Osloby

Til høsten kan Oslo-studentene bo i containere

Hvordan løse boligkrisen? Studentsamskipnaden har tenkt utenfor boksen. Nå kan du snart bo i én.

På en tomt i Olav M. Troviks vei på Kringsjå skal «containerlandsbyen» reises. MOELVEN

  • Bjørn Egil Halvorsen

Det er blitt et gjentagende refreng, sommer som vinter.

Tusener på venteliste for tak over hodet, sier de. Studenter som må bo på madrasser i kjellere eller på sofaen til kompiser, hører vi. Men til høsten kan krisestemningen kanskje bli litt lugnere.

Eget kjøkken og bad

Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) går nå nye veier for å løse boligmangelen. Går alt etter planen står 110 containerlignende hybler klar for innflytting i studentbyen på Kringsjå til studiestart i september. Eller flyttbare moduler, som de fagspråklig kalles.

Styreleder i SiO Magnus Nystrand ser ikke bort fra at boksene vil bli en hit. Hyblene har eget kjøkken og bad, og er på 14–15 kvadratmeter. Containerne i tre produseres av brakkespesialistene Moelven, og skal stå klare til studiestart i høst.

— Vi har gjort alt vi kan for å sikre oss at de har god kvalitet og blir bra å bo i. Jeg tror folk vil bli fornøyd, og at de vil oppleves som annerledes på en kul måte, sier Nystrand.

Dermed får Oslo sin første containerlandsby, på samme måte som flere andre byer i Europa.

Keetworten i Nederland har bygd en gigantisk containerlandsby Fredrik Refvem

Amsterdam og London har forlengst omfavnet tilsvarende bokonsepter for studenter, og i Stavanger prøves boformen nå ut.

Koster en halv mill.

SiO har vært i kontakt med ulike leverandører, men falt ned på Moelven Byggmoduls tilbud. Bedriften har nylig produsert tilsvarende løsninger for samskipnader i både Vestfold og Oppland.

Hyblene koster 500 000 kroner pr. enhet.

Men Nystrand understreker at de ikke må bli en erstatning for nye, permanente studentboliger. Den aktuelle tomten skal på sikt bebygges.

— Men slike prosesser tar tid. I mellomtiden forsøker vi å finne innovative og fleksible løsninger på et problem som er skrikende og umiddelbart for de studentene som skal flytte til Oslo til høsten, sier han.

Les også

Vil du bo i en container?

Tanken er at kassene kan flyttes til en annen tomt når nye permanente boliger kommer opp.

— Jeg skulle egentlig ønske vi ikke trengte slike modulbygg. Men alle er enige om at vi må se etter kreative løsninger. Dette er en innovativ måte å utnytte tomter på, legger han til.

Studentene delt

Da Aftenposten tok turen til Blindern for å snakke med studentene om den nye boformen, var meningene delt om containerhyblene.

— Ja, absolutt, var svaret til Jonas Roelsgaard (22) på spørsmål om han kunne tenke seg å bo i én av dem. Han bo i dag i en ordinær studenthybel på Majorstuen.

— Jeg er ikke så kresen, og så lenge det er et sosialt aspekt med for eksempel felles kjøkken, er det fint for meg. Da tvinges mann til å lære folk å kjenne. Jeg er fra Danmark, så det var viktig for meg da jeg kom hit.

Hege Therese Pettersen (23) er langt mer skeptisk. Bo der?

Student Hege Therese Pettersen er skeptisk til containere. Bjørn Egil Halvorsen

— Nei, det ser forferdelig uhyggelig ut.

- Selv om alle fasiliteter er på stell?

- Ja. Jeg har aldri bodd i en studenthybel. Jeg er mer fan av å dele leilighet med andre eller kollektiv. Studenthybler føler jeg er litt institusjonspreget, med sterile korridorer og sånn. Bortsett fra på Bjølsen. Der er det fint.

-  Hvor vanskelig er boligsituasjonen for studenter egentlig?

- Hvis du har flaks, er det greit. Hvis ikke er det et helvete. Du bør finne noen å bo sammen med og ikke ha for høye krav. Men studenter er villige til å betale ganske mye. Jeg synes egentlig man får ganske mye for 5000 kroner. Jeg har alltid bodd utenfor sentrum. Da får man mer plass for pengene.

Tegnet «fjordcontainere»

Arkitekt Ralph Bertram ser ingen grunn til at containerløsninger skal begrense seg til universitetet.

Han jobber i det relativt nystartede firmaet Topic, der arkitektene har bakgrunn fra anerkjente kontor som Snøhetta, A-lab og CODE.

Bertram, som selv er fra boligcontainervennlige Nederland, mener «prefabrikkerte units» er en utmerket måte å løse boligmangel på.

Les også

Visste ikke at hun bodde i en container

Topic har allerede tegnet et forslag til en slik løsning i den fremtidige Festningsallmenningen i Bjørvika. Denne blir neppe opparbeidet på flere år.

— Svært mange tomter i Oslo står ofte tomme lenge i påvente av regulerings- og byggesaksprosesser og byggesaker. Flyttbare containere kan være en god løsning i mellomtiden, sier Bertram, som mener løsningen er en vinn-vinn-situasjon.

For Sør- og Østeuropeere

— Kommunen får mer kontroll på boligmangelen, mens eierne både kan bidra til å løse et akutt problem i samfunnet, og samtidig få ekstra lønnsomhet ut av tomtene sine.

Arkitekten har spesielt arbeidsinnvandrere fra Sør- og Øst-Europa i tankene, som hverken mangler vilje eller evne til å finne jobb, men sliter tungt med å finne bolig.

— Containerne kan fungere som en vanlig leilighet, og bidra til at man føler seg hjemme i byen frem til man kan skaffe seg et permanent sted å bo, sier han, og legger til:

— De kan også ha høy arkitektonisk stil og bokvalitet, selv om det er en midlertidig løsning.

  1. Les også

    Bekymringsmelding for studentboliger

  2. Les også

    Høyre vil la private bygge studentboliger

  3. Les også

    Kommunen vurderer å forby studenthybler under 20 kvm

Arkitektfirmaet Topic ser ingen grunn til at kun studentene skal få containerhjem. De vil utnytte ledige tomter til å sette opp funksjonelle og stilige bokser på midlertidig basis i Oslo.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Over 10.000 studenter venter fortsatt på studentbolig

  2. DEBATT

    Forslag om økt studielånsrente: Finansiering av botilbud til studenter som foretrekker egen leilighet på Majorstua? | Henrik Weisser

  3. KARRIERE

    Oslo har de dyreste studentboligene. Sjekk hvor du finner de billigste.

  4. LEDER

    For tidlig å varsle krise for studentene

  5. BOLIG

    Tord og Guro Steine Letting ønsket å utnytte tomtens potensial fremfor å flytte. I dag har de tre ekstra stuer.

  6. OSLOBY

    Legger bort miljøfartsgrenseskilt - nå skal veiene i stedet vaskes