Osloby

Nå er det slutt på elsykkel-støtte i Oslo

Vurderer du å kjøpe elsykkel med kommunal støtte er du for sent ute: Potten på 5 millioner kroner er tom.

Dag Arne Midtbø er en av de heldige som har fått penger til å kjøpe elsykkel fra Oslo kommune. Oslo kommune sponset 20 prosent av sykkelen eller inntil 5000 kroner inntil ordningen ble stengt onsdag ettermiddag. Kjell Nedgaård og Eivind Galie, medarbeidere hos Oslo Sportslager, har tatt inn elsykler i alle prisklasser. Rolf Øhman

  • Astrid Løken
    journalist

— Det er tydelig at ordningen har vært veldig populær. Vi trodde det ville ta et halvt år å få så mange søknader. Tilskuddet til elsykkel er faktisk det mest populære tilskuddet fra kommunens klima og energifond noensinne, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

- Da ordningen ble lansert sa du at dere ville fylle på med penger i potten når pengene var brukt opp. Så du står ikke ved det?

— Søkerne har strømmet til. Så dette har gått kjappere enn vi hadde trodd. Vi vil evaluere ordningen før vi bestemmer oss for om den skal videreføres og hvordan den skal innrettes, sier Berg.

  • Ordningen med tilskudd til elsykkel ble satt i gang nylig

Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, har delt ut penger til folk som skal kjøpe elsykkel. Onsdag ettermiddag hadde det kommet inn 1030 søknader, og ordningen ble stengt umiddelbart. Rolf Øhman

— Vi vil finne ut hvordan elsyklene blir brukt av dem som har fått støtte. Det vil gi svar på om det er sånn vi bør prioritere budsjettpengene, eller om vi bør styre pengene på en annen måte, sier Nguyen Berg.Ordningen skal evalueres i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt (TØI).

— Kanskje vi kommer til at det riktige er å støtte lastesykler, med plass til handleposer, i stedet for ordinære elsykler, sier sykkelbyråden.

  • Sykkelvennlig byutvikling er ikke enkelt. Bygdøy alle er en av flere gater der man ikke kan få plass til tohjulinger, biler, buss og trikk på en gang. Da er spørsmålet: Hvem skal ut?

Elsykkel = fart og spenning

Dag Arne Midtbø er blant de heldige som rakk å få opptil 5000 kroner til kjøp av elsykkel.

— Jeg har tenkt på å kjøpe elsykkel en stund. Jeg liker fart og spenning. Og elsykkel er jo fart og spenning. Så det er hyggelig at kommunen sponser kjøpet, sier Midtbø.

Er du for sent ute for elsykkelrabatt?

Les også

Fortsatt kan kommunen sponse ny peis

Midtbø kjører bil til og fra jobben.

— Nå skal jeg sykle i stedet, sier Midtbø, som bor på Bekkelaget og jobber på Hasle. Han regner med å kjøpe en sykkel som koster et sted mellom 25.000 og 30.000 kroner.

— Det er jo dyrt med elsykkel. Så bidraget fra kommunen hjelper, sier Midtbø.

- Hvorfor søkte du om penger til elsykkel?

— Det er greit å bidra til at det blir færre biler på veiene. Når det i tillegg er gøy, er det flott, sier Midtbø.

Det er ikke bare å sykle til jobb - man må jo parkere også:

Les også

Slik fikk banken flere til å sykle til jobben

Målet er mindre biltrafikk

Noen har kritisert el-sykkeltilskuddet for å være en gavepakke til godt voksne mennesker, som har råd til å betale elsykkelen sin selv.

— Hva tenker du om kritikken?

— Målet vårt er å redusere biltrafikken. Så vi skal blant annet finne ut om tilskuddet fører til mindre biltrafikk. Når vi ser resultatet vil vi justere ordningen slik at pengene når den riktige målgruppen. Poenget er at ordningen skal føre til at folk bruker elsykkel i stedet for bil, sier hun.

- Hvorfor skal ikke folk som kjøper vanlige sykler, og som sliter seg oppover alle bakkene uten elektrisk motor, få støtte?

— Jeg forstår veldig godt at mange har innvendinger. Jeg har jo vanlig sykkel selv. Men for mange handler nedprioritering av sykkel om at de ikke vil komme svett på jobb. Og rapporter viser at folk sykler dobbelt så mange turer på elsykkel enn da de sykler på vanlig sykkel. Mange dropper også å kjøpe elsykkel fordi de synes det er dyrt, sier hun.

Ifølge Oslo Sportslagers medarbeider Eivind Galie, er kundene som handler elsykkel gjerne godt voksne mennesker.

— Men også småbarnsforeldre, sier Galie.

  1. Les også

    Slik kan syklister og trikken dele plass

  2. Les også

    - Det skal ikke bli lettere å kjøre bil i Thereses gate

  3. Les også

    Hvem skal ut av Bygdøy allé - og hvem skal inn?

Les mer om

  1. Politikk
  2. Samferdsel
  3. Byutvikling
  4. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. NORGE

    Trå på, ellers risikerer du å miste pengestøtten!

  2. OSLOBY

    Oslo-bedrifter kan få 10.000 i tilskudd til elektriske lastesykler

  3. OSLOBY

    Utleie av elsykler rulles ut i Oslo-området

  4. OSLOBY

    Vil ha en femmer pr. kilometer for å sykle mellom jobb-møter

  5. SPREK

    Kristina (24) droppet bil - kjøpte heller elsykkel

  6. OSLOBY

    - Vi har bare sett begynnelsen: Elsykkelsalget har doblet seg hvert år - snart tar det av.