Osloby

Tre år med byggearbeid i Oslo sentrum

Når gravingen er ferdig, skal både Prinsens gate og Tollbugata stenges for privatbiler.

Prinsens gate før og etter. Gaten skal få brostein og naturstein. Samtidig forsvinner de fleste parkeringsplassene, og gaten blir stengt for gjennomkjøring for privatbilister. Se flere bilder ved å trykke til høyre i bildekarusellen her. Wasim Riaz/Bymiljøetaten

  • Wasim Riaz

Prinsens gate skal få brostein og naturstein under rehabiliteringen, som starter i høst. Samtidig forsvinner de fleste parkeringsplassene, og gaten blir stengt for gjennomkjøring for privatbilister. Multiconsult

Slik ser Prinsens gate ut i dag.

Prinsens gate 26, som blant annet huser Halvorsens Conditori, skal totalrehabiliteres. I praksis blir det bare fasaden som blir igjen. Alt på innsiden skal byttes ut.

I sommer stenges Wessels plass på sjøsiden av Stortinget. Plassen vil være sperret de neste tre årene.

Årsaken er at Stortinget skal bygge et nytt post— og varemottak under plassen. I tillegg skal Prinsens gate 26, som er eid av Stortinget, totalrehabiliteres.

Konditoriet gjør comeback

Mange har lurt på hva som skjer med populære Halvorsens Conditori, som ligger i Prinsens gate 26.

— Halvorsens Conditori må flytte ut til sommeren. Lokalene i første etasje skal settes tilbake til sin opprinnelige stand. Når jobben er ferdig i 2017, får de flytte tilbake, lover Øyvind Svilosen, prosjektsjef for Stortinget.

- Hvorfor tar jobben med rehabiliteringen og nytt varemottak under Wessels plass hele tre år?

— Det er et omfattende arbeid der vi skal ganske langt ned i grunnen. I tillegg skal vi ta hensyn til kollektivtrafikken. Trikken skal for eksempel gå over Wessels plass i hele perioden, svarer Svilosen.

Prinsens gate 26, som blant annet huser Halvorsens Conditori, skal totalrehabiliteres. I praksis blir det bare fasaden som blir igjen. Alt på innsiden skal byttes ut.

Like ved jobber Bymiljøetaten (BYM) med ombygging av Prinsens gate og Strandgata for å koble trikkesporene i Dronning Eufemias gate (Bjørvika) sammen med Jernbanetorget og med fremtidig toveis trikk i Prinsens gate. I dag er Prinsens gate enveiskjørt. Denne blir en ren trikkegate når prosjektet er ferdig.Trikkeskinnene i Tollbugata skal fjernes for godt etter at Prinsens gate står ferdig. All busstrafikk i byggeperioden fordeles mellom Rådhusgaten og Tollbugata. Etter at prosjektet er ferdig får Tollbugata toveiskjøring for buss. Gatene blir da stengt for gjennomkjøring for privatbiler. Kun kjøring til eiendommer og varelevering blir tillatt, men alle detaljer i dette er ikke klare ennå.

Stor kollektivomlegging

Statens vegvesen utfører krysset Prinsens gate og Strandgata for BYM med oppstart i løpet av mai.

Dette betyr blant annet at bussen til Drøbak ikke vil gå fra Fred Olsens gate i byggeperioden, men fra bussterminalen. I tillegg blir det ingen trikketrafikk over Jernbanetorget mens jobben pågår.

Busser som i dag kjører mellom sentrum øst og vest, kan bli nødt til å kjøre over Rådhusplassen, slik det ble gjort under Hovedstadsaksjonen da Oslo sentrum ble pusset opp for noen år siden. Søknaden om å kjøre over rådhusplassen ligger til behandling i Plan— og bygningsetaten.

— Målet er å bli ferdig med den nederste delen av Prinsens gate innen utgangen av året, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen Region øst.

BYM blir ferdig med sin del av jobben høsten 2017.

Kaos i tre år

Jan Vidar Husby, prosjektleder i BYM, legger ikke skjul på at den omfattende jobben i Oslo sentrum vil berører veldig mange.

— Fremkommelighet med bil blir vanskelig. I tillegg blir mange kollektivreisende berørt. Derfor er det viktig med en samkjøring mellom alle involverte parter, noe vi vil prioritere i hele prosjektperioden, sier Husby.

  1. Les også

    Full enighet om oppussing av Hallén-gården

  2. Les også

    Nå får Hallén-gården endelig nytt liv

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Hvordan er det mulig at kostnaden for Stortingets byggeprosjekt kunne vokse fra 70 til minst 1800 millioner kroner?

  2. A-MAGASINET

    «For en fin start på dagen», skrev Karine Wang. Da småbarnsmoren skulle sykle hjem, ble hun påkjørt og drept.

  3. OSLOBY

    I sommer får du fiskegaranti i Marka

  4. OSLOBY

    Hvordan lurer du storørreten? Stig Werner lærer deg «å lese» et vann, effektiv kasteteknikk og smarte knep med sluk, dupp og metemark.

  5. OSLOBY

    Historiske Osloby: En gang hadde vi fabrikker

  6. OSLOBY

    Her er markafiskernes hemmelige gromvann