Osloby

5500 tilskuere må dele 38 parkeringsplasser ved nye Jordal amfi

Når det nye hockeystadionet står klart i 2018, blir det trangt om plassen. Det er helt i tråd med kommunens politikk.

Slik ser forslaget for nytt amfi ut. Bystyret har bestemt at dagens amfi rives, til tross for protester fra byantikvaren. Foto: Kommunen

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd

Et steinkast fra bydelen Vålerenga skal VIFs og norsk hockeys nye storstue reise seg. Anlegget vil koste over 500 millioner kroner. Regningen tar Oslo kommune. Vedtaket om å bevilge penger og bygge ble fattet av bystyret før sommeren.

Det er også utarbeidet et planforslag for området, hvor det legges en helhetlig plan for utvikling av friområdene og idrettsanleggene på Jordal. Byrådet har anbefalt forslaget, som skal vedtas av bystyret til høsten.

I foreslaget foreslår de at det bare skal være 38 P-plasser på området i fremtiden. Det inkluderer plasser til spillere, lagapparat, dommere og medier, samt handicap-plasser. Det planlegges samtidig plasser for ca. 350 sykler.

Forslaget ble opprinnelig utarbeidet av det kommunale foretaket Kultur- og idrettsbygg. De slår eksplisitt fast at tilskuere på kampdag ikke kan regne med å ta bilen:

«Presset på parkering i nærliggende boliggater vil kunne øke, spesielt på kampdager, og i en kortvarig periode inntil publikum erfarer at det ikke er hensiktsmessig å bruke bil til kamp.»

Les også

Skrev over 4000 P-bøter her. Ser du hvorfor?

Byråd Rina Mariann Hansen er fornøyd med planene for Jordal amfi. Foto: Ingar Storfjell

Kultur- og idrettsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) mener dette er en god og riktig måte å planlegge på, i tråd med den gjeldende tenkningen om byutvikling og transport.

– Vi skal bygge et stort idrettsanlegg i en sentrumsbydel. Det er trangt om plassen i Oslo, spesielt i indre by. Vi kan ikke sette oss selv i en situasjon hvor vi pålegger oss selv så store krav til parkering at det ikke er mulig å bygge slike anlegg, sier byråden.

Hun viser til at det ikke kom inn sterke reaksjoner på dette i høringsrunden.

– Dette handler om hvordan vi ønsker at folk skal reise i byen i fremtiden, sier byråden.

Les også

Her kan barn og bilister bli nødt til å «forhandle» om vikeplikt

Tror på flere tilskuere

Dagens amfi tar ca. 4500 tilskuere før det er fullt. Det er det sjeldent. Det nye anlegget vil kunne ta 5500 tilskuere. Selv om økningen er beskjeden, kan endringen likevel bli stor.

Da Stavanger Oilers fikk nytt stadion i 2012, gikk tilskuertallet i oljebyen i været. De selger jevnlig ut de over 4000 plassene. I Jordal amfi er det til sammenlikning sjeldent utsolgt. I kvartfinalene i NM i år var det i snitt ca. 2700 tilskuere på de tre kampene hjemme. Av de to semifinalene som ble spilt hjemme, var bare den ene utsolgt. Det var også eneste gang i sesongen. Men VIF har håp om et publikumsløft med ny hjemmebane.

– Behovet for parkeringsplasser for biler har vi ikke diskutert internt hos oss. Men 30 parkeringsplasser til spillere, støtteapparat, lege, fysioterapeut og så videre, virker snaut, sier styreleder Tor Helge Eikeland i Vålerenga ishockey til VG.

Det nye amfiet er her tegnet inn oppe i venstre hjørne på dette bildet. I dag parkerer bilister mange steder på Jordal, men primært på asfaltområdene i sør for kunstgressbanen. Foto: Fra planforslaget

Les også

Rundt 1800 P-plasser skal fjernes i Oslo de neste årene

Fjerner over 100 P-plasser

Heller ikke i dag er det flust med parkeringsplasser tilgjengelig.

Det er plass til ca. 150 biler på det meste. Flertallet av P-plassene er ikke oppmerket. I stedet har tilskuere, foreldre og andre har i alle år parkert på alle ledige asfalterte flater.

Det prinsippet foreslår kommunen å gå bort fra. I stedet blir det bare lov å parkere på de 38 oppmerkede plassene. For barn og unge som skal trene på kunstgressbanene eller i hallene, blir det en annen løsning.

– Vi planlegger en dropp-sone i tillegg, slik at foreldre og andre kan kjøre barn til og fra trening og kamp, sier byråd Rina Mariann Hansen.

Samtidig gjøres det flere andre grep for å åpne opp området. Det skal lages nye gjennomgående gang- og sykkelveier, og det skal settes opp bysykkel-stativer flere steder.

  1. Les også

    Kommunen foreslår egen sykkeltrasé for ekspress-syklister

  2. Les også

    Her er den nye sykkelveiplanen for Oslo

  3. Les også

    Én centimeter snø stenger 120 parkeringsplasser

Les mer om

  1. Oslo
  2. Jordal amfi
  3. Ishockey
  4. Rina Mariann Hansen
  5. Bystyret

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    2017: Oslos største byggegrop. 2018: Internasjonalt klimafyrtårn.

  2. OSLOBY

    Enstemmig ja til nye Jordal, men full splid om størrelsen

  3. OSLOBY

    Budsjettsprekk på 141 mill., inntil to år forsinket og for liten for landslagsspill

  4. OSLOBY

    Krise for Vålerenga Hockey – Nye Jordal Amfi blir ett år forsinket

  5. SPORT

    Vålerenga flytter til Furuset

  6. OSLOBY

    Oslo: Fra 18 til 100 millioner i spillemidler på fire år