Osloby

Samler inn penger for å holde rockebule i live: – Last Train er en kakerlakk med et hjerte av gull

Venner og stamgjester har samlet inn over 190.000 kroner for å bevare Last Train.

Daglig leder Martin Dynna forteller at han ble rørt da han så hvor mye som er samlet inn til puben Last Train. Foto: Stig B. Hansen

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Utesteder over hele landet har knapt hatt en så utrygg fremtid som nå. Koronaviruset fører til stengte dører samtidig som flere eiere må betale husleie på flere hundre tusen i måneden.

I Oslo har noen tatt saken i egne hender for å bevare sitt sted. Det startet med et innfall av Jostein Hestøy, musikkentusiast og stamgjest på puben Last Train i Universitetsgata som åpnet i 1984.

– Man hører at bransjen sliter og begynner å tenke på sitt eget stamsted, som antagelig sliter, de også. Da tenkte jeg ok, la oss sette i gang en liten kronerulling.

Tanken hans var enkel: «Bidra med noen kroner hver gang du tenker på Last Train, føler deg tørst og tar en øl, brus, kaffe eller pjolter hjemme.» Enkelt, men kraftfullt. Lørdag ettermiddag er snart 250.000 kroner samlet inn til eierne av Last Train gjennom nettstedet bidra.no.

Det tidlige 00-tallet var en gyllen tid for norsk musikk, ifølge gjestene på Last Train. Her er en konsert fra 2003 med bandet King Midas. Foto: Paal Audestad/Øyvind Holen

– Begynte bortimot å grine

– Vi er helt overveldet. Jeg begynte bortimot å grine i går, sier daglig leder Martin Rustad Dynna.

Han forteller at de tidligere denne uken var usikre på barens fremtid. Alle de 17 ansatte er permittert etter at de måtte stenge dørene 12. mars. Dynna kaller situasjonen for surrealistisk. Da hjelper det å vite at de har venner som vil hjelpe.

– I hvor stor grad hjelper dette dere fremover?

– Veldig. Vi var ganske bunnskrapet etter å ha tatt valget i begynnelsen av året om å ta over sjappa. Det er ingen på toppen som tjener noe særlig, og vi hadde ikke klart å bygge opp en buffer før koronaviruset gjorde Oslo folketomt, sier han.

Årsresultatet for 2018 viser at de hadde et underskudd på nesten 400.000 kroner.

– Med disse pengene er det større sjanse for at vi kan henge med videre.

Martin Rustad Dynna er daglig leder på puben Last Train. Han sier kronerullingen gjør at de kan se lysere på fremtiden. Foto: Stig B. Hansen

– Det kan ikke skje

– Jeg velger å ikke anerkjenne problemstillingen om at Last Train skal stenge, for det kan ikke skje, sier Frithjof Jacobsen.

Han er produsent i Monster, påtroppende politisk redaktør i Dagens Næringsliv og kjent som vokalist Biff Malibu i rockebandet Gluecifer. I en periode gjennom 1990-tallet «bodde» han og bandet på Last Train.

– Når stedet har klart seg så lenge gjennom alt som har endret seg og er ødelagt i sentrum, tenker jeg at de må klare dette også. Last Train er en kakerlakk med et hjerte av gull, sier Jacobsen.

Påtroppende politisk redaktør i DN, men kanskje først og fremst vokalist i rockebandet Gluecifer. Frithjof Jacobsen og bandet bodde nærmest på Last Train på 90-tallet. Foto: Ole Gunnar Onsøien/Medier24

Last Train har lenge vært et nav for Musikk-Oslo. Her fra en konsert fra 1990 med rockebandet Gluecifer, hvor Frithjof Jacobsen er vokalist. Foto: Stein J. Bjørge

Stedet og folkene som jobber der, har vært viktige for byen i to-tre utelivsgenerasjoner. Mest kjent for rock, men også mange andre, som bokbransjen, bruker stedet. I 2012 ble det gitt ut en bok om Last Train-historien.

– Last Train er et landemerke og en viktig del av bybildet. Et kultursted som kunne vært i hvilken som helst storby av rang, sier Audun Vinger.

Han er skribent, tidligere redaktør i Natt&Dag og jobber nå i magasinet Jazznytt, som holder slippfester på Last Train.

– Jeg elsker nye bevegelser i kulturen, men det noe med kontinuiteten også. Å kunne være på steder der store ting har skjedd før, som på Last Train. Det vi alle skjønner nå, er hvor økonomisk utsatt alle utesteder er. Hver eneste halvliter teller, sier Vinger.

– Last Train er stedet der man har brukt penger man ikke har, og mer tid enn man burde, ifølge stamgjest Julie Forchhammer. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen

– Som å komme hjem

– Last Train er stedet der man har brukt penger man ikke har, og mer tid enn man burde.

Julie Forchhammer er tidligere sjef for Vinjerock og har vært en gjenganger på Last Train i 25 år. Hun sier at det å komme til Oslo og sette seg i baren, er som å komme hjem.

– Hva er ditt beste minne derfra?

– Noe som ikke innebærer å spy på do? sier hun og ler høyt før hun forteller om tidlig 00-tall og de mange Oslo-bandene som hang på puben.

– Det var noen kritiske år da Gluecifer of Turboneger var uvenner. Begge hang i baren, og du kan tro det var dårlig stemning. Gjestene var enten «team Glu» eller «team Turbo», mens de som jobbet der måtte være Sveits.

Julie Forchhammer sier at å komme til Oslo og sette seg i baren på Last Train, er som å komme hjem. Her fra en kveld på puben i 2016. Foto: Boye Skøre

En viktig scene for nyetablert musikk

Når plater ikke lenger blir solgt, er det blant annet spillejobber artister og band tjener penger på. Da trengs det små steder hvor nye artister får vise seg frem. At flere steder vil gå konkurs nå, har noe å si for rekrutteringen i musikkbransjen og hvem som slipper til, mener Jostein Hestøy.

– Last Train har vært navet i Musikk-Oslo siden 80-tallet. Men det er småstedene som forsvinner først i krisetider som dette, og da vil man ende opp med en monopolisering også av musikken, sier han.

Samtidig ser han med glede på alle de digitale konsertene som finnes på sosiale medier for tiden.

– Artistene har fortsatt en mulighet til å nå et publikum. Det er utrolig hvordan vi tilpasser oss.

Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Oslo
  3. Musikk
  4. Turboneger

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Krisen fortsetter: Utelivsbransjen står for 15 prosent av konkursene i Norge siden mars

  2. A-MAGASINET

    Martin Eia-Revheim vet hvordan det er å vokse opp i et ødelagt hjem.

  3. OSLOBY

    Sportsstuene i Oslomarka virusstenges inntil videre

  4. OSLOBY

    Oslo kommune gir utsettelse av husleien. Det hjelper ikke, svarer fortvilte bareiere: – Vil føre til et ras av konkurser

  5. OSLOBY

    Oslofolk gisper etter friluft. Er dette greit?

  6. OSLOBY

    Flere tusen liter øl kan måtte kastes i Oslo. Det er vanskeligere enn du tror.