Osloby

- Folk må ikke være så syke at de tror de kan erstatte mat med pulver

Olaf Tufte kan spise 10 000 kalorier om dagen i de tøffeste treningsperioder. Men han jukser aldri med hva han putter i seg.

Olaf Tufte må spise enorme mengder mat. Da er det viktig at den er så rik på viktige næringsstoffer som mulig. - Jeg spiser sjokolade og chips av og til, men jeg tømmer ikke hele chipsskålen, sier han. Håvard Bjelland

Christine Helle og Trond Skogvold griller kylling som serveres med jordbærsalat. Olaf Tufte forsyner seg godt. Håvard Bjelland/Bergens Tidende

— Du kommer langt med kylling og tunfisk. Proteinpulver og ekstra energitilskudd kommer aldri i stedet for et måltid med sunn, variert mat, sier roer Olaf Tufte.

På roernes arena på Årungen spiser han sitronmarinert grillspyd og jordbærsalat etter dagens første treningsøkt. Under oppkjøringen til OL i London er det viktig å få i seg nok energi.

Av og til må du spise til du blir kvalm, og så må du spise litt til. Olaf Tufte

I de periodene han trener, trenger han opp mot 10.000 kalorier om dagen. Et voksent menneske trenger vanligvis 2000–3000 kalorier om dagen.

— Du får et absurd forhold til mat. Det handler bare om å få i seg nok. Av og til må du spise til du blir kvalm, og så må du spise litt til. Ofte rekker vi ikke å smake på det vi spiser, sier Tufte.

Har vi noe å lære?

De fleste av oss har det omvendte problemet av Olaf Tufte. Har vi likevel noe å lære av kostholdet til toppidrettsutøvere?

— Ja, en god del, mener Christine Helle, som er ernæringsfysiolog og fagansvarlig i Olympiatoppen.

Sammen med kokk Trond Skogvold har hun skrevet boken "Maks effekt – en bok for deg som trener".

— Vi har et ordtak i toppidretten som sier at "Du kan ikke spise deg til en gullmedalje, men du kan definitivt miste en på grunn av dårlig kosthold". Dette gjelder mosjonister også. Treningen vil bli dårligere og resultatene uteblir med dårlig kosthold og dårlige rutiner før, under og etter trening, sier Helle.

Les også

Kunsten å hente seg inn

Helle og Skogvoll har fulgt toppidrettsutøvere på nært hold i matveien de siste 15 årene, både på treningssamlinger og i OL. De mener at prinsippet likt for både mosjonister og roere på toppnivå som skal få det beste ut av kroppen: Nemlig å spise sunn og variert mat med ulike smaker.

Spiser en rene råvarer, er de fulle av viktige næringsstoffer. Derfor velger de rent kjøtt, fisk og kylling.

— En kyllingfilet er i utgangspunktet nok til en middag, også for en toppidrettsutøver. Fordi den er så konsentrert på innholdet av proteiner, sier Helle.

— Men er ikke det dyrere da?

- Det stemmer ikke. Blant annet fordi du trenger mindre av de produktene som ikke er spedd ut, sier Helle.

Og vi trenger ikke kjøtt hver dag. Derfor har de også tatt med mange oppskrifter på linser og bønner som metter godt og gir oss viktige næringsstoffer.

Yter mer

Helle understreker at et godt kosthold gjør at mosjonisten klarer å yte mer på trening, slik at treningseffekten øker.

— Maten i hverdagen ikke er like viktig for en mosjonist, men det er mange fordeler også for mosjonisten i å spise riktig og ha gode kostrutiner, sier Helle.

— Er det andre kostholdsråd mosjonister kan ta med seg fra toppidrettsfolk?

Les også

Pakk treningstøyet med deg på ferie

— Jeg ser at mange mosjonister trener når de er sultne eller ikke er i væskebalanse. Da blir treningen sannsynligvis ikke veldig effektiv og treningseffekten er dårlig. Dette er toppidrettsutøvere nøye med. De kan ikke tillate seg å gjennomføre økter med dårlig kvalitet. Mosjonister har nesten det samme væsketapet under trening som topputøvere. De som ikke er gode på å drikke, vil kunne få en prestasjonsøkning ved å innføre gode drikkerutiner under trening, sier Helle.

Spis etterpå

Hun råder også til å spise rett etter treningen.

- Toppidrettsutøvere er nøye med å innta et raskt måltid etter harde eller lange økter, fordi de da restituerer seg raskere og dermed er bedre forberedt til neste økt. Dette kan også være nyttig for mosjonister, sier Helle.

Olaf Tufte synes mange mosjonister burde tenke mer på å spise nok av vanlig og variert mat.

— Folk må ikke være så syke at de tror de kan erstatte mat med pulverkurer, sier Tufte.

Når han trener mye styrke og har tøff intensitet i øktene, hender det at han må ha noe i tillegg til maten.

— Da bruker vi shaker og ekstra energitilskudd fordi vi vet at vi ikke klarer å få i oss nok energi. Men det kommer aldri i stedet for et måltid, sier Tufte.

Blir matlei

På roernes arena på Årungen blir alt servert. Hjemme koker kona. Men til tross for god mat alle steder blir han i perioder matlei.

- I begynnelsen av samlinger spiser vi ofte mye, fordi det er god og ny mat. Etter hvert blir vi slitne etter mye trening og litt lei av maten. Da er det en utfordring å få i seg nok, sier Tufte.

Det viktige for ham er å variere kosten mest mulig. Og uansett hvor lei han er, hopper han aldri over et måltid.

Både Helle og Skogvold har små barn og vet at hverdagen er hektisk for oss vanlige mosjonister som helst vil spise sunt.

— Det handler om å endre innstilling og planlegge. Men det trenger ikke være avansert, sier Helle.

— Og husk at du har muligheten til å fryse ned porsjoner med mat. Da får du i deg sunn mat raskt, sier Skogvoll.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPORT

    - Olaf er en smule gal. Man kan ikke alltid stole på det han sier

  2. SPORT

    Olaf Tufte: - Jeg er her for å irritere så mange unge gutter som mulig

  3. SPORT

    Tufte endelig i A-klassen

  4. SPORT

    Olaf Tufte ror igjen: – Jeg er dratt ut av sabbatsåret

  5. SPORT

    Norsk OL-medaljør kjente smertene fordi han spilte håndball i flere år: - Ingen skjøt hardere enn meg

  6. SPORT

    Tufte ble overrasket: – Fikk den gaven jeg ønsket meg