Osloby

Trikkeførerne jubler over parkeringsforbud i Thereses gate

Trikkefører Andreas Lauvstad er ikke i tvil: Det er blitt bedre i Thereses gate etter at bilene forsvant.

Dette er utsikten til en trikkefører i Thereses gate. Før sto det biler på begge sider, og en skal ikke stå veldig langt ut i gaten før trikken må sakke farten eller stanse. Olav Eggesvik

  • Olav Eggesvik
    Journalist

- Før kjørte jeg her med hjertet i halsen.

I januar i år skjedde det noe i Thereses gate. Bilene som sto langs fortauskantene forsvant og ble erstattet med steinblokker som skal hindre dem i å parkere.

Både butikkeiere og beboere har reagert. Beboerne fordi det nå er vanskelig å finne en parkeringsplass. Butikkeierne fordi de mener det går kraftig ut over omsetningen. Byråden har forsvart avgjørelsen.

Les også:

Les også

Høyre-politiker: - Trikkeførere bør gi bøter til feilparkerte biler

- Før kjørte jeg her med hjertet i halsen. Du har biler på begge sider og fotgjengere som smetter ut mellom dem. Ikke alle ser seg for, sier trikkefører og tillitsvalgt Lauvstad.

Det største irritasjonsmomentet for ham som kjører trikk, ofte i Thereses gate, er dårlig fremkommelighet og unødvendige stopp mellom holdeplassene. I Thereses gate, som i fjor sto for 28 prosent av alle stopp på grunn av feilparkerte biler, er det nå blitt bedre, mener han.

- Jeg ser langt frem og det er oversiktlig. Men fremdeles er det enkelte problemer med biler som skal levere varer, sier han.

Prøveprosjekt

Parkeringsforbudet i Thereses gate er et ett år langt prøveprosjekt i regi av Bymiljøetaten. Gaten er den verste i Oslo når det gjelder feilparkeringer som får konsekvenser for trikken. Selv de få lukene der biler kan stanse fører til enkelte problemer, mener Lauvstad, som må bremse ned fordi han er usikker på om han kommer forbi en varebil.

afp000673880.jpg

Dersom en bil står litt for langt ut, bremser føreren først ned. Dersom han er usikker på om han kommer forbi, må føreren ut og sjekke. Sperrer bilen for trikken må trafikklederen kalles opp, som igjen bestiller en tauebil. I mellomtiden pleier trikkeføreren å bruke hornet. Som regel hører bilføreren dette, og fjerner bilen før tauebilen kommer.Det rammer ikke bare trikken som må stoppe, men kan få konsekvenser for trikkene som kommer etter i den samme traseen.

- Thereses gate var den verste. Det er fremdeles problemer i Thorvald Meyers gate, Drammensveien... Det er mange gater hvor det er utfordringer, sier trikkeføreren, som blir litt oppspilt av å snakke om verstinggatene.

- Bra for byen

Trikkeførerne er fornøyde. Det er ikke alle som bor eller jobber i gaten.

- Kan man finne en løsning som ivaretar beboere, butikkeiere og kollektivtrafikken?

- Jeg tror dette tiltaket er veldig bra for trikken. Man har drøftet flere tiltak, men dette er det eneste som har løst problemet.

- Tenk litt på de samfunnsøkonomiske konsekvensene av at en trikk blir forsinket. Ikke bare for Sporveien, men for alle som er om bord. I det store og hele er dette bra for byen, mener Lauvstad.

Vil prioritere kollektivtrafikk

Byråd for samferdsel og miljø, Guri Melby (V), mener det er for tidlig å konkludere med om forsøket i Thereses gate har vært vellykket.

- Vi må få mer fakta fra Sporveien, og jeg mener også at både beboere og næringsliv må la det gå litt tid. Det er ofte uro når slike ting innføres, men svært ofte roer det seg ned etter en stund. Det er svært mange som bor i sentrale områder i Oslo som ikke har parkering rett utenfor bygården, sier Melby, men understreker at hun ikke ønsker å bagatellisere klagene fra folk i nærområdet.

Hun viser til at de ser på andre løsninger som beboerparkering, og at en undersøkelse gjort av kommunen konkluderte med at svært få bruker bilen når de skal handle i Thereses gate. Litt over 200 svarte på undersøkelsen, som var det man klarte å få tak i over fem dager i gaten, ifølge Melby.

- Fremtiden ligger ikke i mer privatbilisme. Den ligger i miljøvennlig transport, som kollektivtrafikk og sykkel.

- Før kjørte jeg her med hjertet i halsen, sier trikkefører Andreas Lauvstad. Nå er situasjonen betraktelig bedre for trikken, mener han.

  1. Les også

    Fjernet omstridte steiner etter seks dager

  2. Les også

    Isskulpturer til 400.000 smeltet etter to uker

  3. Les også

    Fjernet p-plasser, byr på trøstekunst

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    På tre år skal mange viktige gater oppgraderes for milliarder. Her ser du hvilke.

  2. OSLOBY

    Disse boksene styrer T-banen. Slik har det vært i 53 år.

  3. OSLOBY

    Beboeropprør på Frogner mot fjerning av parkeringsplasser

  4. OSLOBY

    Skulle på McDonalds - kjørte 160 km/t i 80-sonen med pappas BMW

  5. SPORT

    Tromsø-klubb fikk gave på 250.000 kroner. Dette skal de bruke pengene på.

  6. OSLOBY

    Mandag morgen mistet føreren av denne lastebilen lappen på stedet. Denne uken slipper ingen unna når Oslo gjennomfører storkontroll av tunge vogntog.