Osloby

300 Oslo-borgere får 10.000 kroner hver av kommunen til kjøp av el-lastesykkel

Onsdag morgen la Oslo kommune ut søknadsskjema for støtte til kjøp av el-lastesykkel. To timer senere var de tre støttemillionene delt ut.

Støtteordningen til el-lastesykkel ble tømt enda raskere enn fjorårets støtteordning til vanlige elsykler (her avbildet). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix. Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

  • NTB

300 privatpersoner med folkeregistrert adresse i Oslo hadde søkt om støtte på opptil 10.000 kroner til el-lastesykkel «et par timer» etter at skjemaet ble lagt ut.

Etter at søknadene er gjennomgått og pengene delt ut, vil støtteordningen være brukt opp. Kommunen har dermed måttet stenge mottaket av søknader fra privatpersoner.

– Vi er overveldet over interessen, sier direktør i klimaetaten i Oslo, Heidi Sørensen, som gleder seg til å se el-lastesyklene prege bybildet i hovedstaden.

Fjorårets tilskuddsordning til elsykler lå ute i omtrent tre uker før den ble brukt opp, og ettersom el-lastesykler er en vesentlig større investering, forventet Klimaetaten at terskelen for å investere ville være høyere.

Ytterligere 2 millioner kroner er satt av til støtte til prosjekter i regi av sameier, borettslag, organisasjoner eller bedrifter.

Her gjelder ikke de samme «førstemann til mølla»-kriteriene, men kommunen forventer at man tilsammen vil se minst 500 nye el-lastesykler i Oslo om kort tid.

  • Vurderer du å kjøpe elsykkel med kommunal støtte er du for sent ute: Potten på 5 millioner kroner er tom.
  • Oslos nye byråd ga fem millioner kroner i subsidier for elsykler: El-sykkelstøtte gikk til vestkanten og Nordstrand

Les mer om

  1. Sykkel
  2. Oslo

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo-bedrifter kan få 10.000 i tilskudd til elektriske lastesykler

  2. OSLOBY

    303 personer fikk støtte til el-lastesykkel

  3. OSLOBY

    Oslo kommune har brukt 39 mill. på tiltak for renere luft. «Ingen signifikant gevinst», ifølge ny rapport.

  4. FORELDRELIV

    Gira på familiesykkel? Dette bør du tenke på.

  5. KOMMENTAR

    Det er ikke bruken av influensere fra Paradise Hotel som er problemet

  6. OSLOBY

    Se tallene: Så forskjellig tenker folk i Oslo og Akershus om bil og klima