Osloby

«Mye handler om innstilling. Og det å ha en god sykkel.»

Gründerbedriften Gruten lager såpe og kompost ved hjelp av kaffe-grut fra kaffebarer. All transport skjer med elsykkel.

- Jeg har en ambisjon om å vise at man kan bruke sykkel til frakt og til å inspirere andre, sier Siri Mittet. Heidi Anne Johnsen

  • Heidi Anne Johnsen

Svart kaffe i kopp som er laget av - kaffegrut, selvfølgelig!

- Du er en pionér innen varetransport på sykkel i Oslo.

- Ja, for to år siden var det nesten ingen som fraktet varer i Oslo på lastesykkelsykkel. Nå er vi flere. En dansk undersøkelse konkluderer med at halvparten av varetransporten i København kan fraktes med lastesykkel. Jeg vil være med på denne utviklingen.

- Men Oslo er ikke København. Vi har tross alt mer vinter, snø og bratte bakker her.

- Ja, det er en utfordring. Men mye handler om innstilling og det å ha en god sykkel. Min har dessuten elmotor. Jeg har piggdekk, og det går helt fint å ta seg frem så lenge snøryddingen holdes noenlunde ved like og brøytekantene ikke blir for høye.

- Så med litt ekstra drahjelp så kommer du deg frem over alt?

- Ja, og når det virkelig kniper, så har jeg en mopedknapp — det vil si at jeg kan dra ekstra power fra den elektriske motoren uten å tråkke. Det er en god hjelp i bratte kneiker eller ved bakkestart med tung last. Men jeg bruker det lite, for da går batteriet fort.

- Hvor tungt last klarer sykkelen?

Sykkelen i seg selv veier en del, selv om den er av aluminium. Med transportkasse, motor og last i tillegg blir det gjerne over 100 kilo, og det går fint. Og så kommer vekten av meg selv i tillegg. Modellen er en Bullit, spesielt laget for varetransport, og kjent for å være rask.

Elsykkelen var kanskje var den største investeringen da jeg startet opp. Med spesialbygget transportkasse kostet den drøyt 45 000 kroner. Men det er mye billigere enn bil.

- Hvilke fordeler gir det å frakte alt på varesykkel?

- Sykkel er så fleksibelt. Jeg kan parkere over alt, rett utenfor døren til kundene mine. Og sykkelen, med navnet Hurtiggruten, har vært viktig for å gjøre bedriften min kjent. Men det er ikke for alle, det må jeg innrømme. Jeg er godt trent.

- Bortsett fra de fysiske utfordringene, så er det vel en trafikal utfordring å sykle rundt i Oslo?

- Trikkeskinner er et problem. Jeg sjekker alltid hvor trikken ligger i løypa når jeg skal opp de bratte bakkene fra Birkelunden mot Torshov. Men jeg bruker ikke fortauene. Der blir jeg ikke populær. På veien er det en fordel at varesykkelen min er forholdsvis smal og ikke tar mer plass enn en vanlig sykkel.

- Hvordan reagerer de andre trafikantene?

- Reaksjonene er nesten utelukkende positive. For et par år siden stirret folk. Nå opplever jeg oftere brede smil og tommelen opp. Noen ganger tror folk at jeg sykler rundt med kaffeservering. Bare en gang har jeg fått negativ reaksjon. Det var en treningssyklist langt oppe i Holmenkoll-åsen. Han ropte: Du jukser! Men jeg måtte helt opp dit for å møte slike holdninger.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo-bedrifter kan få 10.000 i tilskudd til elektriske lastesykler

  2. FAMILIE OG OPPVEKST

    Gira på familiesykkel? Dette bør du tenke på.

  3. SPREK

    Elsykler blir stadig mer populært. Dette må du tenke på før du kjøper det.

  4. OSLOBY

    Budbilsjåføren bytter ut varebil med elsykkel: – Jeg tror det går greit

  5. A-MAGASINET

    – På denne blir jeg som en unge, sier Ralph Berli (67)

  6. OSLOBY

    Slik tilpasser snekkerne seg et bilfritt byliv