Osloby

Tøyen-Cola? Hva er det?

Oslo øst er full av reklame for Tøyen-Cola. Opphavsmannen vil ikke røpe noe om den lokalproduserte brusen.

De siste dagene har det dukket opp store og små reklameplakater for Tøyen-Cola på et knippe butikker og puber på østkanten. Her fra Oslo kiosk i Schweigaards gate. Brusen er «produsert lokalt i Oslo etter åpen resept». Men den nye drikken er for det meste utsolgt. Sol Sigurjonsdottir

  • Sol Sigurjonsdottir

«Spør etter Tøyen-Cola» står det klistret opp på plakater over hele byen. Hva er egentlig Tøyen-Cola? Mange har undret seg over dette etter å ha sett de fargerike plakatene på Grønland, Tøyen, Gamlebyen og Grünerløkka de siste dagene.

Den lokalproduserte brusen har på et par uker rukket å bli en snakkis i sosiale medier, men få vet noe om hvor den kommer fra, eller hvor de kan få tak i leskedrikken. For den er konstant utsolgt på samtlige utsalgssteder.

Tøyen-Cola er blitt et etterspurt mysterium, og kioskeierne forteller om kunder som ikke får nok av brusen. Det finnes ingen informasjon om hipstercolaen på nettet, kun et knippe bilder på Instagram og andre sosiale medier. Det tok Osloby tre runder i kioskene rundt om i byen over flere dager før vi til slutt fikk tak i noen flasker.

Tøyen-Cola Sol Sigurjonsdottir

— De blir solgt ut veldig fort, alltid på samme dag og ofte bare etter et par timer. Jeg har smakt den selv, og synes selv at den er veldig god. Jeg synes faktisk den smaker bedre enn vanlig cola. Flere av kundene som har smakt den kommer tilbake og vil gjerne kjøpe mer. Ofte blir de skuffet fordi jeg får så små leveringer om gangen, de vil gjerne ha mye mer, sier Ali Nori, som driver Oslo kiosk i Gamlebyen.Det er en av få kiosker og puber som selger den lokalproduserte brusen. Han forteller at etterspørselen er langt større enn tilbudet av de grønne colaflaskene.

— Det blir nok ikke produsert så mye, jeg tror det lages rundt 20 til 30 flasker i uken. Disse blir fordelt mellom kioskene, så jeg får ikke flere enn fire til ti flasker hver gang, sier Nori.

- Tøyen-navnet er blitt hipt

En annen kioskeier forteller at det kommer kunder innom daglig for å spørre etter brusen, og mange ringer inn for å høre om de har fått mer på lager.

- Jeg synes dette er strålende. Nå begynner man å ta i bruk Tøyen-navnet, det er blitt hipt. Det er åpen oppskrift, i en demokratisk og sjenerøs ånd. Dette høres ut som et fint prosjekt, sier Bjarte Breiteig i Tøyenkampanjen. Han forteller at det ikke er noen av medlemmene i kampanjen som står bak colaen.

Petter Nome, direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, er ikke kjent med den nye brusen.

— Dette har jeg aldri hørt om, men konkurranse og gründervirksomhet er fint i denne bransjen, sier han.

Da hele Tøyen skulle ha Qibla-Cola

Det er ikke første gang noen prøver seg på cola-krig i Oslo Øst. I 2003 ble det lansert en muslimsk cola kalt Qibla-Cola, som etterhvert ble svært populært.

10 prosent av salget gikk til veldedighet. Qibla-Cola og Qibla Fantasy konkurrerte mot henholdsvis Cola og Fanta, og ble solgt på en rekke steder i byen. Brusen forsvant fra markedet etter ulike rettighetssøksmål i 2005.

Liten produksjon

Osloby har vært i kontakt med produsenten av Tøyen-Cola, som forteller at det foreløpig er en liten produksjon, men at det arbeides med å sette opp et større maskineri. Han ønsker ikke å kommentere denne saken.

Om dette er et fremtidig industrieventyr, PR-stunt eller en hobbybrusmaker som har fått flere bestillinger enn forventet er ikke godt å si.

Osloby lover uansett å følge med oslobrusen som tilsynelatende har tatt opp kampen med giganter som Coca-Cola og Pepsi.

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Politikerne fikk hjelp av markedskreftene på Tøyen | Andreas Slettholm

  2. OSLOBY

    Sover i telt for å kjøpe leilighet

  3. OSLOBY

    Forsker: NRK til Tøyen kan gentrifisere området

  4. OSLOBY

    Deichman med besøksrekord: - Blir stadig viktigere som møtested

  5. KOMMENTAR

    Jo høyere Tøyen løftes, desto bedre | Andreas Slettholm

  6. OSLOBY

    Hit vil de flytte NRK