Osloby

Nå gjør Prinsens gate comeback som trikkegate

Etter to år med grundig graving for en halv milliard kroner, gjør Prinsens gate comeback som trikkegate med toveis trikketrafikk.

Arbeiderne er i ferd med å legge siste hånd på de store arbeidene i Prinsens gate. Mandag 27. februar kommer trikken.I begge retninger. Klikk på bildet og pilen, og se flere bilder fra Prinsens gate før og nå. Rolf Ohman

  • Stein Erik Kirkebøen

Andrei Serbinovschi gleder seg over at anleggsarbeidene er over og at trikken begynner å slippe potensielle kunder av rett utenfor isbaren hans. Rolf Øhman

Drama i Prinsens gate i 14. mai 942. Paleet, bygget av Christian Anker og senere gitt som fyrstebolig av Bernt Anker, brant. Bernt Ankers uerstattlige bibliotek på 14.000 bind ble totalt ødelagt. Brannen antas å ha oppstått i prispolitiets lokaler på hjørnet av Strandgata og Prinsens gate. Aftenposten

– Jeg gleder meg, sukker Andrei Serbinovschi. Han driver kaffe- og isbar i Prinsens gate. I halvannet år har baren hans vært skjult bak gjerder og gravemaskiner og anleggsstøy og -støy.

– Det har vært vanskelig, sier han.

– Veldig vanskelig. Mange har gitt opp og blitt borte fra gaten. Takket være mange stamgjester har jeg klart meg gjennom disse tidene.

Prinsens gate blir som den var, bortsett fra at bilene som var der i 1926, blir borte. Men de to trikkesporene er tilbake. Anders Beer Wilse / Oslo Museum

Men nå er det slutt, mandag 27. februar er det storstilt åpning av den nye paradegaten. Italieneren tror på nye tider, på bedre tider: - Ja, nå får jeg trikkestopp rett utenfor døren. Kundene kan ramle rett inn, smiler han.

  • Halvorsens conditori skal komme tilbake. Les hva vi skrev før prosjektene ble satt i gang i Wessels plass og i Prinsens gate.

– Hele gaten blir noe helt annet. Bilene blir borte, og fortauene blir brede og fine. Nå vil det gå an å sette en barnevogn utenfor, sier han og brygger enda en cappuccino.

Trivselsstiltak

Oppe i 4. etasje et par kvartaler unna sitter prosjektleder Jan Vidar Husby i Bymiljøetaten i et rom hvor alle vegger er prydet med arkitekt- og ingeniørskisser. Han er fornøyd.

Andrei Serbinovschi vil med sin is- og kaffebar være med på å spre trivsel, liv og røre i Nye Prinsens gate. Rolf Øhman

– Ja. Ved siden av å sikre bedre fremkommelighet for trikk- og kollektivtrafikk, så er ett av målene med dette prosjektet nettopp å legge til rette for større trivsel og mer liv i Kvadraturen, sier han som nå har målstreken i sikte.

– Ja, vi ser slutten på løpet her i Prinsens gate. 27. februar skal vi ha gjort vårt, da begynner trikken igjen å rulle. Men prosjektet fortsetter ut året, sier Husby.

Opptatt av å informere

Han forstår at to år med anleggsarbeid ikke er noen drøm for hverken næringsdrivende eller de få beboerne.

– Det er selvfølgelig en belastning å få nærmiljøet sitt omgjort til et anleggsområde i et par år. Men sånn er det av og til i en by. Vi har forsøkt å ta mest mulig hensyn, og vi har vært opptatte av å informere best mulig om hva vi skal gjøre, sier Husby, som ikke er helt i mål fordi om trikken begynner å rulle.

Slik var det i Prinsens gate i mange tiår; kaos med en ikke-så-herlig blanding av trikker, busser og parkerte biler. Nå skal omsider biler, busser og kaoset bort. Ukjent/Oslo byarkiv

Stortinget og Tollbugata

– Nei, det gjenstår litt i prosjektet. I løpet av året skal vi fjerne trikkeskinnene og trikkeplaten og det skal legges nye vann- og avløpsrør i Tollbugata. Den skal bli en ren, toveis bussgate. Vi skal også i løpet av våren gjøre oss ferdige i Akersgaten. Og så må Stortinget, som vi har hatt et tett og godt samarbeid med, avslutte sine arbeider på Wessels plass og Nedre Vollgate. Før 17. mai skal vi fjerne alle spor etter trikken som i anleggsperioden har gått i Rosenkrantz’ gate og krysset Karl Johan. Da er vi helt i mål.

496 milioner

496 millioner er budsjettet for 700 meter oppgradert Prinsens gate. Og den rammen forsikrer Husby at de skal holde. For de pengene er gaten grundig endevendt helt ned til det nivået hvor arkeologene finner potteskår og andre spor etter de som bodde her for noen hundreår siden. Trikken får et solid fundament, men de aller fleste av oss er ikke anleggsingeniører, og vi er mer interessert i hva vi får på overflaten?

I to år har mer enn 50 mann på det meste satt Prinsens gate på hodet. Nå er hodet og alt annet snart på rett plass og 27. januar er det åpning av trikkegaten. Rolf Ohman

– Dere får et helt nytt gatelegeme, skreddersydd for trikk og fotgjengere. Biler skal ikke kjøre her….

…varetransport?

Yrende fortausliv i ny gate?

– Vi får en luke på 35 meter nede ved Posthallen hvor biler med vareleveranser kan stoppe, men ellers må tverrgatene benyttes, sier Husby, før han fortsetter:

- Vi får sykkelparkering og det blir tillatt for syklister, men vi vil vel anbefale at de velger traseer med færre skinner. Gaten blir smalere, fortauet blir bredere, opptil 5,5 meter, noen trær skal inn og vi får belysning i form av nye LED-lys.

– Så her skal det bli yrende fortausliv?

– Vi gjør i hvert fall vårt, og nye virksomheter har begynt å dukke opp, sier Husby.

For de fleste av oss er det mest interessant hvordan en gate ser ut på overflaten, men i arbeidene med Prinsens gate har man gått i dybden. Bymiljøetaten

Les mer om

  1. Kvadraturen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Trang start for Nye Prinsens gate - bare halv morgentrafikk

  2. OSLOBY

    Graver opp Oslo sentrum: Nå er det her det er stopp.

  3. OSLOBY

    Slik vil de fikse Oslos farligste holdeplass

  4. OSLOBY

    Søndag stenges Storgata for busser. Snart må også trikken ut.

  5. OSLOBY

    Her skal det graves i nesten halvannet år. Regner med lange køer.

  6. POLITIKK

    Stortinget stevner konsulentselskap for kontraktsbrudd. Krever 125 millioner kroner i erstatning.