Osloby

NSB gruer seg til tirsdag ettermiddag

NSB har bedt politiet, Oslo kommune og Statens vegvesen om hjelp til å unngå en ny kaosettermiddag med buss for tog rundt Oslo S. Responsen er heller liten.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Hvordan har du opplevd togkaoset? Del dine erfaringer her, eller legg ut bilder fra problemene på Instagram under #aptrafikk

Mellom seks og ni millioner kroner. Det er den samfunnsøkonomiske prisen for busskaoset og alle forsinkelsene rundt Oslo S mandag.

  • Togfast på perrongen, eller en ledig plass i bilen? Prøv Togfast her!
    Det har analysebyrådet Urbanet regnet ut for Aftenposten. Byrået er spesialister på denne type utregninger.

Transportøkonomisk institutt mener at kostnadene ligger klart lavere enn dette.

— Jeg er ikke overrasket over de tallene. Vi vet at kø og trafikkaos er samfunnsøkonomisk kostbart, sier byråd for Samfersel Guri Melby (V).

Se video fra da bussene rullet inn med pendlere tirsdag morgen øverst.

NSB gruer seg til kveldsrushet

Tirsdag krevde hun garantier fra NSB og Statens vegvesen om at de gjør alt som står i deres makt for å unngå en reprise fra mandag ettermiddag, da sinte reisende sto i lange køer ved spor 19 på Oslo S.

— Vi kan ikke akseptere langvarige, kaotiske tilstander på et knutepunkt som dette, sier Melby.

Til tross for enkelte meldinger om uteblitte avganger, transporten av 13.000 pendlere fra Østfoldbanen inn til Oslo tirsdag morgen gikk i all hovedsak bra, og bedre enn mandag.

Har bedt politiet om hjelp

— Men vi gruer oss til tirsdag ettermiddag, og håper på hjelp fra Oslo kommune, Veivesenet og politiet, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB Persontog.

- Dere har bedt politiet om hjelp?

— Ja. Tidligere har tilbakemeldingen vært at så lenge det ikke er fare forbundet med situasjonen så bistår de ikke. Nå er det gjort en ny henvendelse.

- Dere avholder statusmøte hver dag. Hva ble konklusjonen etter mandag?

— At hendelsene på morgenen ble tatt alvorlig, noe busselskapene har fått beskjed om. Vi jobber også med å sette på flere folk ved spor 19. For å lette av- og påstigning.

- Dette ligger hos NSB og Veivesenet

Samferdselsbyråd Melby sier imidlertid at det er ilte kommunen kan bidra med.

— Dette ligger i hendene til NSB og Statens vegvesen. Jeg forventer at de finner en god løsning. Det kritiske er bussavviklingen gjennom Dronning Eufemias gate, som er dimensjonert for 80-100 busser i timen, og som nå opplever en tredobling.

- 250 busser daglig i sving i en gate som allerede er full er ikke en god idé?

— Nei, det er ikke det. Nå sier Ruter at de er villig til å samarbeide. Jeg vil også oppfordre alle med personbil til å finne andre veier inn i sentrum, sier Melby.

Så lang var køen fra Oslo S mandag ettermiddag, se videoreportasje :

— Finnes det alternativer for personbilene?

— Det lar seg gjøre å kjøre gjennom Bjørvikatunnelen.

- Hva vil Statens vegvesen hjelpe med?

— Deres respons er at gaten er som den er. Og at de vil ta vare på de myke trafikantene, som gående og syklister. Derfor er de, og jeg, skeptiske til å forkorte periodene med grønt lys for gående og syklende over Dronning Eufemias gate, sier Melby.

Veivesenet bekrefter overfor Aftenposten at de ikke kommer til å ta noen grep tirsdag for å endre på situasjonen. Det samme gjør Ruter, i et skriv til byråd Melby tirsdag formiddag. Heller ikke politiet har planer om å engasjere seg, men er «oppmerksom på situasjonen».

Se video fra da bussene rullet inn med pendlere tirsdag morgen øverst.

NSB: Vi støvsuger markedet for busser

NSBs kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre står fast på at de gjør det de kan for å unngå problemer.

- Aftenposten har fått en rekke innspill fra de reisende. Noen mener dere bevisst har valgt busselskaper som ligger lavt på pris, men som har liten erfaring?

— Det er feil. Det foreligger en fast avtale om pris, og så melder selskapene seg på via en egen nettside, sier Myhre.

- Dermed deltar selskaper som til daglig trafikkerer Costa del Sol-Nordkapp?

— Det er riktig. Vi støvsuger markedet for ledige busser.

- Andre mener det er feil å prøve å kjøre buss etter togenes rutetider. At det hadde vært bedre å løpende sende busser til andre knutepunkter?

— Vi prøvde dette i vår, med å kjøre buss til Rosenholm stasjon, en buss til buss-løsning. Men det er jo det å kjøre bussene ut av Oslo som er kronglete.

- Andre igjen foreslår å kjøre busser til ulike T-banestasjoner?

— Problemet er at vi da må lære trafikantene et helt nytt reisemønster. Det kan bli kritisk.

- Urbanet har regnet ut for oss at forsinkelsene for de 13 000 innebærer 6-9 mill kroner i samfunnskostnader, for en dag som mandag. Hvor mye ekstra busstjeneste får man for denne summen?

— Det er vanskelig å svare på. Vi tenker ikke kroner og øre, vi setter på den kapasiteten vi kan og bruker veiene som er tilgjengelig, sier Myhre.

Lover kraftig bedring torsdag

Han lover at situasjonen vil bli mye lettere torsdag, da tog skal kunne kjøre fra Oslo S til Rosenholm stasjon. Her er det en stor innfartsparkering, der mange busser kan stå klare til plukke opp passasjerer.

- Når dukket løsningen med Rosenholm opp?

— Den har ligget i kortene hele tiden.

Men den er ikke nevnt på NSBs egne sider. Her står det om Kolbotn som mellomstasjon, mot slutten av togstansen?

— De som skal av før Kolbotn eller til denne stasjonen går av her fra torsdag her. De som skal videre i retning Mysen og Moss skal gå av på Rosenholm, sier Myre.

Ikke synlig på hjemmesidene

Mens tusenvis sliter som følge av buss for tog-ordningen, er det ingen spor å se av dette på NSBs hjemme- og facebooksider.

- Siste nyhetsmelding fra NSB er fra 23. juli, som handler om en fantastisk dag på Raumabanen og en solfylt Bjorli stasjon. Hva er forklaringen?

— Dette burde vært annerledes, konstaterer Håkon Myhre.

Dette er noen av reaksjonene Aftenposten har mottatt fra de reisende:

Aftenposten mottok mandag en lang rekke reaksjoner fra reisende med buss for tog. Her er noen av dem:

«Oslo S nå (kl 1640 nå). Aldri opplevd makan til kaos etter 20 år som NSB-pendler. Mange har stått i kø over en time (eller to?), og køene strekker seg laaaaangt bakover. Selve bussene kommer ikke ut på veien. Hvor er politet??»

«Det er utrolig dårlig organisering! Jeg skulle fra Skøyen til Asker. Bussen fra Skøyen var full, så jeg ble sendt etter til Sandvika, for derfra ville det være plass til meg videre til Asker. Når jeg ankom Sandvika hadde bussen allerede kjørt derfra og jeg måtte vente 30min på neste bus Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine over den dårlige organiseringen. Jeg brukte 1,15t på en reise som til vanlig tar 14 minutter.»

«Brukte 2 timer fra Asker til Oslo idag. Dro tilslutt via Bekkestua fra Sandvika, håpløst.»

«Når de setter inn sjåfører som ikke kan veien fra Vestby og til Ås han viste ikke hvor han skulle kjøre ut på E6 fra Vestby.»

«Normalt tar det 1 time fra Fornebu til Ås, i dag tok det over tre timer. Jeg tror jeg var heldig med at det gikk såpass fort.»

«Ventet 40 min overtid på perrongen Oslo S før jeg kom på bussen. Så tok det ca 50 min med buss fra Oslo S til Ryen før vi kunne kjøre sydover mot Moss.»

«På morgenen gikk det greit, men hjem; ville ta 16-"toget" fra Oslo til Fredrikstad: bussen brukte 1,5 time til Moss, når vi kommer til Moss er det en halvtime til toget går videre! Dvs total reisetid EN vei: drøyt 2,5 time. Full pris, selvsagt. Røveri. »

«1 time og 20 minutter i kø for å komme frem til buss (dette er ingen overdrivelse) så gjenstår det og komme ut på Mosseveien og Holmlia. Antar det vil ta tilsammen 2,5 timer til Holmlia i dag.»

«Jeg syns NSB tar på seg litt for mye av skylden her.. Det er en klar forutsetning i avtalen mellom NSB og busselskapene at sjåførene skal ha god lokalkunnskap om traseer og stasjoner. Dessuten blir det for hvert eneste planlagte avvik sendt ut et info-skriv med detaljert informasjon om stasjoner og rutiner mm.. Jeg tror problemet ligger i at de selskapene som NSB har avtale med, og som vinner kjøring på anbud for hver gang, ofte bruker underleverandører. Det er nok i dette leddet at informasjon og opplæring ofte går i glemmeboka.»

«Nå har NSB flere års erfaring med buss for tog for store passasjermengder, og burde vite at det er et problem. At de skriver avtaler som sier at det ikke skal være slik, til tross for kunnskap om at det er det, viser at de ikke forholder seg til den virkeligheten de og passasjerene faktisk befinner seg i. Det er løsninger man forventer, ikke papiravtaler.»

«Det er helt uforståelig at NSB aldri lærer seg dette. For dem burde krisehåndtering være dagligdags, men likevel er de like utforberedt hver gang. Min buss fra Greverud idag tidlig endte opp med å kjøre via Hauketo fordi en eneste passasjer skulle av der. Ellers kjører de Mosseveien rett til Oslo S. Det var tilfeldig at passasjeren selv gjorde oppmerksom på dette og greit nok, men det betød at 49 andre passasjerer fikk en unødvendig lang reise. Hadde dette vært planlagt fra NSB, var det forhåndsbestemt hvilke busser som gikk innom alle stasjoner og hvilke som gikk direkte. At sjøføren etter stoppet på Hauketo i tillegg valgte å kjøre via Klemetsrud og Ryen gjorde ikke reisen kortere. God bedring!»

«NSB prøver å kjøre buss som tog - og dermed blir det totalt kaos. De må slutte å se på rutetabellen med så begrensede ressurser det er på "spor 19". Bussene for L2 L21 L22 må få fast definerte holdeplasser på spor 19 som passasjerene kan gå direkte til. Bussene og må kjøre tilnærmet kontinuerlig (pendel) til Ski - når bussen er full går den, selv om det er 20 minutter til togrutas avgangstid. Det reduserer belastningen på "spor 19", samtidig som folk kommer seg raskest mulig videre. Når de sier at et tog er 440 passasjerer eller 10 busser, og Mysen toget og Ski-lokalen starter med noen få minutters mellomrom, sier det seg at 20 busser skaper kaos. Hvilket busselskap setter opp 20 busser med avgang på samme tid? De sprer avgangene utover. Og det er vel mer når det går doble sett i avgangen i rushtiden? For ikke å snakke om nå R20 avgangene kommer tett på også. NSB kan ikke være rutegående etter togrutene når de skal kjøre buss for så mange passasjerer i rushtiden - da må de få de reisende i vei med en gang.»

  1. Les også

    Togfast på perrongen, eller en ledig plass i bilen?

  2. Les også

    Derfor gikk det galt igjen

Les mer om

  1. Samferdsel

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Norway Cup, ferieslutt og jernbanearbeid. Frykter kaosuke i og rundt Oslo.

  2. NORGE

    Streikerammede passasjerer besvimer på fulle busser

  3. OSLOBY

    Buss for tog skapte kaos i morgenrushet. – Dette er helt håpløst

  4. NORGE

    NSB frykter kaos - kjører forbi stasjoner uten å stoppe

  5. OSLOBY

    Opptrapping av streiken kan stanse lokaltogene på Østfoldbanen

  6. OSLOBY

    NSBs nye tilbud i sommer: Spasering fra buss til tog