Osloby

For noen er Maridalen et trenings-eldorado. For andre et hullete mareritt

Da Sportsklubben Rye skulle arrangerte triatlon, turte den ikke annet enn å kjøpe 30 spraybokser og merke de aller verste hullene i asfalten.

– I verste fall havner man på sykehus. Da er ny asfalt en temmelig billig forsikring. Dette må tas tak i, sier Asle Slettmoen, her på vei fra Skar mot Brekke. Dan P. Neegaard

  • Robert Veiåker Johansen

I en e-post fra Rye til Bymiljøetaten i Oslo kommune to dager før klubben skulle arrangere tradisjonsrike Oslo Triatlon 11. august, het det:

«På lørdag vil det være cirka 2400 passeringer i Maridalen og vårt verste scenario vil være stygge ulykker med deltagere (...) Det er jo åpenbart at en 5–10 centimeter langsgående bred sprekk i kjøreretning kan få fatale konsekvenser for en syklist med cirka 3 centimeter brede dekk.»

  • Egne felt, ombygging og skilting. 15 kilometer med vei skal byrådet tilrettelegge for syklister i 2018. Venstre etterlyser flere rene sykkelveier.

De røde merkene i asfalten skal Spirtsklubben Rye ha æren for. En av klubbens ildsjeler sto opp tidlig en morgen og merket hullene med spray. Dan P. Neegaard

Dan P. Neegaard

Dan P. Neegaard

– Dårligere enn noen gang

Det åtte kilometer lange strekket mellom Brekkekrysset og Skar i Maridalen brukes ikke bare til konkurranser. Det er svært populært for byens mosjonister. På en helt vanlig høst-søndag er veien en salig blanding av bilister som skal på tur, joggere, syklister og folk på rulleski.

Det er spesielt de i de to siste gruppene som merker at asfalten ikke er det den engang var.

– Den er dårlig. Dårligere enn noen gang, sier 50 år gamle Bengt, som ikke ønsker etternavnet sitt i avisen.

Bengt, som trener mye i Maridalen, er årvåken på vei ned bakken etter Låkeberget. - Det er fort gjort å gå på trynet, sier han. Dan P. Neegaard

Han har nettopp styrt ned den skumleste bakken på tynne rulleskihjul. Asfalten er full av lumske sprekker.

– Man må følge veldig, veldig godt med. Med alle disse hullene er det fort gjort å gå på trynet. Og i såpass stor fart som man får, vil ikke det være noe gøy.

Et hull i asfalten kan selvsagt være en bagatell. Men et hull i asfalten når man holder 30 kilometer i timen på rulleski eller det dobbelte på sykkel kan ende i alt annet enn bagateller.

– Med så mange folk som beveger seg her, er det veldig rart at det ikke skjer noe. Området er ekstremt mye i bruk, så hvis kommunen skal bruke penger på noe, er det sikkert lurt å gjøre det her, sier Bengt, før han forsvinner videre innover i dalen.

Der rødmerke etter rødmerke markerer hvor man må være ekstra våkne.

– Må tas tak i

Sportsklubben Rye tok grep da den fikk inn svært mange bekymringsmeldinger fra deltagere i ukene opp mot konkurransen. Klubben begynte å melde inn hull i meldingstjenesten Oslo kommune har opprettet for at hvermannsen kan si fra om mangler i byen.

Kommunikasjonen mellom klubben og Bymiljøetaten viser at det er forskjellige oppfatninger om hva som er et farlig hull som bør lappes, og hva som ikke er det.

– Bare noen av hullene ble fikset. derfor dro vi til slutt på Biltema og kjøpte 30 bokser med merkespray, sier forteller stevneleder Jonas Sundet.

Det siste strekket inn mot Skar er slitent nå. En hard vinter ga asfalten i Maridalen mye juling. Dan P. Neegaard

Syklisten Asle Slettmoen, som Aftenposten møter innerst i Maridalen, er imidlertid ikke i tvil:

– Veien burde ha vært asfaltert i mai. Se bare her! sier han, og peker på sprekkene foran seg.

– I verste fall havner man på sykehus. Da er ny asfalt en temmelig billig forsikring. Dette må tas tak i, sier Slettmoen.

Et hull i asfalten kan selvsagt være en bagatell. Men et hull i asfalten når man holder 30 kilometer i timen på rulleski eller det dobbelte på sykkel kan ende i alt annet enn bagateller. Dan P. Neegaard

Bymiljøetaten svarte ikke på Aftenpostens henvendelser søndag. Til Nordre Aker Budstikke sa presseansvarlig Monika Thorud Olsen i april:

– Maridalsveien blir vurdert opp mot alle andre veier i Oslo som har behov for ny asfalt. Disse veiene blir vurdert ut fra hvilken standard, trafikkmengde og hva slags trafikk som trafikkerer veien. Maridalsveien står foreløpig ikke på listen over planlagt asfaltering i 2018, men vi vil selvfølgelig lappe det som måtte være av hull.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Oslo
  2. Rulleski
  3. Oslo kommune
  4. Sykkel

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Vedtok tre kilometer turvei for 11 år siden. Ennå er den ikke bygget.

  2. A-MAGASINET

    «For en fin start på dagen», skrev Karine Wang. Da småbarnsmoren skulle sykle hjem, ble hun påkjørt og drept.

  3. A-MAGASINET

    Flomvarsel: Snart kommer monsterregnet

  4. OSLOBY

    Politiet grep ikke inn da Brann-supportere tente opp bluss

  5. OSLOBY

    Naboene med klart budskap etter skuddene på Ensjø: – Hold uskyldige utenfor!

  6. OSLOBY

    Første skoledag møtte studenter og ansatte en trapp med flengende kritikk av Kunsthøgskolen