Osloby

- Sykling truer butikkene i Kirkegata

Omsetningen raser etter at parkeringsplassene ble fjernet til fordel for sykkelfelt, hevder butikkeierne.

Sykkelfeltet på begge sidene av Kirkegata truer butikkenens virke, mener foreningen Byfolk. Ingar Storfjell/Aftenposten

  • May Synnøve Rogne
    Film- og TV-anmelder

I Kirkegata og Skippergata i Kvadraturen har det siden august vært tilrettelagt for at at syklister skal kunne kjøre mot kjøreretningen i enveiskjørte gater.

Dette byr på problemer, mener butikkeiere i området.

— Det er dramatisk, jeg vil gå så langt som å si kritisk. I Kirkegata har det allerede vært konkurser, mens syklistene sykler forbi tomme butikklokaler på fine sykkeveier. Omsetningen har sunket med 30 prosent etter omleggingen, sier direktør Glenn Eikbråten i gårdeierforeningen Byfolk.

Det var Syklistenes landsforening og Oslo kommune som etablerte sykkelfeltene som et prøveprosjekt.

- 60 prosent lavere omsetning

I Kirkegata ble alle parkeringsplassene og oppstillingsplassene for varebiler fjernet. I ettertid ble det innlagt to lommer for varebiler, men dette har ikke hjulpet på omsettingen.

Les også

Røde løpere til syklistene

— Et renseri som holder til her opplevde 60 prosent nedgang i omsetningen dagen etter at sykkelstiene ble åpnet. Det var som en vegg. Jeg synes det er ille at et prøveprosjekt får slike alvorlige følger for det private næringslivt, sier Eikbråten. Ifølge Eikbråten har det ikke vært gjort noen konsekvensutredning for hva sykkelfeltene vil bety for næringsvirksomheten i området.

— Prosjektet må opp til evaluering. Faren med såkalte prøveprosjekte,r er at de har en lei tendens til å bli permanente, sier han.

Sykler tvers igjennom

Butikketableringen i Kirkegata var i sin tid ledd i planene om et levende byliv i Kvadraturen. Problemet, mener butikkeierne, er at syklistene er på vei til og fra et sted. De stopper ikke for å handle.

Les også

- Oslo blant Norges dårligste sykkelbyer

— Ingenting hadde vært bedre enn syklister som stoppet, handlet og som bidro til et levende bymiljø. Problemet er at 99 prosent at dem sykler tvers igjennom området, sier Eikbråten.

Byråden: - Skaper liv på sikt

Sykkelbyråd Ola Elvestuen (V) mener at prøveprosjektene i Skippergata og Kirkegata har fungert godt.

— Nå i dag er det mange transportsyklister, men målet er å ufarliggjøre og alminneliggjøre det å sykle.Vi vil ha en større del av befolkningen ut på sykkel. Dette vil på sikt være med på å skape grobunn for et levende byliv også i Kvadraturen, sier han.

Han peker på at antall syklister har økt med ordningen.

— Oslos gater er trange. Vi får ikke plass til alt, og må derfor prioritere. Det må også nevnes at det er ledig kapasitet i parkeringshus i sentrum, og vi jobber med parkeringsplasser under bakken, sier Elvestuen.

Sykkelfeltene får bli

Helt fra Tøyen til Skøyen er byrådens mål at flere tar handleturen på sykkel.

Kommunene kommer ikke til å gå tilbake på prosjektet i Kvadraturen.

— Vi har flere prosjekter i sentrum med mål om å gjøre situasjonen bedre for gående og syklende.

Først ut er Torggata. Universitetsgaten, Fritjov Nansens plass og Nedre Vollgate er også under utredning, ifølge byråden.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Foreslår søndagsåpne butikker i bilfritt sentrum - byrådet sier nei

  2. OSLOBY

    Bilfritt byliv-prosjektet: Planen er klar – slik blir nye Oslo sentrum

  3. OSLOBY

    Oslo får internasjonal sykkelpris

  4. OSLOBY

    Britisk storavis boltrer seg i historien om Oslo-byrådets kamp mot biler

  5. KOMMENTAR

    Det er rart at handelsstanden er så glad i bilen

  6. OSLOBY

    Foreslår tredobling av antallet gågater. Her er planene for et bilfritt Oslo sentrum.