Osloby

Høyre trekker i nødbremsen, vil utrede alternativ trasé for ny T-banetunnel

Den nye tunnelen bør gå i en bue utenfor sentrum, mener Høyre. De ønsker å undersøke om en slik løsning er mulig.

Saida Begum og Eirik Lae Solberg, Høyres listetopper ved høstens valg i Oslo, mener investeringen i ny T-banetunnel er så stor at flere ulike løsninger bør utredes. Foto: Christian Sørgjerd

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd

Milliardinvesteringen i å lage ny T-banetunnel gjennom sentrale deler av byen er et av Oslo kommunes største og mest komplekse prosjekter i nyere tid.

Før jul presenterte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) byrådets anbefalte løsning. Bystyret får en ferdig pakke på bordet, som kan vedtas eller forkastes, med små valgmuligheter. Byrådet vil ha en ny tunnel i sentrumskjernen, med nye stasjoner på Bislett og nederst på Grünerløkka.

Nå vil Eirik Lae Solberg og Saida Begum, Høyres listetopper ved høstens valg, ha omkamp.

– Bystyret har aldri hatt en prinsippdiskusjon om hvor den nye T-banetunnelen bør gå og hvilke overordnede alternativer som skal utredes, sier Solberg.

Les også

LES OGSÅ: – Useriøst tunnelforslag fra Høyre, mener Raymond Johansen (Ap)

Dette er forslaget

Høyre ønsker et helt annet konsept vurdert: Kan en ny tunnel i stedet legges lenger ut fra sentrumskjernen, og på lange strekninger parallelt med Ring 2?

Det vil gi samme kapasitetsøkning til og fra ytre bydeler. Men det kan gi flere nye stasjoner, og det gir større muligheter for byutvikling ved de nye stasjonene, mener Høyre-toppene.

– T-bane langs Ring 2 vil drive utviklingen i de berørte områdene. Det er gammeldags og visjonsløst å legge en ny tunnel nesten parallelt med dagens tunnel. Ved å legge den lenger ut, kan man utvide sentrum og skape nye «byer i byen», i stedet for at alt klumpes sammen langs Karl Johan, sier Solberg.

Han er samtidig åpen om at en slik utredning vil føre til forsinkelser.

– Vi må legge til grunn at en slik utredning gjør at alt vil ta et år ekstra. Men vi bygger en ny tunnel for de neste hundre årene, da er det viktigere at vi tar den riktige beslutningen, sier Solberg.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) kaller forslaget fra Høyre «useriøst».

– Det virker ikke som partiet har skjønt hvorfor vi trenger en ny T-banetunnel. Det viktigste er at folk kommer raskt frem. Folk flest skal til sentrum, sier han.

Les også

KOMMENTAR: «Fotobokser redder liv for en billig penge. Regjeringens motstand er irrasjonell», skriver Andreas Slettholm

Henter støtte hos Sporveien

Bakgrunnen for de store samferdselsinvesteringene i Oslo-området i årene fremover, ble i 2015 lagt i en stor felles utredning mellom Ruter, Veivesenet og Bane Nor.

I sin høringsuttalelse den gang viste Sporveien, som er driftsselskapet for T-banen, til at en løsning relativt lik den Høyre nå vil ha vurdert, burde utredes.

«Nye stasjoner bør benyttes som motor i ønsket arealutvikling, der reisemålene for de store trafikkstrømmene spres mer ut fra selve bykjernen», skrev Sporveien.

Nettopp dette trekker Eirik Lae Solberg nå frem. Samtidig spør han om en tunnel langs Ring 2 faktisk kan bli rimeligere. Tidligere anslag og erfaringer er at det er rimeligere å bygge T-banetunnel utenfor enn i selve sentrumskjernen, påpeker han.

Les også

LES OGSÅ: Her er dommen – Dette mener Oslo-folk om Bilfritt byliv

Kan bli virkelighet til høsten

Høyres forslag er mer enn slag i luften fra opposisjonspartiet. I praksis er det et av partiets foreløpig største valgløfter i forkant av høstens lokalvalg.

Hvis de vinner valget og får byrådsmakt etterpå, vil de trekke i nødbremsen og jobbe for flertall for en slik utredning, lover Høyre-toppene.

Men de avviser ikke byrådets forslag helt, det må en utredning til for å vise om Høyres forslag faktisk er mulig å realisere. Med begge alternativer på bordet, blir det til slutt opp til bystyret å veie for og imot.

Les mer om

  1. Oslopolitikken
  2. Bystyret
  3. Byutvikling
  4. T-banen
  5. Samferdsel
  6. Kollektivtransport

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    SV reagerer på tunnelplaner: – Høyres T-baneforsinkelse er et angrep på Groruddalen

  2. OSLOBY

    – Statsministeren fra Bergen kan holde seg langt unna hvor tunnelen i Oslo skal gå

  3. OSLOBY

    Sporveien kjører T-banen. Men de har ingen mening om ny milliard-tunnel.

  4. OSLOBY

    Raymond Johansen: – Useriøst tunnelforslag fra Høyre

  5. OSLOBY

    Statsministeren støtter alternativ T-banetunnel

  6. DEBATT

    Oslo står ovenfor kommunens største investering noensinne. Høyres Sentrumsbane må utredes