Osloby

Førstehjelp på to hjul

Hvis ulykken er ute i sentrum, tråkker sykkelambulanser til for å hjelpe.

Stian Fischer Eriksen og Annette Carlsen trives godt på ambulansesykkelsetet. – Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra publikum og pasienter fordi det er så kort responstid. Dette er også en veldig fin måte for oss å komme i kontakt med folk på, forteller Eriksen. – Ja, og så er det jo greit å få rørt seg litt i arbeidstiden, sier Carlsen. Heidi Marie Skarnes

  • Heidi Marie Skarnes

Sola skinner onsdag formiddag. I folkemengden på Egertorget står sykkelambulansens Stian Fischer Eriksen og Annette Carlsen. På øret har de direkte kontakt med AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral). Skjer det noe i sentrum, trår de til. Uten sirener.

— Vi vurderte blålys, men konkluderte med at det var litt for "Pacific Blue", forteller Jon Våge, assisterende seksjonsleder ved ambulansetjenesten i Oslo.

Sykkelambulansene er godt utstyrt. I bagen bakpå sykkelen har de det samme utstyret som ordinære ambulanser, inkludert hjertestarter. Heidi Marie Skarnes

Dermed er det helt vanlige ringeklokker som brukes når sykkelambulansene skal få menneskemengden til å vike plass når hjelpen skal frem.

Tråkker seg til bedre tider

Ideen om å få ambulansen på to hjul har i årevis vært diskutert av sykkelentusiaster blant de ansatte i ambulansetjenesten. I 2010 laget de en prosjektskisse. Avdelingssjefen tente på ideen. Og i august i fjor rullet de første sykkelambulansene ut i Oslos sentrumsgater. De 10–11 som nå betjener sykkelambulansene er de samme som til vanlig bemanner ambulansene.

Responsen, både når det gjelder tiden det går fra AMK får en oppringning til syklisten er på stedet, og fra publikum de møter på gaten, var så god at sykkelambulansene har vært å se i Oslos bybilde i hele sommer.

Under Oslo Grand Prix veltet Jon Anders Grøndahl rett ved målstreken. Da kom det godt med å ha ambulanse på to hjul. Sindre Olsen

— Vi ser også at vi kommer veldig fort frem til der vi trengs. Når vi rykker ut i biler, må vi gå ned i garasjen og kjøre ut. Det tar mye lengre tid. På syklene er vi ute der det skjer, forteller Våge. Siden sykkelambulanseoppstarten har syklistene hatt en gjennomsnittlig responstid på 2,4 minutter. Ambulansebilene regner ikke responstid på samme måte, men til sammenligning når de i 90 prosent av tilfellene frem til der hjelpen trengs i Oslo sentrum innen 12 minutter.

Rykket ut til overdose

På Karl Johan er de to sykkelambulerende i ferd med å tråkke seg nedover Karl Johan. Vakten har vart siden kl. 9. Hittil har det ikke skjedd stort, men de er på vakt. Og tråkker rundt i sentrum for å være klare for å rykke ut. Tidligere har de tatt seg av en overdose i Holberg parkeringshus.

- Vi sto ved Festningen da vi fikk beskjeden. Ambulansebiler kommer jo ikke så lett inn i parkeringshus, forteller Eriksen.

Ambulansesyklist Annette Carlsen hjelper til ved overdoser, epileptiske anfall, diabetes, lette sårskader og allergiske reaksjoner. Heidi Marie Skarnes

De syklende ambulansene kan hjelpe ved overdoser, epileptiske anfall, diabetes, lette sårskader og allergiske reaksjoner. De kan også hjelpe til med livreddende arbeid hvis det skulle oppstå en hjertestans. I bagen bakpå sykkelen har de det samme utstyret som ambulansene har til å løse de aller fleste oppgaver, inkludert hjertestarter. Når syklistene rykker ut, sender AMK også ut en bil i tilfelle pasienten må kjøres til sykehus. Men får syklistene kontroll over situasjonen, avlyser de bilen.

— Helt overlegent

Det er ikke bevilget ekstra penger til sykkelambulansene, så inntil videre fungerer de som en tilleggstjeneste, spesielt på dager hvor det samles store menneskemengder i sentrum, som for eksempel 1. og 17. mai. De er også å se på fredager og lørdager når det er fint vær.

— På 17. mai for eksempel er det så mye folk ute at det nesten er umulig å kjøre biler. Ved enhver utrykning med ambulansebil er det en risiko, spesielt der det er masse folk. Med sykkelen er fremkommeligheten mye bedre. De kan også krysse sentrum på en helt annen måte. Der det er ansamlinger av masse folk, er sykkelambulanser helt overlegent, sier Våge.

På Karl Johan har Stian Fischer Eriksen og Annette Carlsen kommet ned til Jernbanetorget. På veien har de måttet hjelpe en turist til å finne frem i hovedstaden, ellers har de fått mange blikk fra gående som lurer på hvem de er og hva de gjør.

Ved Jernbanetorget roper en mann etter dem: "Dere, dette var fint å se! Skikkelig kult!"

Relevante artikler

  1. NORGE

    Alexander Struve så ambulansen brase rett inn i barnevognen. – Det var en lettelse da vi hørte barnegråt.

  2. A-MAGASINET

    Hard asfalt - myke hender

  3. A-MAGASINET

    Vår journalist testet «de nye jobbene»

  4. A-MAGASINET

    Bergenserne har vært sure og asfaltering har skapt kaos. Nå er det likevel klart for sykkel-VM i Bergen.

  5. A-MAGASINET

    Den amerikanske BI-professoren var ny i Norge. Hun var fullstendig uforberedt på julebordskulturen.

  6. OSLOBY

    «Jeg slentret nedover Carl Johan, utså mig et offer, hilste, fikk et blidt smil og trakk av»