Osloby

NAF skjelles ut av bilister på Facebook og syklister på Twitter

Kampen om veien hardner til i sosiale medier. NAF, som skal jobbe for både syklister og bilister, blir høvlet ned av begge parter.

Siden 2013 har NAF vært en trafikantorganisasjon, både for syklister og bilister. På sosiale medier kommer det kritikk fra begge sider. Foto: Signe Dons/Arkivfoto

  • Astrid Løken
    journalist

Bilister ber syklister dra til helvete. Og NAF blir beskyldt for å komme med «dusteforslag» når de oppfordrer medlemmene til å la bilen stå.

NAF refses på sosiale medier

I 2013 vedtok Norges Automobil-Forbund (NAF) en ny formålsparagraf hvor de legger mer vekt på medlemmenes behov som trafikanter og ikke bare som bilister.

Bakgrunnen var at organisasjonen konstatererte at NAF-medlemmene i tillegg til å være bilister også er motorsyklister, syklister, fotgjengere og kollektivbrukere.

Men at NAF har erklært at de ikke lenger er en ren bilorganisasjon, har gått mange hus forbi.

Slik gikk det da NAF oppfordret medlemmer sine til å sykle til jobben:

– Slutt med det våset om sykling

«Norsk automobil-forbud? er dere blinde av deres egen rus? Vet du hva dere representerer, automobil = BIL», skriver en mann på Facebook.

Da NAF spurte:

«Gjett hvor mange NAF-medlemmer som sykler ukentlig? Sykler du til jobb? Vi gir deg tipsene for trygg og sikker sykling», startet det slik:

«På tide å melde seg ut av NAF»

I september i fjor annonserte NAF at de ville teste om det var mulig å fjerne køen på E18 og trengte hjelp til å få til det. Det tok ikke lange tiden før det kom svar:

«Er NAF en bilorganisasjon eller blitt et underbruk av MDG?»

Har dere blitt hekta på sykkel?

«Har dere blitt hekta på sykkel nå a. Dere gjør i hvert fall ikke noe for oss bileiere.»

«Det virker som om NAF er mere opptatt av å få folk til å sykle enn å ivareta bilistenes interesser. Et klassisk eksempel på å sage over grenen man sitter på.»

Tilsvarende får NAF kjeft av flere syklister på Twitter. Flere mener organisasjonen i realiteten ikke vil syklistenes beste.

«Skrivefeil fra NAF. Bilisthjelmer skal det selvsagt stå», tvitret Oslosyklist da NAF la ut en sak om at de hadde testet sykkelhjelmer.

  • Færre skal kjøre bil, er målet: Slik gikk det da barnefamilien droppet bilen

– Ønsker å bidra til mindre konflikt

NAF er oppgitt over den harde og sarkastiske ordbruken på sosiale medier. Trafikantorganisasjonen frykter samme holdninger ute på veiene.

– Vi ønsker å bidra til mindre konflikter i trafikken, men det er ikke lett når det er så sterke følelser mellom gruppene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF). Foto: Strømdahl Monica / Riaz Wasim

Frykter at holdningene lever på veiene

– Skal vi få flere til å sykle eller kjøre kollektivt må vi ha bilistene med på laget. Vår bekymring er at holdningene på sosiale medier også lever på veien. Det er veldig alvorlig. Og det påvirker hvordan man opptrer der, sier Sagedal.

Hun påpeker at NAFs hovedoppgave er å jobbe for at mennesker skal komme seg på jobb uavhengig av om de kjører bil, sykler eller reiser kollektivt.

– Å jobbe for samspill mellom bilister og syklister er utfordrende når vi blir mistrodd av begge gruppene, sier Sagedal.

– Må spille på lag

Syklister og bilister opererer på ulike arenaer.

– Vi blir skjelt ut for å svikte bilistene på Facebook. Og på Twitter blir vi skjelt ut av syklister, som beskylder oss for å late som vi støtter syklistene. Vi skal jobbe for alle grupper, sier hun.

De kommer ikke til å bytte navn i nærmeste fremtid.

Mener det blir for mye sykkel fra NAF

– Norges Automobil-Forbund skal hovedsak være en organisasjon for bilistene. Det ligger i navnet, sier Roger Fjeldheim til Aftenposten.

Han er NAF-medlem og var en av dem som reagerte da NAF postet en sak med tips om trygg og sikker sykling på NAFs facebook-side. Han tror også flere av medlemmene ikke har fått med seg at de nå er en trafikk-organisasjon.

– Selvfølgelig er det bilister som også sykler, men i den senere tid har NAF nærmest hatt hovedfokus på å fremme sykling. Det er altså medlemmene som finansierer store deler av driften til NAF, påpeker Fjeldheim.

Dropper NAF-medlemskapet

Han ville ikke valgt å være medlem av NAF hvis han kun syklet. Og han vil heller ikke være medlem som bilist.

– NAF har ikke sagt så høyt at de er en trafikkorganisasjon. Så jeg føler at de seiler litt under falskt flagg. Når de poster noe på Facebook er det ofte om sykkelting. Så er de litt dagen derpå når det gjelder bilting, sier Fjeldheim, som bor i Oslo og bruker bilen i det daglige.

– Kommer du til å fortsette å være medlem av NAF?

– Nei, det blir ikke noen fornyelse av medlemskapet. Det er helt klart, sier Fjeldheim, som har vært NAF-medlem i rundt ti år.

Syklist: – Bra at NAF har løftet blikket

Morten How Lode er hverdagssyklist og tvitrer ofte om livet som
syklist i Oslos gater mellom bilene. Han er ikke blant dem som har harsellert med NAF i sosiale medier.

– NAF har kommet med mange positive utspill for syklister i det siste. Det en ny trend. De var vel ikke direkte negative til syklister før, men det virker som om de har løftet blikket litt og innsett at syklister og bilister har den samme interessen av å komme seg fram på veien, sier han.

– Du er en ivrig tvitrer. Hva synes du om debatten på sosiale medier?

– Den er veldig polariserende, og kanskje mer konfliktfylt enn det faktisk er på veiene, sier Lode.

Les mer om

  1. Sykkel
  2. Sykkelpatruljen
  3. Oslo
  4. Samferdsel
  5. Miljø
  6. Byutvikling
  7. Politikk

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    NAF: Fjern parkeringsplasser så det blir lettere å være syklist

  2. VITEN

    Slutt å klage på el-syklistene | Nina Kristiansen

  3. DEBATT

    Trafikkreglene er utformet av bilister for bilister. Syklister er trafikkens pariakaste | Olav Torvund

  4. DEBATT

    Dette er trafikkens hunger games. Nå må politikerne ta ansvar | Miriam Nordgård

  5. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre

  6. SPREK

    Hva er egentlig dine rettigheter og plikter som syklist? – Du må bruke hodet og oppføre deg.