«La Ulven leve» har de siste ukene stått på digre reklameplakater mange steder. Det handler ikke om sultne rovdyr med sau på menyen. Derimot handler om en urban villmark bestående av industribygg og motorveier.
Siden Gunvor Ulven flyttet på sykehjem fra Ulven gård rundt 1980 har det sannsynligvis ikke bodd noen på denne delen av Ulven. Nå skal det bygges boliger.
– Ja, vi skal begynne å selge leiligheter her i løpet av året, sier konserndirektør Daniel Siraj i Obos.
- I mars sank prisen på Obos-boliger. Her forklarer Siraj hvorfor.
Veier, biler og Ulvensplitten
Området hvor Obos planlegger å bygge minst 2000 boliger, er begrenset av Økernsenteret, Alnabanen og Ulvensplitten. Det ligger langs noen av Oslos største veier.
Byforsker Erling Dokk Holm synes det er et prisverdig initiativ av Obos:
– Det er på høy tid at det skjer noe her. Dette er jo det siste store utbyggingsområdet sentralt i Oslo. Det ligger et stort boligpotensiale her.
– Det er ikke enkelt å gjøre Ulven til et attraktivt boligstrøk?
– Den store utfordringen er veien og trafikken. Men med mange boliger kan det bli mer tyngde bak kravet om å bli kvitt Ulvensplitten. Kanskje kan også andre store veier i området bli lagt i tunnel.
Her skal det bygges ut:
– Det hadde vært fint og blitt kvitt Ulvensplitten, men vi forholder oss til at den er her, sier prosjektleder Jon-Erik Lunøe i Ulven AS. Men han skal ikke bare bygge boliger der.
– Nei, vi skal bygge like mye næringsbygg, 200.000 kvadratmeter. Næringsbyggene skal ligge som en skjerm langs Ulvensplitten og delvis Ulvenveien.
Lover boliger for alle
På Ulven skal det bygges leiligheter til en gjennomsnittspris på 63.000 kroner pr. kvadratmeter. Ifølge Obos er tilsvarende pris på nærliggende områder som Økern og Løren fra 80.000 og oppover.
– Vi skal bygge gode leiligheter for vanlige folk. Her skal en enslig lærer eller sykepleier ha råd til en ny toroms leilighet, et par med normal lønn og to barn skal få en fireroms til under fem millioner.
– Og da får de vindu på soverommet?
– Ja, vi firer ikke på kvaliteten. Det blir få arkitektoniske krummelurer, men det blir fint, solid og ordentlig både ute og inne, forsikrer Siraj.
Slik skal det bli:
– Urbant og grønt
Prosjektleder Lunøe har også argumenter i tillegg til prisen:
– Det blir både urbant, bilfritt og grønt. Det er sentralt, ved siden av Økernsenteret som vil ha veldig mange tilbud når det nye senteret åpner i 2022 og et stort badeland et par år etter, det er nært grøntområdene på Valel Hovin og det er ikke langt fra Marka.
– De første som tar sjansen og flytter til Ulven må bo på en byggeplass i 10- 15 år…
– Nei. Vi begynner i hjørnet nærmest Økern og bygger så fort at det blir et miljø fra første stund. 500 leiligheter skal forhåpentligvis stå ferdige i 2019, og like mange i løpet av ytterligere ett til to år. Vi gjør oss ferdig i ett område før vi begynner på det neste slik at ingen må bo lenge på en byggeplass. Hvor lang tid det hele tar, avhenger av salget, sier Lunøe.
- Slik skal Oslo pakkes tettere for å få plass til flere.
Eksperter: – Liv laga
– Ulven ligger sentralt og Obos er en stor og sterk operatør. Det er to helt sentrale faktorer som gjør at jeg har tro på prosjektet, sier partner Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.
Han minner om hva som har skjedd på den andre siden av Ringveien:
– Løren var en militærleir som ikke var noe mer naturlig boområdet da utbyggingen begynte der enn det Ulven er i dag.
Dokk Holm er enig:
– Det er et spennende og ambisiøst prosjekt Obos drar i gang når de starter med boligbygging på Ulven. Jeg tror potensialet er stort og at det er gode muligheter for at dette går godt. Det er ganske avgjørende at de fra start bygger et helt strøk, et bymessig miljø, og ikke begynner med en enslig blokk som blir stående alene i et anleggsområde, sier han.
- Sentrum skal vokse langt inn i Groruddalen
Veien og trafikken er den store utfordringen på Ulven. Men Dokk Holm ser også en annen, litt mindre utfordring når alt blir gjort om til boliger:
– Hvor skal vi i fremtiden kjøpe fliser?
PS: Rett over veien for utbyggingsområdet har Statnett en diger trafostasjon. Det er planer om å bygge en ny, kompakt stasjon som vil legge beslag på et vesentlig mindre område enn det som er tilfelle i dag. Ett av flere alternativer for Statnett er en stasjon under bakken. Ombyggingen av stasjonen planlegges ferdig rundt 2024.