Osloby

Oslos gater blir rødere før valget

Seks gater i Oslo får røde sykkelfelt i løpet av høsten. Monolittveien fikk plass på listen fordi gaten skulle reasfalteres.

Heidi Pettersvold Nygaard sykler Monolittveien til og fra jobb daglig og synes det er supert med røde sykkelfelt. -Dette er bra, men det er ikke spesielt fint å sykle videre over Frogner og ned til Solli plass, sier Nygaard, som ønsker seg bedre tilrettelegging fra Frognerparken og ned til sentrum. Ørn E. Borgen

  • Astrid Løken
    journalist

Det er politisk enighet om at andelen reiser skal øke fra 8 til 16 prosent innen 2025. I praksis betyr det tre ganger så mange syklister som i dag. Men det tar tid å bygge ut sykkelveinettet. Kun et par kilometer av det 180 kilometer lange hovedsykkelveinettet ble bygget ut i fjor.Les historien om hovedsykkelveinettet her:

Les også

30 år med brutte sykkelløfter

Rett før valget lanserer miljø— og samferdselsbyråd Guri Melby seks nye gater med røde sykkelfelt. I tillegg legges det rød asfalt i 16 kryss på i Helgesens gate og Toftes gate på Grünerløkka

- Dere legger mye rød asfalt om dagen. Er rød asfalt en erstatning for nye sykkelveier?

— Nei, målet er et sammenhengende nett av sykkelveier. Poenget er å forsterke eksisterende sykkelfelt på strekninger der det er ekstra behov for det; som kompensasjon for at felt er for smale, eller som en oppmerksomhet der det er bilparkering langs sykkelfelt. Rød asfalt legges også på strekninger med høy trafikk, mye kollektivtrafikk og tungtrafikk, sier Melby.

Oslo kommunes sykkelprosjekt har presentert en ny type sykkelvei for Åkebergveien etter dansk modell; sykkelbanen er løftet et hakk høyere enn veibanen.

Les mer om den her:

Les også

Her kan Oslo få sin første sykkelbane

— Det beste er å få til løsninger som den planen vi har for Åkebergveien. Men ikke det er ikke gjort på kort tid. Vi kan ikke sitte og vente på at alle sykkelveiene er på plass. Røde felt er ikke en erstatning for sykkeltraseer, men vi må gjøre noe, som å lage røde felt, mens vi venter, sier hun.

Skal tenke rødt når gaten skal reasfalteres

Ifølge Melby skal det nå vurderes røde sykkelfelt når gater med sykkelfelt skal reasfalteres.

— Slik kom Monolitveien med på listen. Poenget er at det blir billigere å legge rød asfalt jo mer man kjøper inn. Hvis nabokommunene også legger rød asfalt blir det billigere, sier hun.

- Det er valg. I fjor høst lanserte du to såkalte "piloter", også kalt "lightversjoner" – sykkeltraseer som man kunne begynne å bygge raskt, allerede i 2015; en trase fra Helsfyr til Frogner og en i sentrum. Hvor blir det av de?

— Vi begynner på de to pilotene i 2015. Og så skal de gradvis forbedres år for år.

- Det gjenstår fortsatt å bygge mange kilometer av hovedsykkelveinettet, som skulle stått ferdig for flere år siden. Blir det ferdig noen gang?

— Målet er å utvide det vedtatte hovedsykkelveinett. Vi har en ny plan i samarbeid med Statens vegvesen rett rundt hjørnet, sier hun.

Grensen kan ryke ut

- Hva med Grensen som er en viktig forbindelse mellom øst og vest?

— Noen traseer må ut og noen må inn. Vi jobber med flere løsninger gjennom sentrum, om det blir gjennom Grensen eller ikke, er ikke bestemt ennå, sier hun.

Skal skille tohjulinger og biler mer

Majoriteten av sykkelulykkene skjer på strekninger med blandet trafikk, der det er trikkeskinner og dårlig vedlikehold.

Les mer om det her:

Les også

Asfalthull, trikkeskinner og fortauskanter = sykkelulykker

— Hva vil du gjøre for å redusere antallet ulykker?

— Det viktigste satsingen for å få ned ulykkene er vedlikehold, både på veinettet og i sykkelfeltene. Vi må fjerne grus, brøyte, lappe hull og skille syklister og bilister, slik som planen er i Åkebergveien, sier hun.

- Og når kan syklistene ta i bruk sykkelbanen gjennom Åkebergveien?

— Vi planlegger byggestart i 2018 og byggingen skal ta ett år.

  1. Les også

    Kommunen henviser til kommunen for å få fikset hullet i veien

  2. Les også

    Har utstyrt Nydalen med 14 servicestasjoner for syklister

  3. Les også

    Vil ha sykler med registreringsnummer

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Sykkelpatruljen
  3. Byutvikling

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Se hvor det skal tilrettelegges for sykling i Oslo i år

  2. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre

  3. OSLOBY

    Lover sykkelsatsing til 13,5 milliarder. En stor del av regningen betales av bilistene.

  4. OSLOBY

    Nå rulles det ut over 100 km med ny asfalt i Oslo

  5. OSLOBY

    Vintersyklistene kommer ikke unna salt

  6. OSLOBY

    Sykkelturen til Oslo sentrum er blitt et hinderløp: – Dessverre må syklister benytte fortauet forbi Oslo Spektrum i en periode