Osloby

Voi-sjefen vil ha mer regulering av elsparkesykler i Oslo

Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi, Christina Moe Gjerde, mener Oslo-politikerne ikke gjør nok for å regulere næringen. – Vi savner handlekraft, sier hun.

Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi vil ha mer regulering av næringen. Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

  • NTB

– Byen oversvømmes av sparkesykler, og ingen kommersiell aktører er alene er tjent med å få på plass ordnede forhold. Nå handler det om å bli størst, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagens Næringsliv.

I flere byer rundt om i Europa er næringen regulert, men det er den ikke i Oslo. Christina Moe Gjerde ber nå myndighetene om å ta mer grep.

Savner handlekraft

Hun mener samtidig at politikerne ikke henger med på den raske utviklingen som skjer.

– Ansvarlige aktører har de siste 15 månedene etterspurt regulering og ordnede forhold, til forskjell fra Uber-modellen, og dette burde man utnyttet. Byråkratene i kommunen er overlatt til seg selv uten et godt nok mandat. Vi savner politisk lederskap og handlekraft, sier Gjerde.

Voi ønsker seg blant annet en lisensordning med tilrettelagt parkering.

Ber om hjelp fra regjeringen

Samferdselsbyråd i Oslo Arild Hermstad (MDG) sier at kommunen jobber med å tilrettelegge for parkeringsløsninger. Samtidig ber han regjeringen om å komme på banen.

– Det er gøy med sparkesykler, vi trenger at regjeringen gi oss muligheten til å regulere dette så det ikke blir kaos eller trafikkfarlig, sier han.

Helge Orten (H), som leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, er enig i at det er behov for regulering av elsparkesykler. Han mener ansvaret ligger hos det rødgrønne byrådet i Oslo.

– Hermstad peker på alle andre enn seg selv. Nå er det på tide å ta tak. Etter min mening har byrådet i Oslo mulighet til å regulere dette innenfor dagens regelverk. Er det behov for ytterligere virkemidler, forventer jeg at han er konkret, sier Orten i en epost til NTB.

  1. Les også

    Håper parkeringsstativer kan løse elsparkesykkel-problemene

  2. Les også

    Ny norgessjef i Voi: – Krisen vil påvirke måten vi transporterer oss på

  3. Les også

    Voi: – Ingen så dette komme

Les mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Oslo
  3. Transport
  4. mikromobilitet

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Hvem har ansvar for å rydde opp?

  2. KOMMENTAR

    Hendene i været, sparkesykkelcowboyer!

  3. ØKONOMI

    Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

  4. POLITIKK

    Oslo kommune samler inn elsparkesykler – sender regningen til selskapene

  5. OSLOBY

    Nå blir det parkeringsstativer for elsparkesykkel

  6. OSLOBY

    Politiet etterlyste at noe må gjøres med Oslos 10.000 sparkesykler. Bymiljøetaten: – En god start vil være at politiet engasjerte seg mer.