsk jord

  6. KULTUR

    Trikketalsmann Cato Asperud i «Mitt Oslo»: – All gravingen er en gave til oss alle