De reisende vil måtte kjøpe billett før de går ombord, skriver Ruter i en pressemelding. I en prøveperiode fra 31. januar til 31. mai vil det ikke være mulig å kjøpe billett av føreren.
Tall fra kollektivselskapet viser at det kun er rundt 400 av 116.000 passasjerer daglig som kjøper billett ombord.
Det er omtrent én passasjer hver tredje avgang.
Mener turister er flinke
— Gjør dere det ikke vanskelig for turister og folk uten smarttelefoner å betale for seg på trikken?
— Vår erfaring er at mange turister har satt seg inn i billettsystemet i forkant. Veldig ofte er turistene ganske flinke til å finne ut av hvordan de skal betale, sier Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter.
Hun opplyser at Ruter skal kjøre i gang en informasjonskampanje i forkant av prøveperioden og vurderer å trykke opp brosjyrer på engelsk.
- Blir det flere billettautomater langs trikkerutene?
— Det er allerede billettautomater langs ganske mange holdeplasser, og folk har mulighet til å kjøpe billett på mobil og skaffe seg reisekort. Bare en halv prosent av de reisende kjøper billett av fører i dag, sier Bruun.
Blir testperioden vellykket, skal Ruter vurdere om ordningen blir permanent.
Skal kjøpe nye trikker
Oslo skal kjøpe inn 87 nye trikker til flere milliarder kroner. I de nye trikkene vil det trolig ikke være mulig å kjøpe billett av føreren, som vil sitte mer skjermet enn i dag.
Anbudet for de nye trikkene legges trolig ut i sommer.