Osloby

Mener boligplanleggingen på Fornebu skaper klasseskille

Fornebu trenger et bysentrum og en aveny, mener arkitektene som har evaluert utbyggingen på Fornebu.

Harald Martin Gjøvaag har ledet arkitektgruppen som har evaluert utbyggingen på Fornebu på oppdrag for Bærum kommune. De har også kommet med råd om veien videre. De foreslår at Snarøyaveien, som i dag er hovedgaten der ute, bygges om til en bygate -Man bør legge inn mer grønt på innsiden av fortauene, slik at folk får lyst til å være der, sier Gjøvaag. Arve Henriksen

  • Astrid Løken
    journalist

Aftenposten inviterer til konferanse og debatt om Forneby tirsdag 28. april. Interessert? Les mer her.


Skal Fornebu være en grønn idyll eller et utbant sted? Tirsdag kveld blir det byutviklingsdebatt om det tidligere flyplassområdet tett på hovedstaden. Se info nederst i artikkelen.

Fornebu ble et friluftsområde for folk fra Oslo og Bærum da flyplassen forsvant i 1998. Det tok tid før utbyggingen startet, men nå er det blitt 1350 boliger der ute. Tar man med det som er under bygging og planlegging blir det cirka 2000, men det er plass til mange flere tusen boliger på Fornebu.

Det har gått 17 år siden flyplassen på Fornebu ble stengt. Mye har skjedd siden det siste flyet tok av fra Fornebu 7. oktober 1998. <b> </b>Frem til nå er det bygget 1350 boliger på Fornebu. Og flere skal det bli. Katrine Nordli

Utbyggerne er utålmodige. Koksa Eiendom planlegger sammen med KLP en større utbygging på Koksa. Og Aker-konsernet la nylig frem sine planer som blant annet innebærer et 140 meter høyt signalbygg.Bærum kommune inviterte en gruppe til å evaluere det som er bygget. Gruppen, som er ledet av Harald Martin Gjøvaag, arkitekt i Alliance arkitekter, har også kommet med råd til videre utvikling.

— Områdeutnyttelsen på Fornebu er lav og kun halvparten av hva man finner i tilsvarende «byutviklingsområder» rundt storbyene i Norge i dag, sier Gjøvaag.

Kan få plass til 10.000 boliger

De første planene, fra 1999, la opp til 6300 boliger. Flere har tatt til orde for ytterligere utbygging. Plangruppen vil ikke tallfeste hvor mange boliger det bør være på Fornebu, men mulighetsstudier har anslått at det er mulig å plass få til rundt 10.000 boliger der.

Snittboligen på Fornebu er 100 kvadratmeter stor. Plangruppen mener Fornebu har for mange store og dyre boliger, at det som finnes av små og rimelige boliger er samlet på ett sted, og at det ikke finnes boliger med sosial profil. De er skeptiske til å planlegge store boliger ett sted og små boliger et annet sted.

— Da får du en oppsamling av single med høy inntekt som jobber mye på ett sted, de som leier bolig og har lav inntekt i et annet område og villaeierne i et tredje område. Da får man liten sosial utveksling. Og da legger man ikke til rette for en bredere sosial sammensetting, påpeker Gjøvaag.

Trenger et bysentrum med kaffe og kultur

Gruppen påpeker at utbyggingen hittil er spredt utover i enklaver. " ... uten et klart hierarki, annet enn Snarøyaveien, som binder det hele sammen med sin grå asfalt ", skriver gruppen. De mener Snarøyaveien, som i dag er hovedveien på Fornebu, bør bygges om til en bygate.

De mener det bør bygges rundt T-banestasjonene hvis det skal fortettes mer.

Hvor skal 17. mai-toget ende opp?

— Og da trengs en mer bymessig struktur enn i dag. Det er nok areal til å bygge mer, men spørsmålet er hvor mye det er hensiktsmessig å bygge. Man kan ikke både øke antallet boliger og beholde store oppholdsarealer utendørs, sier Gjøvaag til Aftenposten.

Koksa Eiendom og KLP planlegger et område på Koksa som er på størrelse med Kvadraturen i Oslo. De har fått Link Arkitektur til å tegne en helhetsplan for området som også er endestasjon for T-banen. Plangruppen foreslår at Fornebus bysentrum blir liggende på Koksa, som kan bli like stort som Kvadraturen i Oslo. Link Arkitekter

Han og hans kolleger mener også at Bærum kommune bør bestemme seg for bolighøyder og antallet boliger før Fornebu utvikles videre. De mener Fornebu mangler et bysentrum. med kultur, handel, kino, bibliotek og restauranter " et sted å møtes for å ta en kaffe og å se på mennesker ... eller et sted der 17. mai-toget slutter og fakkeltoget begynner ", skriver de i rapporten." Det er riktignok planlagt et torg med tilstøtende handel og kulturelle funksjoner ved kjøpesenteret, men det er ingen urbane strukturer som gir følelsen av et sentrum og størrelsen på torget vurderes som lite for å dekke behovet som en samleplass for fremtidens Fornebu ", påpeker arkitektene.

Bysentrum ved T-banens endestasjon?

Gruppen mener Koksa, med sin nærhet til kjøpesenteret, bør være bysentrum.

— Denne nærhetsbyen kan bli på størrelse med Kvadraturen i Oslo. Her kan det bygges tettere og mer bymessig, sier Gjøvaag.

Kjell Kalland, administrerende direktør i Koksa Eiendom, liker ideen om Koksa som sentrum.

— Fornebu har ikke et sentrum i dag, og trenger det, gjerne på Koksa, sier Kalland.

Slik vil KLP og Koksa eiendom bygge ut sine områder på Koksa. -Vi heller til at de områdene som ligger nærmest veien skal ha kontorer og at det blir en miks av bolig og næring innover i nabolaget. Planen legger opp til at det vil bo mellom 25.000 og 30.000 mennesker på Fornebu, sier Kjell Kalland, administrerende direktør i Koksa Eiendom Link Arkitekter

Foreslår bymessig bebyggelse ved T-banestasjonene

Ruter jobber med å få på plass en T-banelinje fra Majorstuen, via Skøyen, Lysaker og videre ut til Fornebu. Det legges opp til tre T-banestasjoner på Fornebu, med Koksa som endestopp.

— Når Fornebubanen er på plass bør Snarøyaveien urbaniseres. Man bør legge inn mer grønt på innsiden av fortauene, slik at folk får lyst til å være der, sier Gjøvaag.

Barnehager, skoler og idrettsanlegg

Ifølge Arthur Wøhni, kommunaldirektør samfunn i Bærum kommune, skal kommunen nå vurdere rådene de nå har fått.

— Vi er nå i gang med å vurdere hvordan Fornebu skal bli. Vi legger til grunn at veistrukturene, grøntområdene og parkdagene skal være som i dag. Så det er snakk om hvordan vi kan øke utnyttelsen på de feltene som ikke er bygget ennå. Hvis vi nå øker boligantallet til opp mot 9000 må vi også se på hva det medfører av behov for barnehager, skoler og idrettsanlegg, sier Wøhni.

Han håper finansieringen av T-banen kan være avklart mot høsten 2015. - Vi håper at en T-banen kan være på plass innen 2022. Da er det naturlig å se på en høyere utnyttelse ved de tre stasjonene, sier Wøhni.

Planen som gruppen har laget skal ut på høring. Bærum kommune skal også ha et åpent møte om planene sammen med Fornebulandet Vel 12. mai.

Byutviklingskveld på Fornebu

Med utbyggingen av områdene rundt den gamle flyplassen på Fornebu utenfor Oslo har vi en unik mulighet til å bygge opp en ny bydel fra bunnen av. Men hva skal Fornebu være? En grønn oase der beboerne kan trekke seg tilbake til det gode liv, eller et pulserende bymiljø med tilbud til alle døgnets tider?

Aftenposten inviterer til konferanse der planene for den videre utbyggingen presenteres, og vi tar debatten om hvordan Fornebu bør utvikles videre.

Hvor: SCANDIC HOTEL FORNEBU

Dato: TIRSDAG 28. APRIL 2015

Når: KL. 18.30

Ord. billettpris: 200,- Billettpris med A-kortet: 100,-

Mer informasjon på ap.no/byutviklingskveld

  1. Les også

    Vil løfte Helsfyr med en skyskraper med 29 etasjer

  2. Les også

    Hovinbyen skrider frem – på tegnebrettet

  3. Les også

    Plaza kan få en høyreist søster

  4. Les også

    Norges høyeste bygning kan bli reist på Fornebu

Mye har skjedd siden det siste flyet tok av fra Fornebu 7. oktober 1998. Det har gått 17 år siden flyplassen på Fornebu ble stengt. Mye har skjedd siden det siste flyet tok av fra Fornebu 7. oktober 1998. Stein Bjørge

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Byutvikling

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Vil doble antall boliger på Fornebu

  2. OSLOBY

    "Alle" ville høre debatt om Fornebus fremtid

  3. OSLOBY

    - Bygg høyere og tettere på Fornebu

  4. OSLOBY

    Utlyser internasjonal arkitektkonkurranse for Fornebubanen

  5. OSLOBY

    For første gang kan et stort eneboligområde i Oslo bli revet

  6. OSLOBY

    Førerløse busser kan bli løsningen for Oslos nye gigantprosjekt