Osloby

«Løpet er kjørt for Bogstadveien»

Oslos fremste handlegate rustes opp, men spesialforretningene flykter fra Bogstadveien. Les ekspertenes dom over det som var Norges beste handlegate.

Hegdehaugsveien og Bogstadveien graves opp i disse dager. Butikkene melder om halvert omsetning, og arbeidet er sterkt forsinket. Rolf Øhman

  • Osloby
Les også

Gravingen i Bogstadveien kraftig forsinket

Hver torsdag diskuterer Motepanelet fashion og shopping i Oslo i Aften. Har du forslag til temaer Motepanelet bør ta opp, eller har du kommentarer til debatten? Send oss en e-post: oslopuls@aftenposten.no , sms til 1905 , kodeord AFTEN eller diskuter på osloby.no.


Celine Engelstad: — Ja, løpet er kjørt

Bogstadveien har de siste årene, og særlig etter finanskrisen, vært gjennom en stor forandring. Mange av de eksklusive og unike butikkene er blitt tvunget til å flytte. Bogstadveien, som tidligere var en handlegate bestående av en blanding av spesialforretninger og kjedebutikker, har nå mistet det unike. Jeg tror løpet er kjørt for

FS00042777.jpg Rolf Øhman/Aftenposten

Bogstadveien og at enda flere kjedebutikker vil etablere seg her i fremtiden . Denne trenden er uunngåelig når leieprisen stiger og gårdeiere vil ha høyest mulig pris for utleie.

Heldigvis er ikke løpet kjørt for hele Oslo. Jeg tror det vil skje en naturlig utvikling der andre gater i byen vil ta over for "gamle" Bogstadveien. Spesialforretninger flytter seg dit de har mulighet til å overleve, og kundene flytter seg deretter.

Celine Engelstad er design— og produktsjef. celineengelstad.no

Tina Haagensen: — Et utstillingsvindu for kjedene

Bogstadveien er med årene blitt et utstillingsvindu for kjedebutikkene. På rekke og rad ligger intetsigende utvalg av klær og sko, med innslag av like forglemmelig pappkaffe og overprisede rosinboller. Med sin beliggenhet og sitt pengesterke klientell er Bogstadveien et naturlig habitat for flere spesialforretninger som kan tilføre særpreg. Det er ikke mange år siden man kunne glede seg over lekre delikatessevarer presentert av kunnskapsrik og serviceinnstilt betjening.

FS00042773.jpg Rolf Øhman/Aftenposten

Heldigvis finner man et og annet lyspunkt i de roligere sidegatene, der nisjebutikkene tilbyr et langt mer spennende og variert utvalg. Men de små klarer ikke skyhøye boutgifter, så gårdeierne må tilby rimeligere husleie og således bidra til mangfold i gatebildet. Og publikum må faktisk handle i spesialbutikkene, ikke bare snakke om dem (for så høylytt å beklage seg når de legges ned!).

I dag kan den bevisste forbruker shoppe det meste på nett, som oftest til en langt rimeligere penge. Så en fysisk handleopplevelse må tilføre noe man ikke kan få foran en datamaskin, noe som gjør det verdt å bruke noen ekstra kroner. Et vennlig smil, faglig informasjon, personlig service. En følelse av å bli sett og ivaretatt som kunde. Veier dette tyngre enn billige varer?

Alt i alt dreier det seg om tilbud og etterspørsel. Der hver enkelt bidrar til vekst, vil det spire og gro.

Tina Haagensen er designlærer ved moteskolen Esmod og designer merket Tina Haagensen. tinahaagensen.com

Eirik Mogseth: — Heller Briskeby enn Bogstadveien

Både Bogstadveien og Hegdehaugsveien har tidligere vært to av mine favorittgater i Oslo. De siste årene er området blitt dominert av mer eller mindre ødeleggende kjedebutikker, og det meste av sjel er nå dessverre borte.

FS00042758.jpg Rolf Øhman/Aftenposten

Jeg ser frem til en opprustning av hele gatestrekket, men kan ikke se at dette skulle påvirke utvalget av butikker i området. De små sidegatene, som foreksempel Vibes gate, har derimot mye unikt å tilby. Kjedementaliteten preger i dag Oslo generelt. Cubus, Lindex, H&M og Gina Tricot skaper heller liten variasjon i bybildet. Jeg håper på en lysere fremtid for småbutikkene og velger i dag Briskeby fremfor Bogstadveien. Eirik Mogseth er stylist og faglærer ved moteskolen SoFI. eirikmogseth.com

Navi Kaur: — Må tilby rimeligere husleie

Gårdeierne i Bogstadveien presser prisene for leielokaler til himmels, noe som gjør at de fleste spesialforretningene velger å flytte på seg. Etter at Louis Vuitton, Mulberry og

FS00042778.jpg Rolf Øhman/Aftenposten

Eger åpnet ved og på Egertorget, har det området overtatt som sentrum for mote i Oslo. Nå ser vi at flere designerbutikker velger å åpne i og rundt Akersgata.

Hvis Bogstadveien skal ha ytterligere vekst som handlegate, må gårdeiere tilby rimeligere husleie så spesialforretningene velger seg dit fremfor til sentrum. Bare slik kan Bogstadveien bli den luksusgaten den engang var.

Navi Kaur er blogger og fashion editor i VIP-magasinet. mysophisticatedfantasies

Storm Pedersen: — Fryktelig usjarmerende

Én ting er i alle fall sikkert; med kjedebutikker mister man sjarmen. Resten sier seg vel selv. **Det er en grunn til at enkelte av de selvstendige luksusbutikkene i

FS00042757.jpg Rolf Øhman/Aftenposten

utlandet flytter** ut av kjernen og gjør det de skal gjøre med merker som er dyre: Være litt utilgjengelige. I New York, for eksempel, havner turistene gjerne på 5th avenue og tenker at dette er fancy fordi butikkjedene med de store navnene er i området. Men dette blir turistfeller.

Jeg aner ikke hva planene er for Bogstadveien. Jeg vet bare at det er blitt fryktelig usjarmerende å handle der. Slik det utvikler seg, tror jeg heller ikke det blir noe bedre. Du får ikke automatisk god smak bare fordi du har tenkt å kjøpe noe dyrt. Bogstadveien har begynt å bli relativt smakløs.

Storm Pedersen er stylist og makeupartist for L’Oréal Paris. ztylist.com og stormpedersen.com.

  1. Les også

    Mer moteluksus

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    «Jeg slentret nedover Carl Johan, utså mig et offer, hilste, fikk et blidt smil og trakk av»

  2. OSLOBY

    - Inne, men likevel utenfor

  3. OSLOBY

    Sørkedalen – mitt eldorado

  4. OSLOBY

    «Hva Oslo er? MMM!»

  5. OSLOBY

    Her er skibokforfatternes markatips

  6. OSLOBY

    Glatt på småveiene - kjør forsiktig