Osloby

Finner motivasjon via telefonen

Stadig flere installerer treningsapplikasjoner på telefonene sine. For Yvonne Haveland (25) er mobilen blitt en fast treningspartner.

Med treningsapplikasjonene får Yvonne Haveland full oversikt over egen trening og progresjon. Tidligere hadde hun en bok med seg - nå har hun alt lagret på telefonen.

  • Elisabeth De Lange Gjesdal
  • Andrea Strømmen

Før Yvonne Haveland oppdaget en verden full av trenings— og kostholdsapplikasjoner brukte hun å ha med seg en bok på trening.

— Jeg hadde rett og slett en bok med meg over alt. Der noterte jeg hva jeg trente, hvor langt jeg løp, hvor tungt jeg løftet, antall repetisjoner og mer, sier Haveland.

I tillegg til å notere ned trening, skrev hun også ned hva hun spiste.

— Det er en fin måte å bli bevisst på hva man spiser i løpet av en dag, en uke og en måned. Jeg spiser mye, men sunt. Jeg har seks måltid hver dag, sier hun.

Hjelper på motivasjonen

Nå er boken erstattet med telefonen.

— Det fine er jo at jeg har den med over alt uansett. Jeg har musikk på den, og nå får jeg også registrert all trening på den, i tillegg til en oversikt over det jeg spiser. Her har jeg alt lagret, sier hun – og registrerer hvor mange kilo og repetisjoner hun nettopp gjorde.

— Det er jo som en liten personlig trener disse appene. De hjelper på motivasjonen, de kan pushe en det lille ekstra en trenger, og dette uten at det koster noe. Mange er gratis, sier 25-åringen.

Sist hun var ute og løp var ikke dagsformen på topp. Hun kjente seg sliten, men bestemte seg for å ta seg sammen.

— Så fikk jeg beskjed via applikasjonen at den siste kilometeren jeg løp gikk raskere enn de forrige. Sånt gir litt ekstra giv.

De fleste treningsapplikasjonene virker på den måten at den innebygde GPS-en i telefonen registrerer bevegelsene dine når du går, løper og sykler. Etter endt økt får du en god oversikt over distanse, gjennomsnittsfart, kaloriforbruk med mer. Selve løypeprofilen kan du se på et kart. Det finnes også applikasjoner for styrketrening og kosthold.

Vil ha kontroll og oversikt

Haveland ble skikkelig hekta da hun kom tilbake fra ferie i 2010, og sjefen ønsket å få folk med seg på å løpe maraton.

— Da lastet vi ned RunKeeper-applikasjonen, slik at alle løpeturene ble registrert der. Etter å ha trent i underkant av ett år sto 11 av 15 ansatte på startstreken under Stockholm maraton.

Og de nøyde seg ikke med halve distansen.

— Nei, vi løp hel. Normalt kan jeg ha gangsperr i én til to dager. Her varte det på dag tre, fire og fem også. Jeg var så støl at jeg ikke klarte å få kofferten opp i hattehyllen på flyet, sier hun.

Men det ga mersmak, og alle som var med løper fortsatt.

— Løper jeg langt, for eksempel to mil, så poster jeg det på Facebook. Så tagger jeg gjerne de andre kollegene mine. Da går det gjerne ikke så lenge før de tar seg en lang løpetur de også. Det er en fin måte å motivere hverandre på.

Ved å legge det ut på sosiale nettsteder kan kolleger og venner se hvor langt hun har løpt, hvilken fart hun har holdt, og de kan se løypeprofilen på kartet.

Selv trener hun mye, både styrke og løping. Men hun mener at dette er for alle.

— Jeg tror at spesielt de som ikke trener så mye vil få godt utbytte av dette. De får registrert det de faktisk gjør, og det kan inspirere til mer. De får liksom en stjerne i boken når de kan se økten de nettopp har gjennomført.

— Det viktigste for meg er treningsdagbok, slik at jeg har kontroll. Jeg lager en plan hver søndag kveld for hva jeg skal trene i den kommende uken. Det har betydd mye for meg, og gjør det lettere å gjennomføre, sier hun.

Her er appene

RunKeeper

Den innebygde GPS-en i mobiltelefonen registrerer bevegelsene dine når du er på en aktivitet. Når du er ferdig med treningsøkten får du oversikt over kaloriforbruk, gjennomsnittsfart, distanse, og annen relevant informasjon. Du vil også kunne se treningsrunden plottet inn på et kart. Her plotter du selv inn treningsform: Løping, sykling, gange, fjelltur, utforski, langrenn, snowboard, skøyter, svømming, rullestol og mer. Du vil også få e-post om resultatene dine, noe som er veldig motiverende.

200 Situps

Mange drømmer om en flat og stram mage, og her har du en app som gir deg et program for å klare 200 situps i ett. Du legger inn hvor mange du klarer først, så gir den deg et program ut fra det. Du skal følge det tre dager hver uke – du bare følger progresjonen som gis. For de fleste av disse appene kan du legge inn et varsel. Da får du en påminning om når det er tid for å trene litt.

200 Squats

Rumpen er den største muskelen vi har, og den bør trenes. Knebøy er en ypperlig treningsform, og klarer du å følge dette programmet helt i mål vil du klare 200. I likhet med appen for situps og armhevinger legger du først inn hvor mange du klarer, slik at programmet legges etter ditt utgangspunkt. Også denne skal gjøres tre ganger i uken, og det fine er at det kan gjøres hvor som helst. Hjemme eller på jobben.

Endomondo

Endomondo fungerer til alle typer trening. Den er ganske lik RunKeeper, og har enkle og oversiktlige menyer. Du kan også få tilbakemelding på øret mens du trener. Med denne appen kan du også sammenligne dine egne prestasjoner med venner. Det som er viktig med denne og RunKeeper, er at du aktiverer stedstjenester før du bruker appen slik at GPS-funksjonen får med seg hvor langt og hvor fort du beveger deg. Da får du også sett på kartet akkurat hvor du faktisk befinner deg der og da – og hele løypen etter endt økt.

Nike Training Club

Denne appen er kjempefin for dem som vil trene hjemme. Det er 85 forskjellige program med en varighet på mellom 15 og 45 minutter. De består av effektive øvelser som krever lite plass og minimalt med utstyr. (Det kan være ok å ha en treningsmatte og vektmanualer.) Du velger program ut ifra hvor godt trent du er og hva du vil oppnå med treningen. Øvelsene kan du få demonstrert ved hjelp av bilder eller video.

ShapeUp

ShapeUp Club er en mat- og treningsdagbok der du kan sette dine egne vekt- og ernæringsmål. Du kan registrere måltidene dine i gram, og du kan holde kontroll på kalorier, næringsinnhold, frukt og vann. De har en matdatabase med over 400.000 forskjellige produkter, i tillegg til at de har en strekkodeleser. Her kan du tilpasse alt etter egne ønsker og behov, og du har også mulighet til å skrive egne kommentarer.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Disse appene hjelper deg med nyttårsforsettet

  2. SPREK

    Slik forbrenner du mest på 45 minutter

  3. OSLOBY

    De beste treningsappene

  4. OSLOBY

    Bruker Strava til å finne Oslos sprekeste syklist

  5. DIGITAL

    Slik får du maks ut av treningen din

  6. SPREK

    Slik unngår du treningsskadene i sommer: – Ikke ta igjen for det du ikke har gjort