Osloby

Værradar i 18. etasje på Helsfyr skal varsle ekstrem-vær

For at varsel om ekstremvær skal bli enda bedre og mer presise, blir Strømsveien delvis stengt ved Helsfyr tirsdag kveld.

Når radaren på taket på Helsfyr kommer i gang, kan kanskje mor i forkant få varsel om at det kan være smart å ha på slagstøvler Trond J. Strøm

  • Stein Erik Kirkebøen

Vi blir stadig oftere hjemsøkt av ekstremvær. Et av de mest ekstreme rammet Oslo 26. og 27. juni i fjor. Det datt ned 44 millimeter nedbør på en time, 70 på et døgn. Alle søkk og underganger ble omdannet til pytter og tjern på no-time.

Sånt hadde vært greit å vite om på forhånd, slik at man kunne tatt forholdsregler.

Her kan du se hvordan det var i byen i fjor sommer da ekstremregnet kom

Presis varsling av byger

— Det er fryktelig mye vi ikke vet om byger og bygevær generelt og i Oslo spesielt. Hvorfor bøtter det end ett sted, mens det nesten ikke regner et annet, for eksempel? Er det noen systematikk i dette? Kan vi varsle kraftige byger mer presiist og på den måten hjelpe Vann og avløpsetaten til å åpne de rette ventilene og få vannet unna? spør prosjektleder Vegar Kristiansen.

Han håper den nye radaren kan hjelpe dem.

Nå skal meteorologene bli bedre på å varsle ekstremvær. I dag vet de godt at det kommer en kraftig byge, men akkurat hvor den treffer er vanskeligere å si, og dermed er det vrient for kommunen å gardere seg mot kumlokk som plutselig kommer sprettende på grunn av mye vann under. Men nå skal det altså bli bedre.

- Hovedproblemet i dag er at værradarene «skyter» for høyt. Den som er nærmest Oslo, står på Hurum, og dens bølger går flere kilometer over oss. Med den nye radaren håper vi at vi kan se været like over oss, sier Kristiansen.

afp000851418-WTJ4jVAyU_.jpg MAGNE VELLE, Meteorologisk institutt

Meteorologisk institutt (MET) har flere prosjekter som skal hjelpe kommuner med å kartlegge nedbør— og ekstremhendelser. Ett prosjekt heter Regnbyge-3M og er for Oslo og Drammen.Det er på grunn av dette at Strømsveien blir delvis stengt ved Helsfyr tirsdag kveld, det blir ett åpent felt i utgående retning.

Radar på taket

Da skal nemlig en x-bånd-radar heises 64 meter opp på taket til det 17 etasjer høye kontorbygget Helsfyr Panorama. Hvis du ikke er så veldig god på x-bånd-radarer, så kan du lese mer om dem i faktaboksen til høyre.

Uansett, poenget med den tre tonn tunge dingsen på toppen av taket som koster seks, syv millioner, er at meteorologene får bedre muligheter til å observere nedbøren som forlater skyene.

Dermed kan de få et bedre bilde av dynamikken inne i skyene, noe som igjen kan hjelpe dem til å få svar på spørsmål som:

  • Hva skjer i skyene når de kommer over Oslo?
  • Hvorfor regner det mer i vest enn i øst?
  • Hvor mye nedbør er i skyen?

- Vil gi mye nyttig kunnskap

— I tillegg til at dagens radarer «skyter» for høyt når det gjelder å varsle bygenedbør, så er de for langsomme. Mens de raskeste radarene vi har i dag gir oss et helt bilde hvert 7,5. minutt, og mange bruker mye lenger tid, så vil den nye radaren gi oss et helt bilde mye oftere. Og det er viktig når vi presist skal varsle om hvor en byge treffer, det skjer mye inni et bygevær på syv minutter. Den nye radaren vil rett og slett gi oss mye nyttig kunnskap, sier prosjektkontakt for Regnbyge-3M ved Meteorologisk institutt, Per-Ove Kjensli.

Den tre tonn tunge radaren som skal opp på taket, er nesten fem meter høy mens diameteren på kula øverst er to meter. MAGNE VELLE, Meteorologisk institutt

Sammen med et tett nett av målere på bakken (30 bare i Oslo) som måler minuttnedbør, forventer de at radaren bedre kan beskrive fordelingen av nedbør i byen enn det de kan i dag.

Reduserer skader

Og med enda bedre informasjoner og enda flere data håper de å kunne bidra til å redusere overløp, flomskader og forurensingsutslipp i avløpssystemene. God styring av avløpsnettet gir mulighet til å øke kapasiteten i fremtiden.

For å få til dette best mulig, er det behov for så gode målinger av nedbør som mulig, gjerne på minuttnivå, overalt i byen.

Håpet er at radaren høyt der oppe skal bidra til å redusere skadeomfang ved fremtidige ekstremvær.

— Vi har store forventninger til bedre å forstå bygedannelse og bevegelsen over Oslo, og at dette på sikt gir bedre korttidsvarsling slik at skadene ved kraftig nedbør blir mindre, sier Kjensli.

250 tonn

Men alle medaljer har en bakside. Og her er den at Strømsveien utgående blir stengt tirsdag kveld klokken 22. Da skal radaren monteres nede på veien, og i to deler løftes opp på taket over 17. etasje. 64 meter over gatenivået.

— Veien blir ikke helt stengt, ett av feltene ut av byen vil bli holdt åpent, sier Kristiansen som håper det ikke blir for lang «glanekø» utover kvelden og natten. Det er et ganske spektakulært opplegg han setter i gang.

— Krana vi skal bruke er voldsom. For at den ikke skal velte når den løfter så tungt og så høyt, må den lastes med flere lastebil med jern. Totalt skal den veie 250 tonn.

- Hvor lenge skal dere holde på?

— Til vi er ferdige. Statens vegvesen har gitt oss et vindu frem til klokken 05.30, men vi regner med å være ferdige før det. Det tar over en time å rigge til og klargjøre krana, så tar de to løftene kanskje en times tid og så skal vi pakke sammen. Og så kan noe ta lenger tid, sier Kristiansen som må regne med å kjøre operasjonen baklengs om halvannet år.

— Sannsyligvis blir radaren stående denne sommeren og den neste før den tas ned og sendes til andre oppdrag.

  1. Les også

    Meteorologene: Regn med mer ekstremnedbør

  2. Les også

    Tidenes våteste oktober som er målt på Blindern

  3. Les også

    Ekstremvær skapte problemer på Østlandet

Relevante artikler

  1. NORGE

    Så du disse skyene? De varsler urolig vær

  2. OSLOBY

    I natt renner vinteren bort i Oslo

  3. OSLOBY

    Sommerværet: Nå blir det mest sol

  4. OSLOBY

    Kan komme snø siste uken i sommerferien

  5. NORGE

    Meteorologen om uværet på Vestlandet: – Kan være fare for liv, helse og verdier

  6. OSLOBY

    Nyt oppholdsværet på tirsdag – onsdag blir det mye regn på Østlandet