Osloby

"Tren hvis du er høstdeppa og sliten"

Treningsinstruktør Stine Husjord forteller hvorfor trening gjør deg lykkelig og lindrer smerte.

Instruktør og rådgiver Stine Husjord (47) minner oss om at trening gir mer glede og færre vondter. Wenche Fuglehaug

  • Wenche Fuglehaug

-Hva er hemmeligheten?

-Kroppen produserer det biokjemiske stoffet endorfiner når vi blant annet trener og gjør annen fysisk aktivitet. Stoffet blir værende i kroppen i mange timer, og gjør deg glad og kvikk. Hvis vi først kommer i gang med fysisk aktivitet, hjelper endorfinene deg til å fortsette treningen. Stoffet lindrer også smerter.

-Folk pepres med treningsråd i aviser, magasiner og bøker? Hvordan står det egentlig til med vår treningsiver?

-Det er fortsatt sånn at for mange i Norge er stillesittende og passive, og ikke følger helsemyndighetens råd om 30— 60 minutters aktivitet daglig. Derfor er det viktig hele tidene å oppmuntre alle til å trene. Helsegevinsten er stor og godt dokumentert.

-Undersøkelser viser at stadig flere godt voksne trener mer?

-Ja, det er en trend vi også ser på treningssentrene. 60+-erne er mer aktive nå enn før. Vi ser at seniortimene er populære møtesteder for pensjonister. Den fysiske biten er viktig, men også den sosiale; å ha et fellesskap, noe å gå til og noen å snakke med, er viktig for mange.

-Mange tror det kun er de unge som møtes på treningssentrene?

-Snittalderen på de som trener hos oss er 35-37 år. De eldre er jo «yngre» enn før, de eldes bedre og mange er svært spreke. Selve alderen bwtyr stadig mindre.

-Hvorfor er det viktig å trene når man blir eldre?

-Alle mennesker får dårligere skjelett- og benstrukturen etter 35-års alder. Fysisk aktivitet bidrar til å bremse nedbrytingen, samt alle andre risikofaktorer som økt alder fører med seg. Økt benmasse gir bedre styrke og balanse, og forebygger som mange vet for fedme, kreft, hjerte-karsykdommer, slag og alzheimer.

-Og det er aldri for sent å starte?

-Aldri! Har du 0 som utgangspunkt vil effekten av treningen være svært god. Så det er bare å komme seg opp av sofaen og ut på trening. Det behøver ikke å være i et treningssenter.

-Mange trener for lite, noen altfor mye?

-Vi som er instruktører ser at enkelte bikker over, og nærmest blir besatt av trening og kosthold. På sentrene har vi retningslinjer og rutiner for å følge opp de vi er bekymret for.

-Du er også rådgiver og trener for ulike bedrifter. Hvilke negative konsekvenser ser du av for mye bruk av data, mobiltelefon og stillesitting?

-Først og fremst dårlig holdning samt plager og smerter i skuldre, nakke og rygg Mange sitter i samme stilling gjennom en hel dag. Det er viktig med aktive pauser samt å regulere arbeidspulten slik at man av og til står. Har man ikke en slik pult, bør man skifte arbeidsstilling innimellom.

-Er det derfor det er så viktig med sterk mag, sterk rygg og lave skuldre?

-Ja, og det «maser» jeg mye om på timene!

-Du er selv 47 år og beskrives av mange som «den råeste treneren på SATS/ELIXIA.» Hvor mye trener du?

-Jeg trener mange timer hver dag, men variert. Jeg legger stor vekt på restitusjon, mye og riktig mat og søvn. Det er et tips jeg gir alle, både yngre og godt voksne. Å trene er det artigste jeg gjør, og jeg vil at flest mulig skal føle det sånn.

-Hvorfor er restitusjon så viktig?

-Trening bryter ned kroppen. Hvile eller restitusjon betyr at kroppen får en mulighet til å hente seg inn igjen, komme i balanse. Får man ikke nok hvile og søvn får man dårligere effekt av treningen.

-Hva er høstens treningstrend?

-Foruten kondisjon, styrke og pilates, er Yoga og Yogainspirerte timer populære. Yoga for Athletes veldig aktuelt nå. Det er en time for dem som trener regelmessig, men som ikke er spesielt bevegelige. Man blir sterke og smidigere, og det har spesielt mange menn oppdaget. Menn er sterke,men ikke nødvendigvis så smidige.

Relevante artikler

  1. SPREK

    Marit (46) slet med store ryggsmerter i mange år. Løsningen var enkel.

  2. SPREK

    Disse ti faktaene om ryggsmerter og trening roses: – Noe av det bedre jeg har lest

  3. SPREK

    Melissa Wiik bruker mamma (60) som vektskive

  4. SPORT

    Julie (19) flyttet for å satse på lidenskapen – så kom smellen som ga henne hjertebank under trening

  5. SPREK

    På to år gikk hun fra å være utrent til å bli Norges sterkeste. Her er hennes tips til mosjonister.

  6. SPREK

    Monica (42) har uhelbredelig kreft. Nå er trening viktigere enn noensinne.